fredag 22 januari 2010

Resultat av vilket förhållningssätt?

Igår skrev jag ett inlägg m a a Carl Bildts Brännpunktsartikel, där jag tog fasta på ett avsnitt med en positiv syn på Internet och tillät mig att tvivla på att Sveriges rykte som IT-nation fortfarande står sig efter FRA och allt vad som följt på grund av alla möjliga intressenter, som ser anledning till övervakning och kontroll men hänsyn till sin egen sjuka moster. Sedan jag läst dagens blogginlägg av Oscar Swartz, där han kokar ner Brännpunktsartikelns innehåll och därmed synliggör Carl Bildts egentliga ärende, blir jag fast besluten - detta måste bli föremål för många andras analys och synpunkter. Detta i likhet med det som Mark Klamberg noterat. Man kan verkligen undra om allt detta som politiker gör för att visa handlingskraft står i rimlig proportion till det som faktiskt inträffar. På Expressens Kultursida finns en intressant artikel som gör den frågan relevant att ställa.

Har för tillfället en del annat att tänka på, varför jag ber att få återkomma till detta i nästa vecka.

2 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Lästips,
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/01/standigt-denna-liberalism.html

Gun Svensson sa...

@Lars-Erick: Tack för tips - prenumererar själv på Olles nyhetsbrev, men har varit borta över helgen och ännu inte hunnit att ta del.