lördag 20 december 2008

Piratpartiet – höger eller vänster?

På min runda bland mina favoriter ser jag att Piratpartiet är på tapeten både till höger och vänster. Lars-Erick har hittat en sosse öppen för kommentarer, vilket ger honom en möjlighet att avsluta sin kommentar med rådet ”sluta håna pp för dess uppenbara brister. De finns sannerligen. Men ägna er i stället åt att granska er själva”. För övrigt ett gott råd till många andra partiföreträdare. Opassande funderar hon också kring pp:s partiprogram och namn, vilket visar att aktiva i partiet är mottagliga för synpunkter, men också gör prioriteringar, som inget annat parti. Anders W funderar kring demokratin, som kom av sig och de prioriteringar, som statsministern gör. Inte utan att jag tycker att det ligger en hel del i den bild han valt som illustration. Däremot kan jag tycka att vi behöver både fler poliser men också satsningar på fler sjyssta vuxna i barns och ungdomars fritidsmiljöer. MinaModerataKarameller skriver också på temat med vinkeln att övriga partier tagit alltför lättvindigt på integritetsfrågorna och att det inte håller i längden. Själv ser jag enfrågepartier som en säkerhetsventil för demokratin, när de etablerade partierna blivit för självgoda, vilket jag tycker får stöd i en av Piratpartiet betald Sifo-undersökning, som redovisas bl a i SvD och Sydsvenskan.


En ny påminnelse från mig till nio socialdemokrater, tolv moderater och tre kristdemokrater med samma bön om svar till riksdagssvar.se på våra fem frågor, har inte lett till ett enda nytt svar. De må ursäkta om jag tvivlar på att dessa riksdagsledamöter vill ha en dialog med vanliga medborgare intresserade av att veta hur de resonerar när de förvaltar det uppdrag de fått av svenska folket. Men, ett uteblivet svar är också ett svar och just nu bygger vi ett monument över det demokratiska sinnelaget i vår lagstiftande församling – Sveriges Riksdag. De av oss i nätverket som håller koll på svarsviljan och jämför samstämmigheten i svaren har redovisat det, här Anders W och Josef.


Samtidigt som jag skrivit detta har jag kunnat lyssna på Lars Gullin hos Spotify. De spår, som jag känner speciellt för, lägger jag in i min första spellista med Jazz. Vilket äventyr att kolla vad som finns och göra olika spellistor. Vilken innovation!!! IPRED1 – hör hemma i papperskorgen!


Avslutar med att tillsammans med Daniel Rhodin, Fp i Eslöv, glädja mig åt att MÖD (Miljööverdomstolen) gett det socialdemokratiska styret i Lunds kommun bakläxa när det gäller lokaliseringen av ett nytt kraftvärmeverk, där han refererar till en artikel i Sydsvenskan. Själv skriver han om politiker, som suttit på flera stolar och därmed förefaller ha inbillat sig att det skulle vara lätt som en plätt att driva igenom beslutet. Typiskt att man nu lastar de överklagande grannarna för merkostnader istället för att inse att det varit den egna maktfullkomlighetens nonchalans vad gäller lokaliseringsutredning som ställt till problem. Besvärsrätten är en demokratisk rättighet, för att beslutsfattare inte ska frestas ta sig vilka friheter som helst, men den tanken verkar vara dem främmande.


5 kommentarer:

hogrelius sa...

Ibland när jag känner mig modstulen över händelser och politik i vårt land så är det välgörande för mig att läsa tex ditt inlägg här! Då inser jag igen att det finns sansade medborgare fortfarande.

Gun Svensson sa...

Hogrelius: Ja, det är trösterikt att se att människor av olika politiska kulörer har vissa grundvärderingar gemensamma och är beredd att byta parti om det parti man trott sig tillhöra visar sig inte hålla måttet. Internet gör det möjligt att pröva ståndpunkter och skaffa sig ny kunskap - just nu håller jag t ex på att upptäcka Spotify, som jag fått en inbjudan till. Kanon!!!

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, Lars Gullin va en GIGANT. Men jag har så mkt a/med honom på både vinyl och cd att jag knappast lär behöva ladda ner mera via nätet. Lagligt eller olagligt.

Nätet däremot ger mkt stimulerande debatt...

Gun Svensson sa...

Lars-Erick: Spotify är ett lagligt sätt att lyssna på musik där företaget som äger tjänsten gjort upp med skivbolagen om ersättning. Där finns varianten "gratis" med reklaminslag eller betaltjänster. Och vad jag förstått laddar jag inte ner utan musiken är tillgänglig hos Spotify. Sedan skivspelaren lagt av har jag ingen glädje av mina gamla vinylplattor, varför jag skänkt bort dem till skolelevers loppis.

Lars-Erick Forsgren sa...

Men tänk så mycket bättre ljud det är i vinyl.

Jag har väl gett bort ett 50-tal gamla vinyl. (Och säkert dubbelt så många cd:n)
Men fortfarande täcks en hel vägg av LP-skivor.
Problemet är att hinna lyssna.