måndag 29 september 2008

På väg mot något nytt

Idag och imorgon är en provkörningsperiod inför starten på onsdag – marknadsdagen – att vara bloggare i Norrtelje Tidning. Det blir ett nytt kapitel i min bloggarhistoria, där jag måste klura ut hur jag kan kombinera det med skrivandet i den här bloggen. Jag vill inte släppa den – i vart fall inte så länge som hotet om att staten vill ha tillgång till all internettrafik hänger över oss. Det blir att pröva sig fram. Intressant. För övrigt har jag ett läkarbesök inbokat på Radiumhemmet. Det sista efter en cancerbehandling för fem år sedan. Det har varit en mycket lärorik period, då jag lärt mig värdet av att se det goda i livet genom att på kvällen summera minst tre goda stunder under den dag som gått. Det är rätt märkligt så rikt livet blir genom denna enkla åtgärd. Därför blir bloggandet idag ovanligt kort, för att komma från mina tangenter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Klamberg brukar ju kombinera artiklar i tidningar med publicering i sin blogg - där han tydligt skriver var och när blogginlägget publicerades (artikeln "bakas in" i blogginlägget så att säga).

Det kanske är ett sätt..? Att bloggen innehåller "allt" medan tidningen publicerar utvalda inlägg?

Läser din blogg regelbundet - den sammanfattar bra vad som är på G i bloggosfären ang. FRA-frågan! Fortsätt gärna med det oavsett hur du gör :)

Mvh

Anonym sa...

Läser din blogg kontinuerligt ända sen Gunnar Andrén(fp) lät undslippa sig att han försökt `argumentera´ bort dig.
Jag finner din blogg lysande. Tack

Gun Svensson sa...

Olof: Har talat med tidningen och ska i morgon testa hur en kombination skulle kunna se ut. De förstår att jag ogärna vill lägga ner denna så länge det finns intresserade läsare, vilket självklart är stimulerande. Att dessutom vara en del i detta stora grupparbete där vi synat FRA utifrån olika perspektiv har varit inspirerande. Det ska vara möjligt att länka hit från tidningen och då finns ju möjligheten att följa Lakes råd om kortare texter. Det kan bli en kortare text i NT eller här och en utförligare per länk. Hur som helst är det intressant att vara med i utvecklingen av detta media och göra det i vår lokala tidning, som visar att man här insett värdet av en öppenhet och interaktion med sina läsare.

Bo: Tack för detta glada tillrop! Det värmer. Det blev väldigt mycket om FRA, då jag ser sättet som lagen kom till på som skamligt i en demokrati och lagens konsekvenser som ett hot mot våra mänskliga rättigheter. Hoppas att Du fortsätter att hälsa på när jag nu kommer att även skriva om en del annat.

Lars-Erick Forsgren sa...

Intressant, ja. Om NT tar det på allvar. Den erfarenhet jag har av bloggande för tidningar är att det är ett sätt att "bekämpa" det "riktiga" bloggandet.

Men att kunna kombinera och länka till de olika bloggarna, det kan ge en öppning till ett fruktsamt samspel.

Sen är det väl så att man kan få favoritbloggar, men att man samtidigt söker samtalspartner om de ämnen man intresserar sig för. Vilket kan betyda att intresset för en speciell blogg sjunker el ökar pga ämnesval.

Gun Svensson sa...

Lars-Erick: Du har rätt i att det är ett vågspel, men jag tolkar det som att det finns en öppenhet mot vårt media i Norrtelje Tidning, som redan idag lyfter fram citat från bloggar i papperstidningen. Sedan har jag redan mina favoriter, som är intresserade av demokrati och mänskliga rättigheter i teori och praktik och dom kontakterna vill jag fortsätta odla. Det finns att göra om man säger så.