onsdag 4 februari 2009

En del tänker – andra inte.

Får sent omsider tid att läsa mitt husorgan SvD mera ingående och ser att Sam Sundberg, som tillsammans med Anders Rydell skrivit boken ”Piraterna: de svenska fildelarna som plundrade Hollywood” nu vet hur det känns att upptäcka att boken fildelats. Roligt läsa om processen att komma bortom tanken på förlusten av pengar och inse att det är bra om boken blir läst. Strongt! Själv tror jag att många fler kommer att köpa boken om fler skriver om den.


DN har en artikel med rubriken ”Sverige – piraternas fristad” och den är riktigt bra då den visar polariseringen mellan företrädare för en bransch, som vägrar hänga med i utvecklingen och människor som ser möjligheter till utveckling med hjälp av ny teknik. Och uttalandet av Rasmus Ramstad, vd för SF Bio, är häpnadsväckande. Jag håller med Utsikt från höjden – mannen kan inte vara på riktigt. Det blir att ta med biobesöken i vår bojkott, så som Sagor från livbåten är inne på!


Måste uppdatera med en länk till MinaModerataKarameller - som vanligt mitt i prick. Intressant.


Jag känner mig rätt nöjd med att jag ägnat dagen åt att skriva till EU-parlamentarikerna om Medinarapporten och Telekom-paketet. Det är inom EU, som lobbyisterna försöker ta över politikernas roll när det gäller att stifta lagar och nu lobbas det för att EU-parlamentet ska uttala sig på ett sätt som branschen kan dra fördel av i rättegången mot The Pirate Bay. Det är ovärdigt ett rättssamhälle.


9 kommentarer:

joel sa...

Bio har jag bojkottat länge. Välkommen in i gänget :)

Gun Svensson sa...

Jag har tidigare varit omedveten om branschens beteende i förhållande till teknikutvecklingen och biopubliken, men har nu förstått desto bättre. Bättre sent än aldrig.

Anonym sa...

bio är ju svindyrt, det är skamligt. Men en kul upplevelse för det.

Anonym sa...

Farmorgun - biobesök är min förstapunkt :)

Konsumentprotest

Lars-Erick Forsgren sa...

Alltfler mörkermän visar sina fula trynen. Repressivitet och censur är dagens lösen.

Fri debatt däremot anses som förkastligt.
När gör folket revolt?

Apropå SF-direktören. Gissa vilken ordverifiering som blogger kräver när jag ska skicka detta inlägg?
Jo, porbio. Snubblande nära porrbio. En händelse som ser ut som en tanke.

Anonym sa...

SF Bio tog avstånd från Rasmus Ramstad fick jag reda på via mejl. Inte ens de egna leden har lust att kännas vid honom.

Gun Svensson sa...

Zusi Q: Film är bäst på bio och eftersom jag gillar att gå på bio blir det för min del kännbart att avstå, men gör det gärna för att visa vad jag tycker om branschens gangstermetoder.

Olof: Det är även min första punkt efter gårdagen, även skivbolagens räd mot Spotify retade upp mig rejält och tände min lust att köpstrejka d v s använda den enda makt vi har som konsumenter. I den här världen ses vi inte som medborgare.

Lars-Erick: :-D porbio!Det var ett skojigt sammanträffande! Med tanke på filtreringen av datorerna i regeringskansliet fick jag dubbelt roligt. Regeringen håller oss vid liv då ett gott skratt förlänger livet! Inte undra på att moralpaniken är så utbredd - de föregår med gott exempel.

HDR-fotografen: Jag förstår att alla i kultursektorn inte är helt tondöva, även om de snobbar med sin aversion mot internet och teknikutvecklingen.

joel sa...

Håller med om att bio är mysigt. Men jag har mina principer, vilket kan bli jobbigt ibland när kompisarna vill se nån ny film. Men jag har investerat i stor Full HD-TV och HTPC och 100Mbit och konto på en ypperlig filmtracker, så jag klarar mig rätt bra utan bio nuförtiden.

Gun Svensson sa...

Joel: Ja, vad får man inte uthärda för sina principers skull ;-)Med den utrustningen går det ju ingen nöd på dig. Men tur för mig, som inte klarar en sådan investering, att jag gillar den stora filmduken på biografen.