torsdag 28 maj 2009

Juste argumentation vs fulspel i valrörelsen

Det förestående valet till Europarlamentet närmar sig med stormsteg. I år är det viktigare än någonsin att alla svenska medborgare, inom och utom it-branschen, gör sin röst hörd.”

Med de orden inleds den läsvärda ledaren i dagens Computer Sweden, som betonar att EU:s it-relaterade politiska agenda är långt större än att bara gälla upphovsrätt kontra medborgarnas rätt till integritet. Där finns även en intervju med Lena Ek i Centerpartiet, som är först ut i raden av intervjuer med kandidater i de partier, som ställer upp i EU-valet. Tråkigt för Lena Ek är dock att Centerpartiets ledning lät sig dras in i försvaret av FRA-lagarna, varför den väljare, som vill sända en kraftig signal om att det lappande och lagande, som gjort denna lagstiftning till en soppa, måste rösta på någon annan. I svallvågorna efter FRA-debatten pågår, vad jag kan se hos Lake, en diskussion inom Centerpartiet att de ska blockera Piratpartiets möjligheter att komma in i den liberala partigruppen ALDE om PP kommer in i Europaparlamentet. Fulspelet har fått ansikten. Här är ett till – Maria Wickberg Centerpartiets fjärde namn på listan i ett inlägg på Politikerbloggen. Lågvattenmärken. Lyckligtvis har Centerpartiet fortfarande medlemmar och aktiva, som ägnar tid åt att tänka positivt och konstruktivt kring de möjligheter som internet uppenbarar – här Stefan Mårtensson, som tidigare tog initiativ till uppropet om en digital intellektuell allemansrätt. Dessutom finns bland dem, som inte tänker rösta på Piratpartiet, de som ändå vill dem väl – här Lars-Erick, som kommer med goda råd. Det är tjusningen med nätet.


De som regelbundet läser här vet att jag redan gjort mitt val. Jag har läst Copyriot och tycker att han gör en intressant utläggning om vara och göra i politiken. Jag vet inte om Leo vigt sitt liv åt Piratpartiet, bara för att han är aktiv just nu. Calandrella har ännu inte rösträtt, men har ändå gjort klart för sig själv och andra var han står. Om någon till äventyrs fortfarande tycker att sofflocket lockar finns hos Bloggvärldsbloggen en hel del bra länkar till sidor, som har det gemensamt att de vill att hela svenska folket ska gå och rösta. Opassande, aktiv i valrörelsen, gör sina iakttagelser och en del är riktigt roliga. Krohniskt, som rör sig i kretsarna runt Alliansens ledare, gör också sina iakttagelser och ställer bra frågor.


Det finns kanske anledning påminna om att det finns ett liv efter valet till EU-parlamentet och Scaber Nestor, som är aktiv i Nätverket Svart Måndag kommer bl a med en Inbjudan till Folkfest i Jönköping den 4-5 juli. Har noterat och hoppas kunna vara med. Det vore roligt att se alla dessa, som jag hittills lärt känna via tangentbordet. Ger sedan ordet till Alexandra Gyllenbåge-Kaprifol hos Badlands Hyena Hon har tittat in i framtiden och tycker inte helt oväntat att det, som håller på att hända, måste stoppas.


Till sist: Mitt i steget som gillar att Barnens Ö fått andrum, men känner oro och visar en god självinsikt när han avslutar med ”Den politiska viljan, oavsett riktning, är en inte alltid helt pålitlig allierad.” Intressant.


7 kommentarer:

Morfar Gunnar sa...

Tack Gun för att du tipsade om Maria Wickbergs inlägg på Politikerbloggen. Lågvattenmärke är för lindrigt uttryckt. Djupdykning eller botten är mer relevant. Jag blev faktiskt förbannad, och det får man bli nu när man är politiskt hemlös :=)

Mattias sa...

Hej Gun! Tänkte bara påpeka att Calandrella är en "hon", inte en "han". Tack för ett bra inlägg annars!

Lars-Erick Forsgren sa...

Nja Farmor, jag har väl inte sagt att jag inte ska rösta på (pp), utan att jag inte är piratpartist,dvs inte medlem. Och att jag i övrigt inte bestämt mig än. Jag skulle tro att mitt beslut blir en blandning av var jag finner mest samstämmighet med mina åsikter och en gnutta taktik...

När man inte hittar ngt som stämmer till minst 90% men då det finns flera alternativ strax därunder, då får man lägga taktiska synpunkter också. Men det har inte hänt ofta, faktiskt bara vid valet 2006. Men då var det dessutom mkt svårt att hitta ens 50% samsyn i alla valen.

Leo sa...

Viga mitt liv till Pp är inget jag siktar på. ;-) Helst skulle jag vilja se att Pp inte behövdes och att övriga partierna tog ansvar i medborgarrättsfrågorna.

Så som läget är nu ser jag dock ingen annan möjlighet att få upp de här viktiga frågorna på agendan igen, och därför kommer jag att rösta precis så som du Gun.

Trevlig kväll!

Gun Svensson sa...

@Morfargunnar: Jag förstår dig - jag blev själv chockad. Det visar att den interna utbildningen i politiskt ledarskap brister. Att vara politiskt hemlös är i dessa tider att vara på tillfälligt besök hos något parti som man tidigare inte prövat på - en möjlighet att lära sig något nytt. Det kan ha sina förtjänster ;-)

@Mattias: Det trodde jag till att börja med och blev rättad av någon som visste att hon var en han - Calandrella själv tyckte då att detta var irrelevant. Nu säger du att Calandrella är en hon. Det blir till att skriva hon/han i forsättningen, eller?

@Lars-Erick: För mig är det 100 % protest samtidigt som jag inser att PP inte hade funnits om de etablerade partierna inom Alliansen hade haft en vettig it-politik. Men de har sålt en del av sitt oberoende till upphovsrättslobbyn och en annan del till företag som utvecklar mjukvara för övervakning och kontroll.

Anonym sa...

Calandrella är en han.
http://www.youtube.com/watch?v=iY7_NWhHJeI
1.12 in i filmen

Gun Svensson sa...

@Anonym: Tack för länken - kul att se Calandrella - ser fram att möta honom på Handelskammarens bloggfrukost här framöver.