tisdag 7 april 2009

Telekompaketet - EU-kurs pågår.

Även Aftonbladet skriver om hur politiker ska locka väljare till EU-valet. Det kan dom göra genom en juste behandling av Telekompaktet, tänker jag. Men, som om inte det var nog kommer nu mera om ACTA- avtalet – i DN här och här. Tidigare idag skrev jag om ett Nytt mejl till Bryssel om Telekompaketet och dristade mig till att påtala att viktigast är att vårda väljarna mellan valen. Nu försöker jag få grepp om vem som gör vad där nere. Till skillnad mot här hemma, pågår där nere ett organiserat förhandlande mellan Europaparlamentet, Ministerrådet och EU-kommissionen.

Sedan jag hämtat broschyren Så fungerar Europeiska unionen - Guide till EU:s institutioner, som kan laddas ner på EU-komissionens hemsida, så förstår jag varför det är knöligt att få grepp om hur ett ärende ligger till. Och att få grepp om vilket resultat det kan tänkas bli är verkligen skrivet i stjärnorna. Inte undra på att så många utgår från att politikerna är systemets fångar och lätta att manipulera av alla de lobbyister, som har råd att mer eller mindre bosätta sig där nere för att kunna påverka. Det gäller verkligen att folket tar ett stadigt grepp om sina valda MEP:s, för att förankra dem i myllan här hemma så att de inte bäddas in i atmosfären i de högre environgerna. Vi har ju i dagarna kunnat beskåda vad som händer när rottrådarna tvinnas ihop medan topparna sedan löper åt olika håll. Nämner inga namn så här före klockan 24.00 ;-).


När det gäller frågan om antalet direktiv så har Helena Hånell hos Gunnar Hökmark förklarat saken så här: ”Det är lite komplicerat eftersom man sammanför tre direktiv till ett. Tillträdes- ram -och auktorisationsdirektiven (alltså tre stycken) blir nu ett direktiv (det ansvarar Trautmann för). Direktivet om samhällsomfattande tjänster och direktivet integritet och elektrisk kommunikation blir nu ett direktiv, vilket Harbour ansvarar för. Därtill finns ett direktiv om ett europeiskt samarbetsorgan för telekom, vilket del Castillo ansvarar för.” Sedan sänder hon mig ett dokument omfattande 66 sidor med engelsk text som gäller utfallet från IMCO-utskottet. Någon som kan översätta? Hur som helst – Ett varmt tack till Helena Hånell, som tagit sig tid med mig och mina frågor.


Sedan lägger jag ut ny information från Iptegrity.com Det kan också vara bra att hålla sammanställningen som La Quadratur du Net gjort i minnet. Lena Ek (C ) skriver på sin blogg ”Telekompaketet och Frankrike – inte bra”. Erik Josefsson beskriver vad han snappat upp på plats i Bryssel här och här. Hax tror att franska politiker hatar internet. Mårtensson reagerar också. MinaModerataKarameller anser sig ha fått försäkringar om att våra värsta farhågor inte ska besannas. Olle Schmidt (FP) har på sin blogg ett antal länkar som han menar förklarar ändringen i IMCO, men vis av skadan har vi svårt att tro annat än vad som sägs från det håll där makten finns. Och det har jag nu fått. Sedan är det en annat sak ifall jag begriper. Däremot undrar jag naturligtvis kring Göran Färm (S) och tystnaden bland Socialdemokraterna. Har upphovsrättsindustrin lyckats slå klorna i dem, så att de vill vandra samma väg som Frankrike eller har företag som sysslar med övervaknings- och filtreringsteknik fått makt över dem så att de vill traska patrull med England eller försöker Stim lansera sin modell även inom EU? Det sista var kanske elakt, men vi minns vad som hände när det gäller Ipred-lagen. Anohito har också uppfattat att internet riskerar att bli ungefär som ett kabeltv-paket och Techrisk skriver om ett frihetsberövande lapptäcke.


Hur det än går, blir det spännande att följa och dessutom lärorikt, då det hjälper oss att klarlägga vilka som är värda ett kryss på valsedeln från den del av svenska folket som vill värna nätets neutralitet, modell Norge, och som vill slå vakt om demokratiska fri- och rättigheter. Computer Sweden skriver om datalagringen i andra EU-länder; Calandrella skriver Sverige är ingen demokrati, del 3; Sagor från livbåten om effekterna av det som pågår; Satmaran om antipirater och det som sker inom EU; Mark Klamberg tipsar om ett intressant seminarium; Opassande kör ett varv till i fildelningsrondellen och i det sammanhanget kan det passa att ”puffa” för Gubben vid Rämen, som börjat på en ny skröna. Gubben är en favorit från FRA-debaclet, som höll mig på gott humör med sitt fabulerande. Här är det dock Piratpartiet, som blir föremål för hans sätt att se på tillvaron. Alla kommer inte att gilla det, men då kan det vara bra att tänka på vådan av att ta sig själv på alltför stort allvar.


Inga kommentarer: