fredag 23 november 2007

Mors lilla Olle

Kommer på mig med att sjunga när jag läser Henrik Ennarts blogg om Mat & Hälsa med rubriken Nalle hade rätt: blåbär är bäst. Detta med tanke på att björnen proppar sig full med blåbär innan han går i ide. Med en ny testmetod har Cornell-universitetet kunnat testa antioxidanternas aktivitet och fördelning inne i levande celler och då visar det sig att vissa antioxidanter var mer energiska än andra. Bland de bär och frukter som testades tog blåbäret tätplatsen. Tidigare har jag sett att ett företag lanserat ett piller innehållande blåbärsextrakt för en bättre syn. Men annars kopplar jag blåbär till mammas sura osockrade blåbärssaft, som bot mot diarré. Och jag måste erkänna att jag ibland undrat om det är därför blåbärssoppa pytsas ut under Vasaloppet ;-)

Månne om osockrad blåbärssaft fungerar mot vinterkräksjukan, som lär nå sin kulmen i vårt län kring julhelgen? På Smittskyddsinstitutets webbplats har jag funnit fakta kring denna virussjukdom. Kan vara bra att läsa då där finns råd hur man förebygger att bli drabbad.

Inga kommentarer: