fredag 22 november 2013

Interaktion med Norrtelje Tidning

Fick föredömligt snabbt svar på det mejl som jag skrev häromdagen sedan jag läst att Svenska Stadsnätsföreningen håller på att trimma in ett system för att myndigheter ska kunna komma åt våra data även i lokala stadsnät. Informerade vänner och följare på Facebook igår:

Har fått svar från Etanet AB:s VD Anna Josefsson via ordföranden i Etanet AB:s styrelse. Den intressanta nyheten är att Etanet inte slutit något avtal med Maintrac och att Telia ska ta över driften av stadsnätet, varför frågan om automatiserad datalagring och avlyssning blir en sak för dem och andra tjänsteleverantörer. Om Etanet behöver hålla något register för myndigheterna är inte klarlagt. Att Telia tar över ger mig dåliga vibbar med tanke på deras taskiga kundfokus i andra länder.
Så länge Etanet själva är Kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör lämnar de endast ut information om kunder i de fall det handlar om ett brott som kan ge fängelse. De har inga automatiska system som ger andra tillgång till kundernas uppgifter. - Vi efterlever självklart alla de lagar som finns och beslut som följer därav från domstolar, avslutar Anna Josefsson”

Detta sagt eftersom min tidigare bloggpost blivit uppmärksammad i dagens NT genom ett citat ur mitt blogg. Rätt kul faktiskt, när bilden på Farmor Gun i den för norrtäljeborna numera så välkända svarta hatten och ett kort citat lockar nya läsare till min blogg. Sedan kan jag bara hoppas att något av det som jag skriver om, kan vara av ett så allmänt intresse att Norrtelje Tidning väljer att göra artikel om saken.

I dagens tidning är det framförallt reportaget om hur skolorna i Björkö-Arholma och Grisslehamn tar tillvara teknikens möjligheter för att utveckla ett samarbete och artikeln om Läsläxor och e-böcker i Grisslehamn som fångar mitt intresse. Detta sagt utan att föringa värdet av artikeln om friidrottsklubben Rånäs 4H:s populära verksamhet i Matildahallen. Tvärtom ser jag den som ett viktigt komplement. Genom alla år av arbete bland barn och unga har jag hållit mig ajour med den forskning, som visar på värdet av det viktiga samspelet mellan kroppen och knoppen, d v s att barn som sysslar med idrott och sport har nytta av detta vid inlärning. Tre goda nyheter som gör att det finns hopp om en ljus framtid för barn och unga i vår kommun. Se där en bra anledning för den, som inte redan prenumererar, att köpa tidningen idag. 


Inga kommentarer: