torsdag 8 november 2007

Sund politikergranskning?

Har funderat en del kring inlägget på Lilla Torget i Norrtelje Tidning igår under denna rubrik där chefredaktören Katarina Ekspong ställer frågor med anledning av de senaste veckornas massmediala surr kring svartjobb och bidragsfusk. Här på min blogg vet mina läsare att jag försöker finna en balanspunkt mellan höger och vänster, som handlar om ett mera filosofiskt förhållningssätt till etik och moral.

Katarina Ekspong har en poäng i formuleringen "Politik är moral. Det är ofta värdegrunder man går till val på - känslor om rätt och fel och ansvarstagande." Jag instämmer i det med hänvisning till det som jag skrev den 4 november om att demokratins väv kräver starka trådar i varpen och att dessa trådar handlar om de goda dygderna: Rättrådighet, Mod, Vishet och Måttfullhet.

Nu återsår att sända ett mejl till Katarina Ekspong och tala om att jag tycker att hon har rätt i sin analys när hon säger "I slutna samhällen utan insyn lever politiker i en egen samhällsklass där de stiftar lagar som de själva kan strunta i. Och i en del europeiska länder gör man narr av svenskarnas moralpanik. Jag tycker granskningen är sund." Sedan frågar hon: - Vad tycker du? och jag måste hålla med henne.

Inga kommentarer: