måndag 27 april 2009

Dialoger, trialoger och diskussioner pågår.

I en kommentar i DN påminner Sverker Lenas om i vilket sällskap upphovsrättsindustrin befinner sig och hur detta påverkar livet på jorden – inte bara internet. Det kan vara bra att sätta in saker i ett större sammanhang, men det hindrar inte mig att slåss för min hjärtefråga – tvärtom. Det ena goda förtar inte någon effekt för det långt allvarligare, som pågår samtidigt i en annan del av världen. Det visar bara ännu tydligare att det finns behov av politiska beslut, som ett komplement till marknadens.


Har tappat en del tempo i min kamp, då jag varit i behov att finna var jag själv står i förhållande till alla andra, som också arbetar frenetiskt med att rädda internet. Erik Josefsson, som inte har några problem med överstatligheten inom EU, är inte så litet frustrerad över mitt och andras behov av att tänka till ett varv till, även om vi gillar det som han gör sitt utifrån sina utgångspunkter. Här är hans försvarstal, tyvärr bara på engelska. Han poängterar att tillägg 138 och 166 är de två första ändringsförslagen i Citizens´ Rights Amendment, som hans partigrupp och ev någon annan grupp arbetar för. På bloggen i Norrtelje Tidning har jag närmare beskrivit varför jag varit i valet och kvalet, men att jag nu landat i att MEP:er i EU, som Fjellner och Schmidt måste arbeta för att på nytt få upp tillägg 138 och 166 på bordet i plena den 5 maj. För att det ska ske måste MEP:er samla tillräckligt antal namnunderskrifter till den 29 april, vilket är nu på onsdag. Demokrati i Europa bygger på maktdelning, där en del är mäktigare än andra :-(


Detta leder till dialoger, trialoger och diskussioner som ständigt pågår innan direktiv tröskats igenom. Ser sedan att Lars-Erick fått in artikeln vi skrivit i Piteå-Tidningen och Norran. Det är bra att folk i allmänhet också får klart för sig vad som står på spel i dessa trialoger eller trianguleringsförhandlingar, som de också kallas där nere i Bryssel. Går vidare till andra favoriter och finner Deepeditions funderingar kring sitt val att vara en fri fågel istället för att välja en partipolitisk bur, vilket jag kan känna igen mig i; Intensifier, som svarar Hax och därmed i viss mån mig när det gäller överstatligheten; Sagor från livbåten om att problemet bor i Frankrike, men jag tror även i England; Josh berättar hur en debattartikel blir till; Stefan Stenudd påminner om hur en betydande del av folket ser på den fria marknaden; Oscar Swartz, som nystar vidare på tråden om domarens samröre med upphovsrättshökarna; Politikerbloggen berättar att Sthlms tidigare finansborgarråd Kristina Axén Olin (m) blir ny ordförande för den nationella kampanjen för Internetsäkerhet — SurfaLugnt; och sist men inte minst MinaModerataKarameller, som berättar om en bilds väg över internet, vilket jag mejlat en länk till åt min sons svåger – hängiven fotograf, som ville veta mer om Creative Commons license. Intressant. Mary Xs inlägg kom, som från himlen sänt – tack för det! Världen blir bättre när vi delar med oss.

5 kommentarer:

Nemokrati sa...

Om man då lobbar för 138 och 166 och inte för Citizens' Rights Amendment - är det inte risk att dessa förändrats så mycket att det blir dess urvattnade former man då lobbar för?

Nemokrati sa...

Jag vet nämligen inte själv riktigt hur man ska göra - det ena eller det andra.

Gun Svensson sa...

Jag förstår dina funderingar. För att motstådare till det arbete, som jag lägger ner, inte ska kunna klistra på det arbetet en vänsteretikett, eftersom det är från vänstern som Citizens´ Rights Amendments kommer, så håller jag fast vid den ursprungliga versionen i 138:an och 166:an som parlamentet en gång ställt sig bakom och som utskotten varit positiva till. Om sedan MEP:er som tidigare sagt sig stödja detta byter fot, kan jag inte göra något åt detta just nu, men jag lovar att jag tar med mig den erfarenheten när jag ska kryssa en kandidat i valet till det nya parlamentet.

Lars-Erick Forsgren sa...

Aha, nu ser jag din länk här Gun.
F ö är det svårt att hålla tungan rätt i mun nu med alla förslag och motförslag etc. På alla nivåer och med dessa numreringar, som ibland skiftar i innehåll.

Gun Svensson sa...

Kolla in Hax inlägg - det gör det klarare:
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/04/telekompaketet-fjellner-skriver-pa-for.html