tisdag 21 april 2009

Internets framtid avgörs i Bryssel

Läser Gunnar Hökmarks bloggpost På väg till Strasbourg med telekompaket etc och inser när jag läser att det är marknadskrafterna, som ska ordna tillgången till nätet. För min inre syn ser jag att jag får tillgång till de delar, som jag – en allt annat än välbärgad pensionär – har råd att betala för. Lovsången om den fria marknadens välståndsskapande krafter började i samband med krisen på finansmarknaden skorra rätt falskt, men sjungs alltjämt. Här med oförminskad styrka känns det som. Bra dock att Gunnar Hökmark är tydlig, då kan jag förhålla mig till det. Med all respekt för MinaModerataKarameller, som tycker att hennes favorit Gunnar Hökmark reder ut det hela, måste jag säga: - Jag vill vara medborgare, istället för att enbart ses som kund eller konsument, när jag vistas ute på nätet. Därför känner jag mig inte trygg, även om Gunnar Hökmark är trosviss. Regeringen vill inte veta av några tillägg, då de anses vara onödiga eftersom varje land ska kunna besluta vad de själva önskar i den vägen. World Wide Webb ska bli till pytt-i-panna här i Europa. Sydsvenskan stirrar sig nästan blind på president Sarkozys krig mot fildelning – kan just undra hur det kommer sig? Ting och tankar reflekterar utifrån en paradoxal händelse kring detta med upphovsrätten. Intressant.


Men, åter till telekompaketet. Här vill jag uttrycka ett varmt tack till Johannes Forsberg, Expressen, Ola Larsmo, DN:s kulturdebatt och Lisa Magnusson, Aftonbladet samt en del andra skribenter, som förstått att internet är hotat eftersom politikerna inte tycks förstå just detta att det är en himmelsvid skillnad mellan att vara medborgare med demokratiska fri- och rättigheter och att vara kund eller konsument med – som i mitt fall – begränsade ekonomiska resurser. I morse berättade jag här att jag även hade mejlat övriga länders ledamöter i ITRE-utskottet. Nu har jag fått en första respons:


Dear Gun Svensson,

First of all, I would like to thank you for expressing your citizen position on such an important issue as the Telecom package. In this respect I would liike to assure you that I will vote FOR Amendment 138 (currently Amendment 46).

Best Regards,

Atanas Paparizov”


Atanas är ledamot från Bulgarien och har en imponerande meritlista. Här den presentation av honom som finns på Europaparlamentets webbplats. På Europaportalen läser jag att det inte blir någon omröstning om Telekompaketet ikväll – Ministerrådet står för långt från Parlamentet. Europaportalen skriver bl a ”Eftersom paketet måste antas av både rådet och parlamentet var tanken att nå fram till ett beslut i dag i rådet som Europaparlamentets industriutskott skulle bekräfta med en omröstning på tisdagskvällen”. Man blir helt förvirrad av allt detta triangulerande! Anais, som hittills försett oss med information ur en fransk synvinkel skriver här om en seger med 40 röster mot 4 för 138 i ITRE-utskottet och här om vad rapportören Trautmann meddelat nätsurfare innan omröstningen.


Ring, ring, bara du slår en signal – Isobel tycker att vi ska ringa också. Intensifier manar också på oss. Patrik Öhman ser också att det handlar om mer än att bara stänga av fildelare medan Mark Klamberg påminner om ett seminarium: Pirate Bay, upphovsrätten och rättens legitimitet. Olof har bestämt sig – han röstar med Piratpartiet i valet till EU-parlamentet den 7 juni och Rick Falkvinge räknar medlemmar.


Det som är på gång i ITRE-utskottet och Europaparlamentet är naturligtvis av intresse även i USA, eftersom internet handlar om World Wide Web. The New York Times rapporterar från Berlin om läget. DN:s Hans Rosén, på plats i Strasbourg, har lämnat en första rapport därifrån. Tobias Olsson, SvD skriver om Slutstrid om telekompaketet. Henrik Hansson tycker att SvD:s artikel är den bästa i svenska media – men det säger nog mera om Henrik Hansson än om svenska media. Michael Jenselius i PC för alla och Monica Kleja i Ny teknik skriver också om det som pågår i EU. Efter flera veckors bloggande för att få upp saken till allmän debatt känns det som – äntligen!


Att det surrats rejält om fildelning och upphovsrätt visar det faktum att en fråga, som i grunden rör nätet som infrastruktur, först i dag (vad jag vet) lett till frågor där Telia Sonera yttrar sig, här i DN Ekonomi. Äntligen en ekonomiartikel där Telia insett att det kan bli problem med skilda regler i Europas länder. Lake skriver om Com Hem m fl. Anohito skriver om nätneutralitet. Hittills har Jon Karlung, VD för Bahnhof, mötts av spott och spe när tagit parti för sina kunders integritet och rättssäkerhet. Han motiv har belackarna ansett vara att han vill tjäna pengar på illegal fildelning, vilket måste stoppas med lagar typ Frankrikes HADOPI.

5 kommentarer:

Jerker sa...

Tack för ytterligare en suverän sammanfattning av läget i "integritetsbloggvärlden". När jag lyckats intressera någon såpass att han/hon frågar var man skall börja läsa, är din blogg ett givet standardsvar.

Extra plus att du även länkar till "motståndarsidan". Det höjer trovärdigheten ytterligare.

Gun Svensson sa...

Tack Jerker, det var rart sagt. Suger åt mig som en svamp. Just nu är jag så glad att ITRE-utskottet var så tydliga, men det är inte över förrän den feta damen sjunger, som bekant ;-)

Matthias sa...

Hej farmorgun. Du skriver så bra så jag måste lägga till dig i min bloggroll helt enkelt.

Jag har precis knåpat ihop ett litet inlägg i min blogg ang telekompaketets tillägg 138(46)

Jag mailade också till en hel drös EU-parlamentariker men tyvär fick jag bara svar från tre stycken. Gunnar Hökmark, Lena Ek och Rebecca Harms.

Nu ska väl tilläggas att jag bara skickade mail till de som tidigare var emot eller neutrala. Bortsett från de Svenska som var för då.

Gun Svensson sa...

Hej Mattias, känner mig hedrad av allt beröm och det stärker när det känns motigt, som det gör när människor som man trott om bättre snöar in på att just deras hjärtsak ska gynnas med filtrering/censur på nätet. Att man i en demokrati måste hålla vissa saker för "heliga" om man inte ska köra i diket, det vill man inte se. Just nu är jag glad för att ITRE-utskottet sa ifrån, men det är inte över - nu går vi in på upploppet - nu måste mejlskrivandet fram till den 5 maj och då även gälla risken för en paketering av internet, som en del internetoperatörer vill och utvidgas till MEP:er i England, Tyskland och Frankrike. Det var väl ett tecken så gott som något att det var en MEP från Bulgarien, som satte värde på mitt mejl? Det är länder i Öst som förstår vart det kan barka hän.

Lars-Erick Forsgren sa...

Nej, som sagt, Gunnar Hökmark känns inte på ngt sätt trygg.