fredag 26 februari 2010

Årets IT-person - en pirat med besättning.

Med motiveringen "Man behöver inte vara anhängare av hans politiska åsikter för att erkänna hans insatser för att föra upp internet och dess konsekvenser på den poltiska agendan. Tack vare honom och hans parti tvingas nu hela det politiska etablissemanget att ta ställning i en rad centrala framtidsfrågor", fick PP:s partiordförande Rick Falkvinge ta emot Guldmusen som Årets IT-person. Priset har delats ut sedan 1996 på initiativ av tidningarna Affärsvärlden och Computer Sweden i samarbete med It & Telekomföretagen. Juryn har gjort ett bra val. Men, om det politiska etablissemangets intresse ska hålla i sig, är det helt klart nödvändigt att svenska folket röstar in Piratpartiet i riksdagen. Före EU-valet fick jag och många andra höra att en röst på PP var en bortkastad röst. Men vi insåg att vi måste hålla i och tala oss varma för nödvändigheten av Piratpartiets närvaro i Europaparlamentet hela vägen fram till valet. Då var vi drygt 7 procent av väljarna, som insåg vikten av att vi stod på oss.


Det är inte mindre viktigt när det gäller Sveriges riksdag. Vi måste hålla i ända in i kaklet, som det heter. Rick Falkvinge skriver själv Varje skuta har en kapten, men också en besättning ... där han betonar att priset är ett resultat av många människors engagemang. Vi är framtiden och vi vet om det. Nu bygger vi den, avslutar Rick sitt inlägg. Anders S Lindbäck gratulerar och bjuder in till fest i Västerås. Christian Engström sänder hälsningar från Bryssel. Det är åtskilligt fler som gratulerat i bloggar, på Facebook och Twitter. Själv följde jag utdelningen av priset via Twitter och jublade hemma vid min dator.


Med glimten i ögat ställer Markus ”Lake” Berglund frågan ”Vill du bli pirat?” Undrar hur lång tid det tar innan ”vän av ordning” tycker illa vara. Lars-Erick har synpunkter på valdebatten och jag förstår honom. Själv har jag lyssnat med ett halvt öra på radion, medan jag jobbat med ett material som jag lovat leverera idag. I etern har det varit en del fuzz kring regeringens upprop om praktikplatser för arbetslösa ungdomar vid myndigheternas olika arbetsplatser. Som vanligt har Badlands Hyena fångat essensen i det hela, men för varje enskild ung individ är det enda av betydelse att han/hon/hen får en chans att visa vad man kan och då kan en praktikplats vara en bra början. Att samhället ställer upp i krissituationer är helt OK, även om jag kan förstå Socialdemokraternas irritation. De har ju tidigare fått ord om sig att frisera statistiken med hjälp av olika åtgärder.


Men, alla som tänker till, inser att det vore en klokare politik att applådera när Alliansen i en krissituation vill använda sig av en tidigare väl beprövad metod. Istället för att som nu bara såga det hela. Men friskt vågat är hälften vunnet – skulle Alliansen backa, kan de ju alltid skylla ifrån sig på de röd-grönas reaktion. Det luktar en aning valfläsk tycker Miljöpartiets Ulf Holm, medan jag tycker att det osar av det fulspel, som vi säkert kommer att få se mera av längre fram. Vem kan på allvar tro att Alliansen vill introducera ungdomarna i ett jobb i den i deras ögon tärande offentliga sektorn?! Detta är det verkligt trista med politiken ett valår. Även om de har goda ambitioner finns stor risk att det hela spårar ur. Till nackdel för alla politiker och politiska partier, vilket de s k strategerna inte alltid tänker på i stridens hetta.

Intressant.

4 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

"Undrar hur lång tid det tar innan ”vän av ordning” tycker illa vara"

Ja du Gun, det kan man fråga sig. :-)

Gun Svensson sa...

@Markus: En tillfällighet, som kan se ut som en medveten tanke. Genom mitt barnbarn Daniel har jag levt med Pirates of the Caribbean långt innan jag lärde känna några svenska pirater. Fortfarande tillhör Johnny Depps rollfigur en av de verkligt stora favoriterna i hans lekar. Jag kan mycket väl tänka mig att SR:s programidé är sprungen ur alla dessa pojkars förkärlek för piratlekar. Dom kan ju inte rå för att APB och PP kapat begreppet :-) Men inte mig emot att begreppet pirat får en positivare laddning än det har i dom äldres värld.

Bo Bengtsson sa...

En folkpartist klargör framtiden
"Piratpartiet kommer att göra samma resa som junilistan: Inflytandet blir minimalt eller inget, Ensam är inte stark i Bryssel, det är bara företrädare som har Sveriges bästa för ögonen som kan skapa tillräcklig tro till sig själva och sina ståndpunkter."
Min fetning
Citatet hämtat ur kristallkulan här

Piratpartister är således presumtiva landsförrädare, eller vad insinueras med "Sveriges bästa för ögonen"

Gun Svensson sa...

@Bo Bengtsson: Tack för inlägg. Jag vet att det finns svaga politiska meningsmotståndare som ägnar sig åt besvärjelser för att stärka sig själva i valrörelsen. Jag är vid gott mod. ACTA-avtalet är under uppsegling och mera ligger i pipen.