lördag 13 september 2008

Från nätet till gator och torg

På tisdag öppnar 2008-2009 års riksmöte. Då får vi svar på frågan om motståndet mot FRA-lagen klarar att gå från nätet ut på Stockholms, Göteborgs och Malmös gator och torg. Det är ett vågspel och jag tänker dra mitt strå till stacken. Bättre lyss till den sträng, som brast, än att aldrig spänna sin båge, får bli ett tröstens ord, om det visar sig att folket gett upp, trots att motståndet varit fortsatt starkt bland oss som kämpar med nätet som arena. Om detta skriver SvD idag. Och nedräkningen inför denna dag fortsätter – nu hos en av mina favoriter MinaModerataKarameller. Här passar också Liberalism? av författaren Anders Widén. Hax om talarlistan på Sergels torg.

DN för makten – Newsmill för folket?
Igår skrev Mark Klamberg om att hans och de tolv övrigas gemensamma replik till Sten Tolgfors luftpastej på DN Debatt den 8 september, nu publicerats på Newsmill. Genast tänke jag: - Varför inte på DN debatt? Det skriver Mark inget om, men efter en koll hos en annan av undertecknarna med bloggen Mitt i steget, framgår det att DN Debatt inte stod dem till buds. Inom rimlig tid, eller ...? Nej, som initiativtagare till debatten bestämmer DN Debatt själva spelreglerna, skriver Mark i en kommentar på en direkt fråga på sin blogg. Hur som helst gör DN ett medvetet val, när man hindrar en dynamisk debatt i både i den etablerade papperstidningen och på nätet. Intressant!


Taget beslut gäller intill dess annat beslutas.
Läser i SvD:s ledarblogg, som refererar till Riksdag & Departement, att regeringen går vidare på den inslagna vägen och räknar nu med en remisstid på två veckor för den komplettering som riksdagen begärde i samband med sitt beslut om att säga Ja till lagen om signalspaning. Regeringskansliet håller naturligtvis fast vid den tågordning som riksdagen beslutade om den 18 juni 2008. Ska den undanröjas måste det finnas ett enda mycket tydligt motförslag skrivet och förankrat över blockgränsen, så att ingen kontrapropositionsvotering i världen kan driva fram ett annat motförslag än det avsedda. Den, som behärskar voteringstekniken besitter den reella makten i frågan. Mark Klamberg ser också det som jag och många andra ser, när han skriver ”Det är bara ett skådespel”.


Blocköverskridande samarbete eller nyval?
Även om Folkpartiet tydligen insett att de måste förhindra en ändamålsglidning, när det gäller PKU-registret, vilket jag läser om i SvD och DN, så verkar en omsvängning i fråga om FRA-lagen sitta långt inne. Om Camilla Lindbergs vänner bland politiker i de olika riksdagsgrupperna (som talat om att de ångrar att de lät sig tubbas att säga Ja eller kvittas ut) besitter det civilkurage, som vi hoppas på, måste de våga samarbeta över blockgränsen. Om regeringens partiledare väljer att låta regeringen gå i kras för den sakens skull, är de inte värdiga att leda landet en enda minut till – då är det dags för nyval! scaber_nestor har rättat mig; nyval kan bara initieras av regeringen. Nåja, det var väl utslag av den hopplöshet jag känner inför ledarnas okänslighet.


Ett gott skratt gör livet lättare.
Livet är en tragedi för de som känner och en komedi för de som tänker, skrev Jean de la Buyère (1645-1696). För att behålla tilltron till mig själv, som en tänkande individ i en tid då landets lagstiftare ser mig som inbillningssjuk, avslutar jag med en runda till Badlands Hyena och Gubben vid Rämen. Till den rundan inbjuder jag också Anna Troberg, Ubunti, Inside Stefan Hallgren, Opassande, Lars-Erick, Mårtensson och Erik Hultin.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nyval är inte aktuellt, inte för att det kanske skulle behövas, men för att reglementet inte tillåter det.

Det är nämligen så att de enda som kan begära nyval (eller extraval som det kallas i Sverige) är Regeringen.

Jag tvivlar på att de gör det.

Johan Westerholm sa...

Gun

Ikväll:

Kl. 20.00 SVT Dokumentär "FRA - tre bokstäver som skakade Sverige"
Kl. 21.15 SVT Agenda "Hur går det till när partipiskan viner?"

//J

Gun Svensson sa...

scaber nestor: Tänkte inte på det ;-) Se det som ett utslag av önsketänkande, då jag är frustrerad över deras lomhördhet. Och urförbannad över det övergrepp på den representativa demokratin, som skedde den 18 juni och som gör att saken nu sitter fast i ett dj-la klister, som jag har svårt att tro att "utbrytarna" i fp och c kommer att klara av. River man inte upp lagen, går det inte att göra något anständigt av den. Såg nyss att SVT24 sänder reprisen av Centerns hearing kl 9.30 - 13.30 nu på måndag den 15.9

Johan: Tack för dessa tips - det ska bli intressant. Men "skakade" det betyder att saken är avgjord, eller ...? Och att det blir sossarnas sak att "rädda" oss?

Anonym sa...

Det är ofattbart att regeringen går ut med en remisstid på två veckor mot bakgrund av all debatt som förts och förs. Vem har de lovat vad?

Anonym sa...

en liten tant:
Det är en pågående fördjupning, inom EU för ökad säkerhet och nationsbildning.

Har inte länkarna, direkt i huvudet.
Men de kan återfinnas hos Mark Klamberg, där jag såg dom.

Johan Westerholm sa...

Gun

Jag vet ärligt talat inte. Inte på någon av frågorna. Sedan artikeln i DN så har min kalender exploderat. Det jag hört och sett sedan dess gör mig inte på något sätt mer övertygad om det politiska ledarskapets förmåga att lösa den uppkomna situationen.

Johan

Anonym sa...

scaber nestor:

Jag har för mig att riksdagen kan åtstaklomma ett extraval genom att först fälla statsministern i ett misstroendevotum och därefter tre gånger avvisa en ny regeringsbildare. Jag tvivlar på att de gör det. De av riksdagsmännen som inte tänker tjuvläsa vår post skulle knappast få stå på listorna vid ett nytt val.

Lars-Erick Forsgren sa...

Mark. Betr regeringsduglighet och kompromiss.

Jag har diskuterat detta ett otal ggr på blogg (http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/07/socialliberalismen-behver-ett-pnyttftt.html) och hemsida (www.freewebs.com/larserick/ och dess underrubriker-länkar).

Kontentan är just denna, politikens innehåll är det viktiga. Vad är det för mening med makt, regeringsduglighet (vad nu det är) och kompromissande som leder ut i ett ideologiskt moras och moraliskt kaos?

Det är tragiskt för demokratin (och givetvis för fp) hur FRA-frågan behandlats och ännu behandlas av (fp och) regeringsföreträdarna.

Makt korrumperar. Och när maktinnehav innebär avsteg från grundläggande demokratiska principer, då är det hög tid att lämna makten och att ta sig tid för tankeverksamhet. Med förhoppningsvis ett resultat som innebär nystart och omtändning.

Gun Svensson sa...

En liten tant: Ja, det kan man fråga sig. Men, allt eftersom jag fått en bild av hur Ja-sägarna i riksdagen resonerar, har jag förstått att där finns allt från ovilja att inse att man nog inte riktigt förstod vad beslutet innebar eller att man inbillar sig att de tillägg, som ska komma under hösten, kommer att göra underverk till att det också finns politikertyper som ALDRIG kan ha fel. Den senare varianten kommer ALDRIG att tillåta statsministern att backa. Sedan har Jens O rätt i att allt hänger samman med den överstatlighet som EU står för, men här i Sverige tar man till sig det ena men inte det andra. EU-domstolen är den instans som svenska folket måste lita till, sedan Centrum för rättvisa anmält lagen dig.

Jens O: Visst hänger det samman med EU och även USA, men det är inte OK för mig att man här i Sverige bara plockar det som passar, men bortser från allt som finns till skydd för medborgarna mot statens intrång.

Johan: Ledarskap det vet regeringen inget om. Där är det ”korpraler” som bestämmer. Ja, jag är förbannad!

Kapten Bölja: Den möjlighet bjuds oss knappast. Det ska bli intressant se hur de oppositionella hanterar situationen nu när de vet att vi inte längre tror på möjligheten att putsa på lagen, så som de blev lurade att tro den 18 juni.

Lars-Erick: Det sorgliga är att de som sitter på den högsta makten är blinda och döva för när de går för långt. Och med det system vi har med partipiska och kvittningsmöjligheter för de som inte klarar att stå upp för sin egen ståndpunkt är vi bortom all räddning. Det ska bli intressant att se om Grundlagsutredningen kommer att föreslå en bättring på den här punkten.