måndag 27 april 2009

Telekompaketet - Politik på hög nivå?

Ingen kan ha missat att jag är en av de väljare som försöker påverka EU:s politiker, vilket bl a DN skriver om, men det vill jag återkomma till. I ett försök att sammanfatta opinionen skrev SvD i lördags en artikel rubricerad Läsare: Pirate Bay är ”simpla tjuvar”. Ändå är detta, som vi ser i media, bara ett skum på ytan. ”Det är vi som är förövarna”, skriver Martin Ådahl i en krönika i Fokus. Det är ett av de bästa inlägg jag läst, där följande formuleringar ringar in problematiken:

Frågan är i stället: hur har ett av världens laglydigaste folk förvandlats till en massrörelse av kriminella? Inte har de drabbats av oemotståndlig lust att stjäla artisters och skapares pengar. Inte heller råder någon kommunistisk anda i Sverige där äganderätt likställs med stöld. Få tror att allt ska vara gratis. Men, utan att riktigt kunnat formulera det, har svenskarna identifierat att pirateriet riktar sig mot en ännu större stöld av konsumenternas nytta.” Svensk Myndighetskontroll ställer m a a denna artikel frågan: - Har Rolex förlorat en kund om du köper en Rolexkopia?


Vid min sons och sonhustrus släktmiddag igår var samtalsämnet bland mina bordsgrannar givet: Är domaren i Pirate Bay-rättegången jävig? Något som i sin tur ledde in på ämnet fildelning – copyright – creative commons license och upphovsrättsindustrins förtärande inverkan på Telekompaketet samt överstatlighet vs nationalism inom EU. Rätt intressant i sig var att dessa ämnen engagerade från femton år och uppåt.


Samtalet hjälpte mig senare att bringa ordning i mitt eget bryderi kring Telekompaketet – Gå ärenden åt krafter, som vill ett mera överstatligt EU, eller nöja mig med en "halvmesyr" á la Gunnar Hökmark (M).


Har för en stund sedan lämnat min kommentar på Karl Sigfrids inlägg 138:an Låt oss vara konstruktiva. Karl: Jag har hållit tyst några dagar då jag har varit i behov av att tänka efter. Jag har slitits mellan de argument, som talar för att Gunnar Hökmark har rätt och alla dom, som argumenterar för att det är nu eller aldrig, som vi måste kräva respekt för medborgarnas fri- och rättigheter vid användning av den infrastruktur, som betyder så mycket för åsikts- och yttrandefrihet samt kunskapsbyggnad som internet. När jag nu landat handlar det om att jag tycker mig se att EU, sedan länge slagit in på den överstatliga vägen, och att det vore ett verkligt svek mot Europatanken att lägga sig platt, när det mest fundamentala står på spel. Jag förstår att du, som varit i hetluften tidigare, vill vara konstruktiv; vem vill inte vara det!? Det handlar uppenbart om att försöka rädda Sarkozys ansikte, utan att förändra innehållet i 138:an i sak. Det är naturligtvis en svår uppgift, men om valet står mellan det ena och det andra, då är Sarkozys ansikte det minst viktiga.


Sedan läser jag Erik Josefssons Färdigförpackat Internet packat och klart och ser ingen anledning att tvivla på att han gör en riktig analys. Har bara svårt att förstå varför detta med Citizens´ Rights Amendments dyker upp nu, vilket förvirrar, när vi istället borde jobba på för att behålla den ursprungliga 166:an och 138:an. Handlar det om ”För sent ska syndaren vakna” eller vad? Men, hur som helst måste ett tillräckligt stort antal MEP:er jobba på för att åter kunna lägga dessa förslag i plena. Gör man det?


Läser därefter Isobel och njuter – vilket briljant försvarstal för alla oss som älskar internet! Ett försvarstal, som inte exkluderar alla dem, som ännu inte förstått det fina i kråksången. Opassande spinner på en annan tråd i det, som tillsammans skapar ett gemensamt nät av fria ansvarskännande individer för fria ansvarskännande individer, där dock alltför många triggats att föra ett krig mot upphovsrättsindustrins lobbyister och då inte alltid med blanka vapen. Den unge Calandrella spinner kloka kommentarer kring flera artiklar runt ämnet ”pirater”; Bloggtidningen visar att hut går hem; Scaber Nestor ser ur en annan synvinkel att nätet styckats upp av industrin; Leo, som vittnar om varför han gått med i Piratpartiet; och Gubben vid Rämen roar med sin skröna om bl a ”Skräcken”, ordförande i Rövarpackets lokalavdelning. Avslutar med den tanke som Badlands Hyena inspirerade till: – Ibland finns ingen återvändo – gör vad du måste göra för att kunna se dig själv i ögonen varje morgon. Därför forsätter jag kampen för att rädda internet från att bli till trasor i Telekompaketet. Därför är jag naturligtvis oerhört spänd på vad som klargörs den 29 april och vad som kan komma ut av Näringsdepartementets seminarium för yrkesverksamma journalister den 4 maj.

5 kommentarer:

Petter sa...

Farmor Gun du imponerar stort!

Sansat men ändå så skarpt.

Tack!

Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v) sa...

farmorgun, den ursprungliga 166:an och 138:an är de två första ändringsförslagen i Citizens' Rights Amendments.

Här ett "försvarstal" (tyvärr bara på engelska):

In Defence of the Citizens' Rights Amendments

Why 166 and 138?

Anonym sa...

Hej farmorgun!

Det är Mikael Nilsson, PP, som har skrivit artikeln "Läsare: Pirate Bay är ”simpla tjuvar”." och som blev publicerat i SvD!

Gun Svensson sa...

Tack Goorilla, Erik och Anonym, som hjälper mig att jobba vidare även om jag ibland vimsar till det. Har redan fått kraft och mod med hjälp av era bidrag.

Gun Svensson sa...

Har gjort en ny framstöt hos Olle Schmidt när det gäller frågan om vad som görs på den kanten.