torsdag 29 maj 2008

Enögd rapportering gynnar arbetsgivaren

Ser på Rapport i SVT och lägger märke till att där finns samma enögda rapportering där besvikna sjuksköterskor öser sin galla över sitt fackförbund, sedan en överväldigande majoritet av avtalskongressens ombud sagt Ja till medlarnas bud. Det har varit ytterst tunnsått med frågor till arbetsgivaren om vad de tvingades gå med på och som kan förklara varför ombuden valde att att gå med på medlarnas förslag. Detta lilla jag funnit finns i slutet av Expressens artikel ”De sumpade vår chans”.

Där finns några rader där arbetsgivarens Gardner Sundström (m) undslipper sig:

- Det finns lite för tydliga skrivningar om hur vi ska arbeta med lokala förhandlingar, men jag är glad över att vi fått till ett avtal och att strejken är över.

Det finns lite för tydliga skrivningar!? Vad hon menar med det? Hur kommer hon att agera för att SKL ska leva upp till sin del av avtalet? Sorgligt nog har media låtit henne yra om skålande i champagne, istället för att be henne förklara sig.

Fackets utmaning är att ge stöd till medlemmar, som likt Hemmamamman säger "Jag har inte talets gåva och jag kan inte prata för mig själv annars skulle jag kunna förhandla mig till högre lön själv". Hon är långt ifrån ensam - det behövs en träningscamp! Jag utgår från att Vårdförbundets krav på tydliga skrivningar kommit till för att kunna ge stöd åt medlemmar ovana att tala i egen sak. Väloljat munläder säger inget om hur väl man utför sitt arbete.


Inga kommentarer: