tisdag 17 juni 2008

Debatt pågår

Lyssnar på politikernas debatt, medan jag följer kommentarer på Politikerbloggen och däremellan skriver mejl till vänner, som jag inte haft tid att umgås med den senaste veckan och delar med mig av intressanta länkar t ex Döda politiska karriäristers sällskap som bl a finns här. Hörde Staffan Danielsson och undrade varför vet han inte om att det kan finnas alternativ, som dessutom kan vara rättssäkra och inte drar in alla, vars trafik från dator och telefon går från internetleveratörens server vidare i fiberkablar för att vid s k samarbetspunkter "tappas" på en kopia som går in i F R A :s system och där sökmotorer sedan plockar ut de dokument, som sedan landar på datorskärmar hos myndigheten och läsas där. Bara känslan av att mitt privatliv, utan egen förskyllan, ska hamna hos dessa spanare känns det som att alliansens politiker struntar i värnet av min integritet.

Är det någon som kommer ihåg händelsen med Britneys Tempel vid tullen i Kapellskär, där kontrollanter samlade passbilder på snygga brudar i en särskild pärm kallad just Britneys Tempel. Det är bara en händelse i raden hur ett system, som ska hanteras av människor kan missbrukas. Olaga dataintrång sker runt om i landet där personal frestas att kolla i tillgängliga register om förhållanden som rör personer som de har att göra med på ett eller annat sätt.

Läser också i SvD och DN på nätet att riksdagen utsatts för hackers och genast blir min tanke: - Måste F R A ta till sådana metoder, för att motivera sin existens? Att bloggare som arbetat med opinionsbildning på nätet så intensivt, skulle kunna göra något så korkat, vill jag inte tro. Det är kontraproduktivt. Nej, mest lutar jag åt att det är Ja-anhängare, som gör en insats för att skrämma fram lagen, när risken är att den kan stoppas. Intressant.

Efter besöket på sjukhuset besökte jag Norrtelje Tidning där journalisten Åsa Forsberg velat träffa mig för en artikel i morgondagens tidning. Pirrigt men ett bra tillfälle att få ge min syn på saken. Hittills har det ju bara varit chefredaktören Reidar Carlsson, som lyft fram saken. Hans ledare idag är läsvärd. Hoppsan, vad såg jag när jag hämtade länken till ledaren? Intervjun med mig ligger redan ute på nätet. Puh!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent farmor! Visst blir man konspiratoriskt lagd, och det är väl inte konstigt.

Först ska det röstas den 22 december
Sedan ska det röstas mitt i fotbolls-EM och mitt i förberedelserna inför midsommar

Och sedan... försvinner adressuppgifterna till riksdagsledamöterna. Så lägligt så lägligt.

Gun Svensson sa...

Då är vi minst två ;-)

Anonym sa...

Du är helt enkelt enastående!
Lyfter på hatten och bugar!

Gun Svensson sa...

Tack detsamma ;-)