tisdag 15 december 2009

Den som sår vind får skörda storm.

Har funderat sedan jag såg i DN.se att det idag finns en organisation, som heter Föräldrar mot polisbrutalitet. Det säger något om tiden, som om inget görs kan ta en ände med förskräckelse. Dagens Arena sätter fingret på problematiken:


Självklart ska polis ingripa mot demonstranter som brukar våld, men att skippa "finsorteringen" och gripa slumpvis utvalda människor i tusental, och/eller hindra dem redan vid gränsen, är inte bara ett allvarligt hot mot demokratin och en spark i magen på alla de som fortfarande tror att det går att förändra och påverka världen utan att använda våld. Det är också att sätta rättsäkerheten helt ur spel.

Principen som säger att alla är oskyldiga till dess att motsatsen bevisats har förvisso befunnit sig på en allt snabbare glidande skala sedan terrorattackerna mot USA den 11 september 2001. Den danska polisens ökade befogenheter, och beteende, ingår i en större samhällelig utveckling. "Illegala kombattanter" har gripits runt om i världen, förts till Guantánamo och spärrats in i år utan att ett enda bevis lagts fram rörande deras eventuella skuld.”

Den som sår vind får skörda storm. Om inte fredliga demonstranter möts med respekt av såväl polis som politiker och press, går vi mot ett mycket hårdare samhällsklimat där våldet kommer att eskalera. Förstår att politiker tror sig kunna tämja den upprorslusta, som detta föder och göder, men idag är det möjligt att sprida ord och bilder från ”stridszoner”, som gör att Föräldrar mot polisbrutalitet och andra empatiska människors engagemang mot polisbrutaliteten vinner terräng. Inte minst för ordningsmaktens eget bästa, måste de tendenser till hårdare tag, som tidsandan påbjuder, motverkas. Svensson är en av många bloggare, som följer det som pågår.


Mycket kan göras om politikerna intar en annan hållning till internet än den, som man för tillfället hemfaller åt. Intressant att synen på internet är påfallande lika alldeles oavsett på vilken nivå vi rör oss. Genom SvDItintegritets twitter tipsas om ett par intressanta artiklar ur NYT, den ena speglar läget i Frankrike och den andra handlar om Italien. För oss, som försöker skaffa oss sannare bilder om sakernas tillstånd, är public service-medias rapporter ovärderliga. Men det är en sanning som gäller fram till dess att vi upptäcker att vi på goda grunder måste ifrågasätta varifrån de hämtar sina fakta. Än värre blir det när vi börjat undra om de överhuvud taget ägnar tid åt det.


Något som jag undrar över är uppgiften, som jag hörde drottning Silvia nämna i en trailer i SVT inför insamlingen till Världens Barn. Det handlade om påståendet att ”över 750 000 pedofiler, varje minut besöker barnporrsajter”. Dessförinnan hade jag bland annat läst en bloggpost hos Oscar Swartz, där han redovisade hur han synat detta påstående, som sägs komma från en FN-rapport . När jag hörde Drottning Silvia blev jag rent ut sagt förbannad. Det må vara att sektliknande organisationer typ ECPAT och NCMEC överdriver för att vinna genomslag, men när dessa uppgifter läggs i drottningens mun, då går skam på torra land. Det enda jag tyckte mig kunna göra var att skicka ett mejl till redaktionerna för SVT:s Rapport och Aktuellt och säga vad jag tyckte om den saken. Ser att inslaget ligger kvar på SVT:s hemsida – stackars drottning Silvia, som inte förstår vilken nyttig idiot dessa krafter gjort henne till.


Och som om detta inte vore nog, ser jag att en riksdagsledamot använt uppgifterna för att skriva en motion med kravet ”Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att se över möjligheterna att ålägga Internetoperatörer innehållsansvar.” Lyckligtvis föreslås att motionen avslås nu på torsdag den 16 december, men att den överhuvud taget har väckts är ett fattigdomsbevis för Sveriges Riksdag. Kan dock förstå att en riksdagsledamot, som naturligtvis inte kan tänka sig att osanna uppgifter läggs i drottningens mun. Men, en riksdagsledamot borde inse att det inte är internets fel att tekniken kan användas för både ont och gott. Jag tror att om politikerna slutade se tekniken, som problemet, vore mycket vunnet. Vad tekniken synliggör är det mänskliga livet i all sin otillräcklighet. Istället för att förfasa sig och tro sig om att kunna bli av med det, som man inte vill se, genom att ta till bannbullor, borde man fundera över hur tekniken kunde användas för att finna lösningar – varför inte börja med att rigga ett antal tillförlitliga databaser i allmänhetens tjänst?

Intressant.

3 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Helt kort: Amen.
Ngt längre, att gripa demonstranter utan urskiljning, det är helt i linje med hur regeringen ser på oss alla när de genomfört FRA-lagen. Ta hela klabbet, misstänk att, i värsta fall kan "man" sortera i efterhand.

Och, hela internet är misstänkt. En sån teknik får inte finnas. Möjligen som försäljningskanal.

Tänk att det ska vara så svårt att förstå att det är individer som använder internet, individer som gör det ena eller andra. Eller inte gör.

Vad jag är less på denna nya variant av kollektivanslutning! Vi blev ju av med den gamla. Hur ska vi bli av med denna variant? En variant som tycks helt ideologilös också.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Gun Svensson sa...

@Kraxpelax: Du vet att jag inte gillar när du "spammar" mina blogginlägg med sådant som inte hör hemma här. Jag har därför tagit bort detta inlägg. I gengäld har jag skrivit ett särskilt blogginlägg som jag ägnat åt din sak - länk här
http://farmorgun.blogspot.com/2009/12/jag-vill-inte-heller-se-och-hora.html
Med detta vill jag ge dig ett tips om var du kan finna människor med intresse för din sak, sedan är det upp till dig vad du gör av det. Lycka till!