söndag 23 maj 2010

Tolkning och tillämpning av snårig lagstiftning.

Helt uppenbart är tolkningen och tillämpningen av lagar som rör trafiken på internet helt obegripliga för alla oss som lever delar av våra liv där. Det visar inlägg med anledning av Expressens TT-artikel om Svea Hovrätt domar mot några internetleverantörer. Kan verkligen detta sakernas tillstånd bara förklaras med att det är vi som är korkade? Eller kan det ligga något i det som sägs i blogginlägg med åtföljande kommentarer hos Rick Falkvinge; Peter Karlberg; Svensk Myndighetskontroll; och Satmaran. Juristen, lägger till ytterligare en fråga: - Vad ska vi göra med våra lögnaktiga domstolar?


Rosemari hos Kulturbloggen bjuder förutom några tankar kring frihet och censur dessutom på en inblick i en del KD-ledamöters tankevärld om bloggar och twitter. Vore jag rik skulle jag omedelbart donera en uppsättning av Politik 2.0, men å andra sidan tjänar riksdagens ledamöter så bra att de borde ha råd att investera i sin kunskapsutveckling på egen hand.


När jag tänker på hur våra nuvarande riksdagsledamöter förhåller sig till internet ser jag mycket tydligt hur ideal om Upplysning och Kunskap satts på undantag och Moralism och Moralpanik gjort entré i släptåg med alla dessa lagar för brottsbekämpning som ska göra oss tryggare, men som skapar så mycket känslor kring hot av olika slag. Vi människor är så sinnrikt konstruerade att det som vi sätter fokus får vi mera av. Själv föredrar jag att sätta fokus på allt det goda som jag finner, när jag tillbringar en stor del av min dag där ute. Stärkt av detta ska jag snart ta bussen till Sthlm och Geek Girls meetup.

Intressant.


1 kommentar:

Juristen sa...

På ytan är det moralpaniken som styr, men på ett djupare plan handlar det om att politikerna vill styra och begränsa den fria debatten. Skillnaden mot gammelmedia är att journalisterna kunde mutas och hotas till tystnad samt lydnad. Detta vapen har politikerna tappat genom bloggarnas intåg. Så då återstår att begränsa internet istället. Så här lång får jag säga att politikerna har lyckats väl med sitt korståg.