lördag 14 juni 2008

Tre dagar kvar av hopp?

Nu har jag fått en del svar från riksdagsledamöterna, en del riktigt trevliga men också ett i något i ampra ordalag. Tystnaden talar också – inte ett enda svar från Moderaterna. Jag lägger märke till att detta tydligen är männens fråga, men får det inte att stämma – initiativtagaren till Stoppa Storebror.nu och IO hos Den nya Välfärden, Pär Ström är man. Jo, men kanske ändå – de testosteronstinna männen tycker nog att han är för mycket ... likt ett fruntimmer, ändå. Och därför talar han för döva öron.

Varför ett sånt hallå om Integritet, när det finns en teknik som kan lösa allt; bara statsmakterna får tillåtelse att fiska i den flod, som trafiken på nätet utgör. Visserligen ska FRA övervakas, men av vilka? Jo, av något råd, som tillsätts av dom, som själva tvingat unga politiker att avstå från att rösta efter sin övertygelse!!! Och dom tror att jag ska våga lita på dom. Intresset ljuger inte, brukar man säga. Alltså ställer jag frågan: – Vem eller vilka tjänar på att den här lagen går igenom? Jag väntar mig inget svar, men har tillräcklig mycket fantasi för att räkna ut det. För att inte förtvivla, läser jag bloggen IT ur ett risk & Säkerhetsperspektiv och tänker ”alla har inte huvudet under armen”. Där talas bl a om behovet av civilkurage. Intressant.

Efter ett mejl till aktiva Moderater i vår kommun har jag fått uppmaningen: - Läs tidningen idag om svenskar som utbildas i afganistan för att bomba i Danmark så kanske Du förstår bättre. Men i den mannens värld finns tydligen bara en tidning, så jag får fortsätta leva i okunnighetens mörker. Jag får väl se hans korthuggna uppmaning, som ett av flera tecken på att en majoritet av riksdagens män, men också en del kvinnor kommer att ge klartecken till FRA, som redan håller på fastän det är olagligt. Låt vara att det pågår ett intensivt arbete för att stärka de unga politiker, som innerst inne vill säga Nej, men, som av de mera garvade fått veta att de i så fall spräcker Alliansen. Tänka sig vilket oerhört ansvar att lägga på dessa unga människors axlar. Inser regeringen vad man ställer till med? För att inge dessa unga pågångsmod länkar jag till Ledarbloggen i SvD. Många andra kan äntligen läsa i vanliga media bl a tidningen Dagen om det, som är på G. Något som kommenteras bloggen Opassande.

Så vi jobbar på. Här syns i SvD en del av aktiviteterna. Det är alltid för tidigt att ge upp. Men något avundsjuk blir jag på dem som behäskar tekniken. Det börjar bli tröttsamt att klippa och klistra in olika bloggar, som jag vill länka till. Men hur som helst, här en blogg som visar att det fortfarande finns liberaler – Folkpartiet i Nacka. Och här Annikas tryckeri, där en socialdemokrat ifrågasätter partipiskan – jösses amalia! Ett friskhetstecken? Och repris på en riktig goding Politikerbloggen. Till sist en blogg som har allt – en dröm och en massa länkar, varsågod MinaModerataKarameller.

3 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Tack farmor Gun för att du gillar min blogg...

Jag är ju kvinna och moderat det kanske ställer till problem för vissa...

Gun Svensson sa...

Jag har inga problem med justa moderater. Som politisk vilde sedan jag lämnade socialdemokraterna 1986, har jag lärt mig att det i det politiska träsket finns fasta tuvor, av olika kulörer så idag är jag full av olika mer eller mindre lysande färgfläckar;-)

Mary X Jensen sa...

VEt du jag känner precis likadant... Som gammal kommunalpolitker så vet man att politik oftst är väldigt praktisk.

Och att man är oense i oliak sakfrågor behöver inte betyda att man behöver vara det över hel alinjen. Är i alla fall min erfarenhet.