fredag 9 april 2010

Farmor Gun en rockande pirat.

Läste nyss Sigtunahems Glimten, där jag med en puff på webbens första sida presenteras som en rockande pirat. Efter det att jag förärades Stora Bloggpriset blev jag ombedd att ställa upp på en intervju för deras tidning för hyresgästerna. Då jag under en tid på 60-talet bodde i Märsta på Västra Bangatan, tyckte jag att det kunde vara intressant att göra ett besök och då gärna träffa seniorer i den lokala avdelningen av Seniornet. Det blev en riktigt trevlig dagsutflykt med bussen till Arlanda, där jag blev hämtad av fotografen Lars Clason. Det var imponerande att Seniornets medlemmar hade tillgång till ABF:s lokaler och datorer tre dagar i veckan kl 10 – 13. Sigtunahem vill inspirera de äldre att se de möjligheter, som användningen av datorer, kan erbjuda även de äldre. Själv vill jag gärna vara något av en missionär för detta, som ger mig själv så mycket. Mycket har förändrats i samhället, varför mycket av det som jag tidigare hade kunskap om, blivit inaktuellt. Då är det helt fantastiskt att med hjälp av olika sökmotorer kunna hitta information för att uppdatera sina kunskaper.


Dessutom har jag, som bloggare, fått många nya vänner med det gemensamt att vi ser det öppna och fria nätet som ett viktigt verktyg för oss som medborgare. Medan andra partipolitiskt verksamma talar om sociala medier, som t ex bloggar och Facebook, som nya vägar att nå ut till väljare, är jag en väljare, som bloggen dragit in i politiken på nytt. Efter drygt 20 år är jag åter igen aktiv i den politiska debatten, nu i Piratpartiet, som jag funnit behövs, eftersom de etablerade partierna i sin syn på internet blivit fixerade vid tanken att de kan ”komma åt” våra mindre goda sidor genom en filtrering av nätet, som innebär övervakning med åtföljande censur. Hax, flitig bloggare och aktiv i Bryssel, argumenterar bra för det öppna, fria, ocensurerade nätet som en förutsättning för att demokrati och rättssäkerhet ska gälla för oss alla.


OlofB hoppas att Centerpartiets Lena Ek ska lära ut det hon kan till Cecilia Malmström, som i egenskap av ny kommissionär, startat sitt värv med att kräva censur av internet, istället för se de konkreta åtgärder, som redan idag kan användas för att åtgärda problemet med pedofilers verksamhet. Det är verkligen trist att behöva se på hur en hittills juste politiker, väl inne i maktens boningar, ser ut att vilja slå blå dunster i våra ögon. Uppdatering: Lars-Erick gör en intressant jämförelse apropå förbud och censur. Vad jag kan se handlar det egentligen inte om pedofiler, utan dom används som svepskäl. Jakten på pedofiler kan fungera som murbräcka för att legitimera en utökning av den övervakning som FRA redan ägnar sig åt. Är det btw någon som vet vad som hänt med SOU 2009:1 Polismetodutredningen och SOU 2009:66 Signalspaning för polisiära behov?


Avslutningsvis: Instämmer i Rick Falkvinges gratulationer till Anna Troberg, som verkligen är en tillgång för Piratpartiet. Själv känner hon det som en present dagen till ära att få läsa en insändare av en pirat i sin lokaltidning. Magnihasa förklarar detta med skrivande och bloggande, vilket jag gärna delar med mig av.

Intressant.

3 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Jag har svårt tro att Cecilia M egentilgen vill ha censur. Men hon har en sits som tydligen tvingar henne att dansa efter andras pipor, och dessutom argumentera emot sin egen vilja. Tror jag.

Jo, visst är det så att pedofilskräck och barnporr används som förevändning för att införa en massa obehagligheter. Liksom terroristskräcken har använts i samma syfte.

F.ö. hoppas jag att alla som läste mitt "förslag" att förbjuda katolska kyrkan insåg att det var ett sätt att försöka visa hur horribel debatten är idag. Hur man gärna vill slänga ut barn med badvatten.

Johan T sa...

Angående dina frågor:

Anders Erikssons utredning Signalspaning för polisiära behov har mer eller mindre förkastats av regeringen. I varje fall tyckte Tant Gredelin att den var för knapphändig. Därför tillsattes en ny utredning under ledning av Runar Viksten. Intressant nog lär det också bli han som sedan kommer att tillståndspröva FRA:s polisiära spaning. Han leder ju Försvarsunderrättelsedomstolen.

Vikstens inställning är ganska tydlig och utredningen lär inte bjuda på några överraskningar. Han förordar att FRA ska få spana på uppdrag av polisen, med huvudsyftet att leverera strategiska underrättelser. Det är också möjligt att han föreslår att en särskild enhet inrättas på FRA för ändamålet. Hans inställning finns t.ex. redovisad i remissvaret till Anders Erikssons utredning. Kort sagt kan man säga att Viksten förespråkar en återgång till det ursprungliga lagförslaget före FRA-debaclet 2008. Hans utredning ska passande nog vara klar efter valet. Mer läsning hos Mark Klamberg.

Polismetodutredningen kommer inte heller att behandlas förrän efter valet. Frågorna är ju också kopplade till datalagringdirektivet, där regeringen varit lika avvaktande. Även här har Mark Klamberg skrivit mycket av intresse, bl.a. detta.

Gun Svensson sa...

@Lars-Erick: Även om det är svårt är det inte OK att Cecilia ger efter då den väg som hon då slår in på är så destruktiv för det mänskliga i samhället.

@Johan T sa...: Tack för att du tagit dig tid att ge mig info om detta. Sedan vill de därmed rundade politikerna Federley, Annie Johansson och de andra att vi ska ge dem förnyat förtroende i höstens val - fräckheten har inga gränser.