tisdag 14 april 2009

Varför ointresse när mycket står på spel.

Sveriges Radios Sifo-undersökning av väljarnas intresse inför valet till EU:s parlament visar att detta val saknar dragningskraft och enligt forskaren Henrik Oscarsson vid Göteborgs Universitet behövs det en spännande och intressant valrörelse för att ändra på detta. Fokus skrev redan för en vecka sedan om sin av Synovate genomförda undersökning, som visade att bara var tredje svensk kände till att det är val till EP i år och av dom visste inte alla att valet sker den 7 juni. DN:s Henrik Brors följde upp med att bl a lyfta fram ”Mest okänt är valet bland unga under 30 år, där mindre än var femte väljare svarade rätt år. Bland väljare över 60 år kände drygt fyra av tio till att det är val i år”. Idag kommenterar Politikerbloggen SR:s undersökning och där fäster jag mig vid följande uttalande av Henrik Oscarsson: – Den politiska legitimiteten hos Europaparlamentet skadas av att det är så lågt intresse och lågt valdeltagande, det blir svårare för europaparlamentariker och svårare för Europaparlamentet att fatta viktiga beslut. Man har en minoritet av röstberättigade väljare bakom sig när man fattar många beslut.


Det är illavarslande, särskilt som det minsann inte saknas frågor av intresse för oss väljare. Övervakningen av oss alla, som FRA-lagstiftningen öppnat upp för, följs nu i rask takt av datalagring, Telekompaketet och det ännu så länge hemliga ACTA-avtalet, vilket dock läckt ut genom Wikileaks. Telekompaketet förhandlas just nu i trianguleringen mellan Europaparlamentet – Ministerrådet och Kommissionen och delar av det ska nu upp i ITRE-utskottet den 21 april. Paketet i sin helhet har jag gjort flera inlägg om tidigare. Detta, som uteslutande borde handla om en infrastruktur för att användningen av internets kablar ska fungera så rationellt som möjligt, fylls nu med skrivningar, som hotar våra demokratiska fri- och rättigheter enligt Europeiska unionens stadga. Längst i kontroll och filtrering/censur vill Frankrike gå och där pågår närmast ett ”inbördeskrig” sedan Nationalförsamligen sagt Nej till en nationell högsta myndighet över nätet (HADOPI). Deras kulturminister hotar nu med att avgå om inte Nationalförsamlingen omprövar sitt beslut och säger Ja den 28 april, d v s veckan innan Europaparlamentet tar beslutet i plena den 5 maj. För min egen del har jag bestämt att utgången av den omröstningen blir avgörande för vilken kandidat, som jag kryssar i valet den 7 juni. Ett val, som många andra människor inte ser som meningsfullt. Varför?


Ja, jag ser det som att våra traditionella media inte lyfter fram och synar det som pågår i parlamentet i förhållande till den diskussion som pågår i Bryssel kring Telekompaketet, vilket absolut skulle höja temperaturen i valrörelsen här hemma. Jag har skrivit till ledamöterna i EU-parlamentet, jag har bloggat och kommenterat här och på många andra håll. Igår mejlade jag ett debattinlägg till Norrtelje Tidning, som skrivits tillsammans med några av mina bloggvänner och just nu håller jag på att kolla upp vad som händer mellan behandlingen i utskotten och beslutet den 5 maj, detta sedan jag konstaterat att Christoffer Fjellner (M)/Eva-Britt Svenssons (V) tilläggsförslag 166 finns med i Harbours redovisning efter IMCO-utskottets behandling. Andra jobbar också på.


Bloggaren David Jansson, som brinner för demokrati, har sänt mig ett mejl med en länk till sin blogg, där han berättar om sin brevkampanj till EU-ledamöterna. Där finns en text på engelska fri att använda för den som vill. Där slår han ett slag för Open Source och Creative Common license, som används av kreatörer, som i olika grad delar sina verk med andra. Han tar även upp nätets betydelse för åsikts- och yttrandefriheten. Adresser finner du på parlamentets hemsida – klicka på kartan, så kommer du vidare till de enskilda MEP (Member of EP) där e-postadressen ligger längst till höger i presentationen. David har lagt ner många timmar på detta och hoppas att alla som läser ska följa hans exempel, helst före den 21 april.


Det finns fler som bryr sig: Jens O visar att det står värre till än vi tror; Scaber Nestor kollar sanningshalten om internettrafiken; Lake bjuder på länkar som visar att the wind is vänding; Mark Klamberg har läst om en Stanfordprofessor som vunnit ett mål om Copyright; Anna Troberg jobbar vidare med sitt och kompisen Anders spännande projekt XtremeCreator; Christian Engström skriver mot en fond av FRA och annan lagstiftning som gynnar övervakning/filtrering m m att det är dags att stoppa Storebror; något Lars-Erick har synpunkter på; samt sist men inte minst Knapsu som har ett radikalt förslag för att öka valdeltagandet. Intressant.


11 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Gun Svensson sa...

Anonym: Du var mig ett riktigt bloggtroll. Inlägget handlade om hur jag tyckte att man kunde råda bot på ointresset för valet till EP genom att media skulle uppmärksamma bl a Telekompaketet.

Men du kan naturligtvis ha en poäng i att EU befolkas av en elit där S inte har mycket att komma med, men den diskussionen får du ta med dem. Jag hör inte hemma där sedan 1986.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Gun Svensson sa...

Anonym nr 2: Det känns som om bloggtrollen anfaller. Temat i bloggen gäller en synpunkt jag har att om varför människor är ointresserade; om media lyfte fram t ex det som pågår i Bryssel kring Telekompaketet, så kunde intresset förhoppningsvis öka. Annars är det väl så att vi har de politiker vi förtjänar om vi inte ens bryr oss om att rösta. Jag tänker rösta i valet men har inte bestämt mig för vilken kandidat ännu. Det beror helt på utfallet i Telekompaketet.
Du skulle komma längre om du tog reda på vilken kandidat, som vore värd din röst istället för att fastna i ditt sosseförakt. Det drabbar mest dig själv.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Det är bra Gun, håll ordning på bloggtrollen, så de inte förökar sig. Det är ju trots allt din blogg, ingen annans.

Anonym sa...

Hej farmor! Här har du Landets Bloggtroll nr 1, den med rätta fruktade Peter Ingestad!

:oD

Farmor har en poäng. EU bör engagera.

EU är nämligen ett uppenbart skitprojekt som avskaffar demokratin och ersätter lag med tyranniets godtycke i form av "EU-direktiv" med understöd av mutade svenska "EU-parlamentariker" som lever lyxliv på folkets bekostnad, håller sig undan och vägrar svara på frågor. Vi svenskar har verkligen låtit oss förnedras alltför länge, och inför kommande val bör i första hand komma i fråga partier som är mot EU, det är väl Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, har jag för mig. Den korrekta parollen är absolut entydig: SVERIGE UT UR EU!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag måste faktiskt säga att jag, inte längre, ser dig som ett "bloggtroll" Kraxpelax. Jag håller kanske inte med om dina åsikter, men det är ju en helt annan sak.

Nu står du för vem du är, du skriver "on Topic" och du verkar tänka efter lite innan du klickar på publicera. En trevlig förändring. Välkommen till bloggsfären, på riktigt, Peter!

Gun Svensson sa...

Lake: Jag har inga problem med det när jag tänker på gammelgäddor som Björn Elmbrant och Jan Guillou ;-) Dessutom är Peter förhållandevis välborstad när han kommer på besök.

Peter: Du måste (vare sig du vill det eller inte) inse att EU bygger på förhandlingar i en triangulering mellan parlamentet - ministerrådet - kommissionen och om parlamentet, som vi väljer, bara har 40 procent bakom sig, då blir parlamentet mycket svagare i förhållande till de andra två. I Telekompaketet slåss vi för tillägg som kommit från parlaments-ledamöter och måste göra så varje vaken timme fram till den 5 maj genom att skriva artiga brev till MEP:s, som valts i Sverige men också i England där det finns MEP:s, som vill att teleoperatörerna ska konkurrera genom att erbjuda olika paketlösningar när det gäller mjukvara d v s olika program som t ex Skype. Det är ett hot mot Open Source, d v s öppen källkod. Med din energi skulle du kunna göra storverk om du gjorde som David Jansson, som jag länkat till i inlägget ovan. Go for it!

David sa...

Tack för de fina vitsorden.

Jag måste dock säga som författaren David Brin, min kamp för demokratin grundar sig i en önskan att leva i ett samhälle där politik inte är så viktigt.

Jag vill ha ett samhälle där man inte behöver vara rädd för att girighet och rädsla ska låta demokratiska och utforskande processer kollapsa.

Sann utveckling bygger på samarbete och solidaritet. Sådana som jag, som älskar att lära och utforska, kan bara frodas i ett öppet, solidariskt samhälle. Och medan jag bara kan tala för mig själv, så tror jag att det är sant även för de flesta som inte är som jag.

Gun Svensson sa...

David: Vi kan just nu se att politikerna inte klarar sig utan vakna medborgare. Det är när vi slappnar av som man tror att det är OK att bara tänka på sig själv. Vi har inte varit i deras situation och vet därför inte hur lätt det kan vara att ge efter för de frestelser som makt och pengar för med sig. Därför borde alla partier prata igenom och sätta sina värdegrunder på pränt som ett slags rättesnöre.
När jag tappar orken emellanåt brukar jag tänka - medan du vilar verkar någon annan.

Anonym sa...

"Vakna Medborgare" ... "?.Knappast eftersom folket röstar fram dessa två lerfotspartier om och om igen i en uppenbar brist brist på IQ.Ett Socialdemokratiskt parti med bonusutbetalningar i hundratals miljoner med en statsminister som inte kunde klara sig på sin höga lön utan fick börja handla på statens kontokort med massvis av obetalda parkeringsböter och som struntade i dagisavgiften mm mm där det på andra sidan står en arbetarehatare med flintskalle och rent ut sagt säljer ut hela folkhemmet till rea pris.Och dessa skulle man då rösta på ... NÄ TACK !?.Nu kan du ta bort detta inlägget med för så fungerar det uppenbart i din Demokratiska värld.

Ha det gott.

NetRunner