torsdag 30 januari 2014

Telia Öppen fiber håller stadsnätet stängt.

Är nu inne på den andra veckan då bolaget, som svarar för driften av Stadsnätet – Telia Öppen fiber – ännu inte klarat att leverera den tjänst som de lovat stadsnätets ägare ETANET AB att klara av efter det fysiska övertagandet av bredbandstjänsten till den lägenhet som jag hyr av Roslagsbostäder AB, vilket skedde onsdagen den 22 januari 2014. 

Strax före kl 18.00 den dagen kom en tekniker från Imtech, som för Telia Öppen fibers räkning tog sig in i skåpet i min hall för att fixa omställningen. På en direkt fråga från min sida försäkrade teknikern att jag inte skulle behöva vidta någon åtgärd utan att anslutningen skulle fungera lika bra efter som före hans åtgärd. Något som även hyresvärden Roslagsbostäder AB tidigare meddelat i sin information om ändringen av driftansvaret från ETANET till Telia Öppen fiber. 

Den här dagen hade jag bott i lägenheten i tolv dagar och anslutningen hade under den tiden fungerat utan några som helst problem.  Sedan den 22 januari har jag varit strandsatt i min lägenhet eftersom jag inte har så lätt att i snömodd och is ta mig ner till Stadsbiblioteket för att komma åt en till internet uppkopplad dator. Mina försök att komma ut på nätet har stannat vid ett meddelande om ett SSL-fel samt en vidarebefordran till Bredbandswebbens hemsida. Har varit i kontakt med min Internetleverantör Bahnhof, som bland annat gett mig rådet att klicka mig vidare på Bredbandswebbens sida och göra en ny beställning hos dem, som de sedan skulle kunna hantera. 

Otaliga är de ggr som jag försökt följa den instruktionen – Först möts jag av meddelandet Viktig information!   ”Följande tjänster är inkopplade på din adress:  o Bahnhof KO Internet 10/10 Mbit/s Kontakta din leverantör för att ändra eller ersätta befintliga tjänster.”  Därefter gör jag som jag blivit ombedd – fyller i formuläret för att på nytt beställa tjänsten ifråga.  När detta är gjort möts jag av meddelandet ”Oops! Ett fel har uppstått. Vi beklagar detta och ber dig försöka igen.” Därpå hänvisas till länken ”Till startsidan”. 

Detta har jag gjort åtskilliga ggr även om jag inte är intresserad av att ändra eller ersätta befintliga tjänster – jag begär bara att den tjänst som jag sedan länge betalar för ska fungera lika bra efter som före Telia Öppen fibers övertagande av Stadsnätets drift! Detta speciellt som Telias övertagande leder till en prishöjning med drygt 15 procent, vilket enligt Bahnhof i huvudsak beror på Telia Öppen fibers övertagande. Tänk att det alltid kan vara så lätt att vältra över kostnaderna för företagens kostnadsjakt på slutkund! 
Med en god väns hjälp har jag just nu tillgång till en uppkopplad dator i en mindre publik miljö än Stadsbiblioteket. Det betyder att jag nu laddar för en upptrappning av kampen för ett eget öppet och tillgängligt internet här på hemmaplan. Just nu känns det bara som att jag fått bevis för sanningen i det gamla ordspråket ”Ju flera kockar desto sämre soppa!” 

Hittills har ett helt gäng trevliga ungdomar hos Bahnhofs support gjort vad som stått i deras makt för att få det hela att fungera. Men när dagarna går och inget händer, har jag börjat i den andra ändan – hos Stadsnätets ägare ETANET!  Ett telefonsamtal igår den 29/1 … men tyvärr har de inte längre tillgång till tekniken varför de inte kunde hjälpa mig. Jag insisterade att ETANET väl måste vara intresserade av att överföringen till Telia Öppen fiber fungerar. Ställde också frågan om det kunde vara min till såväl ETANET som Bahnhof tidigare anmälda flytt från Vegagatan till Vasagatan, som gjort att mitt ärende fallit mellan stolarna? Men se detta kunde bara Telia Öppen fiber svara på eftersom tekniken nu låg i deras händer. Snacka om rundgång!

Med avstamp i detta blogginlägg tänker jag nu pröva vilka möjligheter jag har att med olika medias hjälp få veta vem som har ansvar och ska se till att min och andras rätt till internetuppkoppling ska fungera. Fortsättning följer.

1 kommentar:

gagarinones sa...

Telia har bl.a även köpt up Zitius, som bl.a levererar driften av stadsnätet i norra STOCKHOLM.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3794677.ece

Att en dominerande leverantör av kommunikationstjänster, som Telia lägger beslag på driften av stadsnät efter stadsnät, bådar inte gott.

När de manövrerat ut eller köpt upp konkurrenterna, så står de fria att höja priser som de önskar.

Detta borde Konkurrensverket sätta stopp för.

En fungerande marknad kräver konkurrens inte monopol.