tag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post1680197553056242079..comments2023-08-10T11:20:41.537+02:00Comments on Farmor Gun i Norrtälje: Tunnelseende hindrar en ordentlig granskning?Unknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-28340905800430726292009-05-22T17:47:46.545+02:002009-05-22T17:47:46.545+02:00@Kluris: Redan i den grekiska mytologin, men också...@Kluris: Redan i den grekiska mytologin, men också i den nordiska, finns berättelser som visar att det går galet när människan ägnar sig åt överdrifter av skilda slag. Jag vill tro att de stora filosoferna vill hjälpa den tänkande människan att klura ut hur dessa "dödssynder" ska motverkas. Dystopier är nog bara en beskrivning av resultatet, när ledarna gör det lätt för sig och "ger folket (och sig själva) vad folket (och de själva) vill ha", vilket naturligtvis är en vantolkning av innebörden i begreppet demokrati. Jag fångades en gång i tiden av Hjalmar Brantings tolkning "demokrati är den upplysta majoritetens beslut", vilket utgjorde grunden för den folkbildning, som gav mig och många andra en möjlighet att lyfta oss i håret, om du förstår vad jag menar. Resten är historia och säkert effekter av människors tillkortakommanden, som leder till avarter. Men också medvetna val, för att skapa en förändring, då det lyckligtvis är så vist inrättat att allting strävar efter sin egen jämvikt. Därför kommer det alltid att finnas dem, som gör sina val för att ändra på sakernas tillstånd. Ett liv och ett kiv således ;-) Det tycker jag är det bästa med demokrati som rättesnöre.Gun Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/04390905148168067256noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-76118182908545609772009-05-22T16:15:02.918+02:002009-05-22T16:15:02.918+02:00Nädå, jag "glömde" bara skriva att man g...Nädå, jag "glömde" bara skriva att man givetvis måste komma ihåg åldern på platons verk och inte försöka överföra sådant som givetvis förändrats på 2000 år till dagens samhälle. Jag trodde i min enfald att jag kunde utgå ifrån att grundläggande mänskliga egenskaper kunde förstås som något som inte förändrats över tid, som girighet och liknande. Läs det så och du ser min poäng. Den elit som resonerar som du beskriver elitens tänkande landar snarare i Machiavellis Fursten -> Nietche -> Leo Strauss, kort sagt amerikansk neo-konservatism. I Staten representeras den tanken hos Trasymakos som försökte hävda den starkes rätt, vilket i stora delar är Platons (Sokrates i dialogen) mål att bevisa felaktigt i resten av verket. <br /><br />Hela handlingen utgår ifrån frågan om vari rättrådigheten består, där Trasymakos i första boken griper in med sin definition av rättvisa. För att bevisa detta fel i den fortsatta dialogen med Glavkon så konstrueras en hypotetisk stat följandes logiken att det är lättare att se saker i stort (staten) än i smått (den enskilde), i syfte att utreda rättrådighet och dess motsats hos den enskilde.<br /><br />Av den som vill läsa Staten som fan läser bibeln så kan den nog användas som en urmoderlig instruktionsbok till kontrollstaten, detta på samma sätt som utvecklingen idag verkar använda Richard Stallmans dystopi <A HREF="http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.sv.html" REL="nofollow">Rätten att läsa</A> (svensk översättning*) som en handlingsplan istället för ett avskräckande exempel. Kafka och 1984 är anndra exempel där man undrar om vissa använder dem som instruktionsböcker. Ibland är det ju nästan så att man vill avstå för att varna för konsekvenser, eftersom det kan ge förespråkare för galenskaperna nya idéer som de inte redan tänkt på.<br /><br />*Den engelska versionen innehåller nyare noteringar av författaren från 2007<br /><br />- KlurisAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-58144897229924527142009-05-22T14:31:06.355+02:002009-05-22T14:31:06.355+02:00@Dennis N: Ja, inget går upp mot egna erfarenheter...@Dennis N: Ja, inget går upp mot egna erfarenheter om man har förmåga att kritiskt granska dem och inse vad man själv har varit delaktig i.<br /><br />@Kluris: Du glömmer att Platons tankar utgick från att medborgare då var samhällets elit - arbetarna var slavar och räknades inte dit. Det är vad jag kan förstå något som eliten lutar sig mot när en del av dem förespråkar en tudelning där eliten sköter förvaltning och utveckling av samhället medan de outbildade och självlärda kan hålla till godo med den underhållning som erbjuds dem från allt flera mediekanaler.<br /><br />@Lars-Erick: Välkommen i gänget! Vill glädja dig med att redaktionen för Second Opinion hört av sig och vill publicera den delen av mitt inlägg som handlar om medias tunnelseende och svårigheten att samla ihop allt som visar att vi nu lever i ett Övervakningssamhälle.Gun Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/04390905148168067256noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-83195260997653248662009-05-22T10:06:25.031+02:002009-05-22T10:06:25.031+02:00Och när jag nu läser om ditt inlägg så slås jag av...Och när jag nu läser om ditt inlägg så slås jag av vilken gedigen socialliberal du är i all din argumentering. En fritt tänkande och omprövande, fördomsfri liberal, med social ansvarskänsla och framtidstro. <br /><br />Men obs, jag pratar då inte om parti/er. Det finns visserligen en och annan sådan inom flera partier. Men de får inte prägla partiets politik. Och många finner att de måste verka utanför befintliga partier. <br />Även där finns ett systemfel i vår demokrati.Lars-Erick Forsgrenhttps://www.blogger.com/profile/15487075725596740305noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-33438547623395902122009-05-22T09:58:54.581+02:002009-05-22T09:58:54.581+02:00Lite off-topic, men ändå inte. För än en gång kons...Lite off-topic, men ändå inte. För än en gång konstaterar jag det oerhört inspirerande som ligger i att blogga, att läsa bloggar. <br /><br />Jag känner att jag vill kommentera "allt", men oftast går det inte av tidsskäl. Eller så föds nya tankar och associationer, som jag skulle vilja utveckla till egna bloggposter. <br /><br />Farmor, hur rätt du har i ditt konstaterande att bloggandet är ett enormt grupparbete! Ett slags gammaldags studiecirkel i gigantiskt format pga den moderna tekniken. <br /><br />T ex detta om riksdagens arbetsformet. Jag har varit inne på det ett otal ggr, men riksdagsledamöterna nappar inte på att diskutera det. Utom ngn enstaka, som önskar att hon hade tid till det. <br /><br />Tidsbristen gör att de inte har tid att diskutera en bättre ordning för att få tid till väsentligheter, eller i vart fall inte för att få den överblick som borde krävas. <br /><br />Men hur kombinera överblick med specialisering?...Lars-Erick Forsgrenhttps://www.blogger.com/profile/15487075725596740305noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-42638255058720974692009-05-22T01:54:01.142+02:002009-05-22T01:54:01.142+02:00Varför "tyranneriet", helt logiskt, uppstår ur dem...Varför "tyranneriet", helt logiskt, uppstår ur demokratin som en beskyddare? Ja det skrev redan Platon om för över 2000 år sedan i sitt verk <A HREF="http://www.kunskap.org/platon/staten/index.html" REL="nofollow">Staten</A> (kan läsas online), boken finns också att köpa (ISBN 9174867644). Det är inte utan anledning som boken fortfarande går i tryck efter mer än 2000 år och detta utan att vara omgärdad av en massa religiöst groll. Det handlar om grundläggande mänskliga egenskaper som vi alla har i oss lite till mans, saker som girighet, ärelystnad, frihetslängtan osv., hur de egenskaperna tillåts gå ut över förnuftet och de mentala blockeringar man omedvetet bygger upp. Jag tror faktiskt inte att det går att förklara så mycket mer kortfattat och uttömmande än vad Platon gjorde.<br /><br />- KlurisAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-90917341046155599382009-05-21T23:17:58.299+02:002009-05-21T23:17:58.299+02:00Albert Speer sade en tänkvärd sak i sina avslutand...Albert Speer sade en tänkvärd sak i sina avslutande ord i Nurnberg, det gick ut på att ju mer tekniskt utvecklad en stat blir desto större fokus måste läggas på individens frihet. <br /><br />Han om någon visste vad som kan hända annars...Dennis Nilssonhttp://dennisstartrek.blip.tvnoreply@blogger.com