onsdag 18 juni 2008

Inför voteringen

Tidigt läser jag svaret från Per Lodenius (c ), som förklarar hans tystnad efter mina invändningar. Hans svar idag innehåller det som vi kunde höra från Annie Johanssons och Fredrik Federleys läppar i talarstolen igår.

För att mina bloggbesökare inte ska sväva i okunnighet om var jag står, hoppas jag att Per ursäktar när jag nu lägger ut mitt svar till Per på min blogg:

Hej Per!

Annies, Fredriks och ditt arbete är värd all respekt - jag vet hur svårt det kan vara att försöka vända på en politisk "oljetanker", men det är den tekniska lösningen på hur detta ska gå till som är rent ut sagt åt h-e!

Ni får räkna med att de förstärkningar som ni lyckades uppnå när det gäller skyddet för integriteten, reellt kan ses som kosmetika för att rädda regeringen. Ingen skugga ska falla över er ungdomar, den store syndaren är statsministern som försatt er i denna situation. Varför göra detta till en kabinettsfråga? Det är en annan teknisk lösning som är nödvändig!!! Och den finns. Om jag minns rätt finns en rapport skriven av en mycket datakunnig kille, Oscar Swartz, som visar på alternativ. Att som här föreslås att internetleverantörer vid s k samarbetspunkter ska skicka in en kopia av sin trafik in i FRA:s supersuperdator, där sökmotorer ska fiska efter sådant som är av intresse, för att därefter skicka in materialet till granskare vid myndigheten hör bara hemma i diktaturer. Blotta tanken på hur ett sådant system kan användas bortom varje möjlig mänskligt genomförbar kontroll gör att jag kommer att känna mig otrygg i fortsättningen. Liksom Norrtelje Tidning och alla andra som inte vill röja sina källor.

Redan idag vet vi att FRA besöker visa bloggares datorer varje dag. Det finns teknik som gör att en datoranvändare kan läsa av detta. Det kallas för Omvärldsbevakning!!!

Jag tycker att ni ska ta tillfället i akt - om inte förslaget med kompletteringar ska drivas igenom redan idag - att sätta er in i de alternativa tekniska lösningarna som finns. En sak är att man får spana - det är OK, sedan är det hur man gör det och det är inte OK och där kommer jag att fortsatt vara oerhört kritisk.

Lycka till i ditt svåra arbete och hälsa ungdomarna - strongt jobbat men ni har minst lika mycket ogjort!

Gun Svensson

- - -

Nu återstår för riksdagen att genomföra en kontrapropositionsvotering – det ska bli spännande att se hur de olika partierna väljer att taktikrösta. Avgöras idag eller senare (återremiss), vinner ja ska frågan avgöras idag. Då ställs regeringens förslag med ev ändringar och tillägg mot ett avslag, vinner Ja ställs sedan regeringens förslag mot alla övriga partiers förslag. I sanning en mycket spännande och intressant förmiddag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar vad det finns för spärrar mot vad för data man får byta med andra nationers motsvarigheter till FRA.

Finns det nått i lagen som hindrar att tex FRA lämnar ut utländska besökare av Pirate Bay

Gun Svensson sa...

Den frågan måste ju ställas till dom som har ansvaret för det som hänt - Regeringen. Jag har trots små utsikter skrivit ett nytt mejl till länets riksdagsledamöter och bett dem utnytta återremissen för att överväga val av en annan teknisk lösning än att kopior av all internettrafik ska in i FRA:s superdator. Alliansens ledare har svikit det svenska folket!