onsdag 3 september 2008

Svaret på våra frågor?

Först några ord om det trista: Telekompaketet, som Hax berättat om på sin blogg och nu även Expressen. Med debaclet kring FRA-lagen för ögonen kan vem som helst förstå att en majoritet av politikerna kommer att rösta för förslaget. Jag hoppas dock att undrens tid inte är förbi.

Så till det roliga: Idag har en rad människor ur universitetsvärlden, gått ut offentligt med sina rön kring FRA:s möjligheter med hjälp av en rad olika lagar. Detta har Rick Falkvinge och andra försökt lyfta fram tidigare, men haft svårt få fäste. Men så hände det – under centergruppernas hearing – Mark Klamberg, som hade lusläst lagarna och gjort sin skiss av hur FRA:s verksamhet var uppbyggd, fick tag i pusselbiten Sociogram och kunde utifrån detta få ihop sitt pussel. Processen gick vidare på Marks blogg där datatekniker och andra bidrog med sina kunskaper. Sanna Rayman, SvD, har tidigare beskrivit detta som ett enormt grupparbete. Nu har allt kokats ner till ett debattinlägg på DN Debatt. En par av undertecknarna finns här: Intensifier och Mitt i steget.

Juridik – teknik – etik har under flera år knådats ihop till politik, med känt resultat. Varför? Ja, en önskan att finna det smartaste sättet att skydda Sverige och svenskarna från allt ont. Här kommer jag osökt in på något som jag läste på Leif GW Perssons blogg, innan han gav upp efter rätt kort tid. Bloggandet var inte hans bag, tyckte han, men han hann med att dela med sig av sina erfarenheter och ett citat har jag sparat, då det kändes relevant i en situation, då en Ja-sägare försökte klistra på mig olika epitet för att förringa min tankeförmåga. Jag citerar:

Bl a vet jag, tyvärr av egen erfarenhet, hur man kan påverkas av att leva och verka i en miljö där ”ett högre ändamål får helga medlen” och detta ganska oavsett hur dessa medel ser ut. Hur ens rättskänsla och demokratiska sinnelag kan ta skada utan att man riktigt fattar hur det gick till. Och utan att man ens behöver vara en dålig människa. Eller särskilt korkad. Även om det givetvis underlättar.

I det ljuset förstår jag också Dennis Töllborgs uttalande under Kunskapskanalens Forum att man ska utgå från att staten är ond. Att vi inte begripit det tidigare, kan förklara hans utbrott i Janne Josefssons debattprogram ;-).

Nu ska det bli intressant att se hur partietablissemanget förhåller sig till detta debattinlägg. Tiga ihjäl det – nej det går knappast. Förringa debattskribenternas kunskaper – ja, det är möjligt. Urskulda sig med att detta är hemligheter, som de är förhindrade att tala om – det blir väl det mest troliga. Men, minst lika intressant blir att studera vad kommer att hända inom de olika partigrupperna – kommer de att brinna ihop till en betongmur kring lagen? I likhet med MinaModerataKarameller undrar jag: - Kände verkligen riksdagens ledamöter till detta före beslutet den 18 juni? Om inte, måste tillräckligt många bita huvudet av skammen och göra gemensam sak med alla nätverk som bildats mot lagen – riv upp, gör om, gör rätt!

8 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Tack för din uppmuntran! Det värmer mer än jag kan ge uttryck för och då får man mer kraft att driva detta och andra frågor vidare.

Gun Svensson sa...

Väl bekomme!

Anonym sa...

I morse fick jag på debattsiden Newmills in en artikel som yrkade på upprivande av FRA lagen.

Nu hr Newmills ändrsats.

Kommentarmöjligheten och mina två artiklar har borttagits.

Är du rädd för att staten övervakar dig? frågar Newmills; och överlåter frågan till censurerade artikelförfattare.

Är jag rädd för Staten?

Ja, visst är jag det! Den är ju livrädd förmig.


Olof Palme! Carl Algernon! Cats Falck! Lena Gräns! Ingvar Heimer! Makarna Winbergh! Gunnarsson.! Hilding Eek! Milan Valverius... Odd Engström... Curt Nicolin... PETER INGESTAD???

Bofors. Iran. Stasi.

RIV UPP FRA-LAGEN!

Mina två artiuklar är sparade och kommer strax upp på min egen blogg.

Peter Ingestad, Solna

Johan Westerholm sa...

Jag har hjälpt Mark med ett genmäle till Allan Widman och Carl B Hamilton. Han har publicerat det på sin blogg. Genmälet är högintressant för debattens vidare framfart, minst lika intressant som huvudartikeln.

Johan

Gun Svensson sa...

kraxpelax Vad hade du väntat dig? Nyhetskvarnen drogs igång med hjälp av två brudar som gärna vill bli älskade av karlakarlar, som vet hur en riktig kvinna ska tas ;-). Men sedan kan jag tänka mig att ambitionen är att ha en så kallad kvalitetsblogg, som inte främst är till för att ifrågasätta makten. Den ska sysselsätta oss medan makten gör något annat. Om du tänker efter, så var det inte meningen att folket skulle få veta något om FRA. Nu vet vi det tack vare att alla inte var helt förblindade och fortfarande vill tjäna folket på ett öppnare och ärligare sätt än majoriteten.

Gun Svensson sa...

Jag har nu läst och förstår att spinnet mot er artikel har börjat. Ni måste förstå att de som suttit närmast grytorna har mer prestige än andra att försvara. Det intressanta är vad som händer bland övriga riksdagsledamöter - om de brinner ihop till en betongmur runt lagen (så som sossarna brukar göra när de blir ifrågasatta) eller om någon vågar bita huvudet av skammen och säga som det är - att det var för svårt att förstå. Och om inte riksdagsledamöterna kan förstå då kan inte medborgarna förväntas förstå och då har ju Centrum för rättvisa helt rätt i sin anmälan.

Anonym sa...

Hej!
Jag bara slogs av en tanke när jag bläddrade igenom Din blogg. Samma tanke slog mig också då jag bläddrade igenom min. Jag vet ju inte vad Du hade för grundtanke med Din blogg och vad Du ville skriva om men för egen del kan jag säga att då jag startade den hade jag inte en tanke på FRA. Nu däremot är min, likt Din, fylld med nästan bara FRA ur olika vinklingar. Det finns för övrigt fler. Jag har försökt finna annat att skriva om ibland men märker varje gång jag försöker att det till slut ändå blir ytterligare något FRA anknutet. Engagemang får vi väl kalla det och jag hoppas innerligt att både Ditt och mitt och alla andras ska leda till det resultat vi önskar!! Jag har förresten stort utbyte av att läsa det Du skriver.
Keep up the good work! :-)

Gun Svensson sa...

Tack Michael, detsamma! Som du säkert märkt har jag rätt ofta funnit anledning att länka till dig, då jag tycker att du tillfört saken kloka synpunkter. Sedan blir namnet på din blogg rätt skojig i sammanhanget Svensk Myndighetskontroll - det har det verkligen varit fråga om. Hoppas att du sett Mark Klambergs m fl debattinlägg - fortsätt kolla hans blogg, spinnet har börjat.