tisdag 3 februari 2009

Grattis Emma, Anna och Mikael!

Nyss hemkommen från Kgl. Hufvudstaden och Aftonbladets gala med utdelning av Stora Bloggpriset kan jag inte gå till sängs utan att ha uttryckt min glädje över att Opassande vann priset i kategorin Politik och samhälle samt att Mikael Nilsson och Anna Pettersson fick Aftonbladets hederspris för sitt arbete med StoppaFRAlagen.nu. Intressant.


Emma befann sig i ett mycket kvalificerat sällskap – Henrik Alexandersson, Blogge Bloggelito, Oscar Swartz och Carl Bildt – och även om det var oväntat att hon skulle vinna så var det verkligen välförtjänt. Det var också roligt att lyssna på chefredaktörens motivering till att Aftonbladets hederspris gick till Anna och Mikael. Glatt överraskad läser jag i intervjun med de båda att Anna gärna läser min blogg. Tack för det! Jag som i hela mitt vuxna liv arbetat med unga människors fritids- och kulturverksamhet och sett samspelet mellan detta, hemmen och skolan, jag trivs när jag vistas bland alla dessa unga människor i bloggosfären.


De har lärt mig så mycket om hur informations- och kommunikationstekniken kan användas för att tjäna oss alla i vår strävan att skapa ett gott samhälle. Detta fokus är långt bättre än att stirra sig blind på det destruktiva och få det att se ut som det är allt annat överskuggande. Tänk på klass 9 A – hur lyckades de nya lärarna? Jo, man såg ungdomarna i det friska ögat och stärkte det goda genom att ge detta uppmärksamhet. Vi vuxna är inte annorlunda – vi blir glada när andra ser och berömmer det som vi gör. Därför må vi trots allt ge en guldstjärna till Karl Sigfrid, Camilla Lindberg och Annie Johansson för att dom trots allt gjorde ett försök att stå upp för värnet av vår integritet. Att de sedan blev tvingade att spela med i ett spel som är ovärdigt, ser jag mera som ett ledningsproblem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Kul att du kom!!

Och tack själv, jag är djupt imponerad av era insatser med riksdagssvar.se.

Gun Svensson sa...

Det var roligt att vara där och särskilt roligt var det att ni båda och Emma fick pris. Riksdagssvar är en intressant pågående process, som våra rlm inte verkar inse innebörden av - inga svar är också ett sätt att uttrycka sig. Men om det är så klokt med tanke på behovet av röster i kommande val, kan man undra. Men, de hoppas väl att det, som så mycket annat, ska lägga sig dessförinnan. Har idag skrivit till EU-parlamentarikerna om Medina-rapporten och Telekom-paketet - ligger på min blogg - och tycker att det ska bli skoj se vem och vad de svarar. EU-valet ligger ju närmare i tiden ;-)