torsdag 29 november 2007

Oss bloggare emellan

Igår var jag inbjuden till en medlemsträff i Roslagens Seniornet där ordföranden Rolf Carlsson presenterade vad han funnit i ämnet bloggar. I den lokala klubbens eget forum på nätet hade han upprättat en mycket informativ sida med länkar till olika källor, som han pratade kring. Som inbjuden gäst blev jag uppriktigt häpen när han presenterade mig som stadens meste seniorbloggare och bad mig ge min syn på saken. Jag berättade om hur jag själv börjat i liten skala för att senare – med hjälp av andra bloggare – lära mig hur jag kunde delta i olika debatter inom bloggosfären.

Idag läser jag på Berndts Blogg bland annat att det i mars fanns 78 miljoner bloggar, som nu i november ökat till 112 miljoner!!! Intresset för bloggar på mötet igår var allt från att ställa frågan – Varför? – till att se vilka möjligheter, som finns med hjälp av t ex Blogger. Och att det är upp till var och en att avgöra nyttan och nöjet för egen del. Det var en trivsam eftermiddag med både prat runt kaffebordet och möjlighet för deltagarna att testa det, som Rolf talat om, vid de datorer, som fritidsgården Brännäsgården har för sina besökare. Anmälde mig som medlem i SeniorNet även om jag idag knappast har några problem att fylla mitt liv med ett utvecklande innehåll.

Kom att tänka på Stadsbibliotekets Vänner som gör ett försök att använda verktyget för att etablera en enkel hemsida, som kan uppdateras med meddelanden till medlemmarna. Det ska bli intressant att se om och i så fall hur detta fungerar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, kul att se det stora intresset för bloggare i Norrtälje. Man får väl flytta dit om "man ska bli nåt"...;-)

Är på resande fot och har begränsade möjligheter till internet. Men hann iaf lägga ut dagens blogg innan tåget rullade in i Göteborg. Fortsätt ha det!

Gun Svensson sa...

Berndt du är självklart välkommen, men här är man "nå´t" även om man är tillfällig besökare. Utan våra turister och fritidsboende vore vi något av en avkrok eftersom vår kommun klassas som länets glesbygd även om vi är en tredjedel av detta.