torsdag 18 september 2008

Dags ta ett tag med fildelning igen?

Då jag själv inte är så insatt, utan behöver sätta mig in i saken, gör jag idag det enkelt för mig och lämnar ordet till MinaModerataKarameller.

MinaModerataKarameller...: Så var det dags att ta ett tag med fildelning igen då...

Jag har hört delade meningar bland artister och författare. Vet bara hur jag själv fungerar - möjligheten att lyssna på låtar på nätet leder ofta till att jag får lättare att avgöra vilka skivor jag sedan ska köpa. Det som jag tidigare kunde göra i skivbutiken gör jag nu på nätet. Jag vet också artister som gjort sig ett namn först på nätet innan vederbörande upptäckts av en större publik i det verkliga livet - IRL, som det heter här. När det gäller författare, läser jag ofta recensioner och söker info på nätet. Gillar dock riktiga böcker med ett bra innehåll mellan pärmar. Men, jag är inte teknikfientlig, utan tycker att det är bra med en mångfald olika lösningar, det viktiga är att vi läser. Sedan behövs naturligtvis lösningar, som gör att artisten eller författaren kan få betalt för sina verk, men om det ska ske genom lösningar, där multiföretag inom olika branscher ges laglig rätt att jaga fildelare, det är jag mycket tveksam till. Tycker t ex att Vulcan.se är ett intressant projekt, för författare som vill prova ett nytt sätt att ge ut böcker.

Slutar med en länk till Hax som har konkreta förslag vad man bör göra för att hejda dåliga förslag som är på gång inom EU i det s k Telekom-paketet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Christopher Fjellner har misslyckats och det är nu upp till Eva-Britt Svensson.
Har fått ett öppet brev, av Erik Josefsson.

Det ser även ut som om Sverige, är på gång till att sälja signalspaningsteknologi till Saudiarabien.

Den förvånade pappan sa...

Det som är intressant med fildelning är att film- och skivbolag gör så fundamentalt fel i sitt bemötande av sina kunder. De lever i någon slags villfarelse att människor är villiga att betala för en tjänst som är sämre än ett gratis alternativ. Hur kan man vara så dum, eller osmart?

Den största anledningen till att jag knappt köper skivor längre är det j-la kopieringsskyddet. Skivan blir ju obrukbar. Jag vill ju rippa den till mp3 eller liknande, men det får jag enl. skivbolagen inte göra. Varför ska jag köpa en sådan produkt? Sedan finns det kopieringskydd som gör att filen bara fungerar i den datorn som den hämtades till. Va bra då. Vilken attraktiv produkt.

Om jag är intresserad av att köpa en bil och bilförsäljaren talar om att "den här bilen får bara du köra och som dessutom bara i Arboga. Vem skulle köpa en sådan bil?

Film- och skivbolagen gräver sin egen grav om de inte vaknar upp och förstår att man måste tjäna pengar på fildelningen, inte bekämpa den genom att erbjuda usla och oanvändbara produkter.

Anonym sa...

@Den förvånade pappan:

Om du så mycket som tittar åt något annat format än 'MP3' så blir det så.

Musikindustrin skyndade sig att ta fram andra format än MP3 och då var det kopieringsskydd och tidsbegränsningar mm som var huvudsyftet med dessa.

Sedan har man gått ut och sagt att ljudkvalitéten är bättre och så vidare. Eller att ljudkvalitéten är likadan men filerna blir mindre.

Vi riktiga hårdingar :-) går inte på "den lätte"...

Vill vi ha bättre ljudkvalitét så rippar vi i högre "bitrate" helt enkelt. 256kbit/s istället för 192kbit/s osv.

Men aldrig att vi laddar ned eller sparar wmv-filer eller annat skräp såvida det inte är film.

Spara bara MP3-filer så finns inga kopieringsskydd eller tidsbegränsningar!

Anders sa...

Eller, om man vill ha ljudkvalitet så är FLAC (Free Lossless Audio Codec) nog det bästa alternativet. Helt fritt dessutom, till skillnad från mp3 vars algoritm dras med en del mjukvarupatent som olika aktörer anser sig ha.

Anonym sa...

@Anders:

OK, kan nog gå med på FLAC också men det är lite knepigare. En av nackdelarna med MP3 är ju att det inte är "lossless" - ett mindre problem om man har originalet. MP3 är ju ett "inarbetat" format som i stort sett alla spelare klarar av.

Men visst ta med FLAC ... Men huvudsaken är USCH för wmv. URK!

Anonym sa...

Det som är gångbart, är ogg och FLAC, för audio.
Theora (både FLAC, ogg och theora är från vorbis) från Vorbis för video, är ett föredömligt alternativ.

Anonym sa...

@Jens & Anders:

Jag känner att det är läge att smita från debatten om det är ok... :-)

Det vimlar av format och det finns alltid någon som har ett senare format bland ässen i rockärmen.

Huvudsaken är att det inte är ett proprietärt (låst av en ägare) format och Microsoft är en av de saftigare bovarna i sammanhanget.