tag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post6997682485019646639..comments2023-08-10T11:20:41.537+02:00Comments on Farmor Gun i Norrtälje: Är det synd om lärarna?Unknownnoreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-2109347324775328692011-02-14T13:31:16.801+01:002011-02-14T13:31:16.801+01:00@Molly: Eftersom du inte kan ta något ansvar för v...@Molly: Eftersom du inte kan ta något ansvar för vad en del politiker tycker och tänker om skolan, gör du väl klokast i att se det som ett utslag för att skolan som verksamhet intresserar. Såg för övrigt att Högskolan i Borås bestämt sig för att forska kring vilka faktorer som fungerar när en skola klarar att gå från ett mindre bra resultat i jämförelse med andra till något mycket bättre.Gun Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/04390905148168067256noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-15221367913922535712011-02-14T07:37:32.528+01:002011-02-14T07:37:32.528+01:00Personligen tycker jag att regeringen har undergra...Personligen tycker jag att regeringen har undergravt lärare och andra som jobbar med utbildning genom att ofta attackera dom i media under flera ars tid.Mollynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-89528792569109180622011-02-13T21:30:44.928+01:002011-02-13T21:30:44.928+01:00@Linus: Tack än en gång. Måste fundera på om det ä...@Linus: Tack än en gång. Måste fundera på om det är möjligt att förmå något lärosäte att forska kring hur Statens Medieråd sköter sitt uppdrag. Det verkar som det är den gamla sortens skrämselpropaganda för "videovåldet" som puttas in i lärarutbildningen. Kolla länken till Kristina Alexanderson - hon har skrivit ett nytt lysande inlägg om skolans reason for beeing.Gun Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/04390905148168067256noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-21447010530199598662011-02-13T17:54:40.908+01:002011-02-13T17:54:40.908+01:00Gott så. Om detta är vi helt överens, och särskilt...Gott så. Om detta är vi helt överens, och särskilt på punkten kommunikations- IT-kompetens, finns det galopperande brister i dagens svenska skola. Det bär förstås enskilda individer ett delansvar för, men vi ska här vara medvetna om hur det ser ut - fortfarande i denna dag - dels på lärarutbildningen, dels i skolornas kompetensutveckling.<br /><br />Själv tog jag min lärarexamen vid millennieskiftet. Det var visserligen inte i går, men ändå fullt ut inom internets och den digitala världens genombrott. Vi gavs under lärarutbildningen så nära noll utbildning inom de här områdena, som du bara kan komma. Tekniskt hade vi två dagars otroligt flummande med ett sanslöst splittrat och meningslöst innehåll, som man från högskolan sedan alltid refererade till när det framfördes kritik mot utbildningen på de här punkterna. Det var allt. Ur ett mjukare perspektiv - inställning, insikt, bemötande - fick vi NOLL.<br /><br />Jag hade studiekamrater som i princip inte kunde starta en dator, än mindre hantera Word.<br /><br />Ok, sedan dess har det gått elva år. Mycket har hänt, inte minst på områdena kommunikation och information. Men utan att göra anspråk på att kunna överblicka hela den svenska lärarutbildningens alla delar och platser, så känner jag mig ändå rätt säker på att det ser ungefär lika illa ut i dag. För bara någon vecka sedan hade jag en Facebookkonversation med en före detta elev, som nu studerar till lärare. Hennes beskrivning av den utbildning hon går, var skrämmande. Dels verkade innehållet närapå lika obefintligt som på "min tid", men dessutom verkade det lilla som de ändå ges, skräckinjagande skadligt. Fokus verkar bara ligga på teknikens faror och problem. Ingenting verkar handla om att se möjligheterna med tekniken, och den tekniska kompetens som studenterna ges, synes vara noll även i dag.<br /><br />Ute på skolorna ser det sedan inte mycket bättre ut, som jag bedömer det. Frågorna är inte prioriterade. Dels, som jag tolkar det, för att det saknas ett intresse hos dem som fattar sådana beslut, men också för att det är förenat med påtagliga investeringar ifall man ska kunna använda nyvunnen kompetens till något bra. Ett annat problem är centraliserad kollektiv fortbildning är det närmast helt förhärskande i dagens svenska skola. Alla ska genomlida samma "kompetensutveckling", oavsett vad man har för förkunskaper, oavsett vad man har för arbetsuppgifter. Detta förstås för att det är enkelt, och för att det maximerar det ekonomiska utfallet. På så sätt kan de satsade kompetensutvecklingskronorna tillgodoräknas maximalt många individer. Alltid kvantitet före kvalitet.<br /><br />Ytterligare ett problem är att dagens skola både styrs av, och kompetensutvecklas av, i extremt hög grad människor med en F-6-bakgrund (eller ibland t.o.m. en 0-6-bakgrund). Det ger ett felaktigt fokus, och det ger felaktiga perspektiv. Skillnaden mellan högstadiet och åldrarna därunder, är monumental. på alla plan. Men det tas det nästan aldrig någon hänsyn till i svensk skola.<br /><br />Nu låter jag förbannat negativ och pessimistisk, kritisk. Det både är och är jag inte. Jag anser att svensk skola levererar en mångt bättre verksamhet och utbildning är man kan ges uppfattningen, men det finns väldigt mycket som skulle kunna bli oändligt mycket bättre. Själv jobbar jag på en skola och i en kommun som både tekniskt och kompetensmässigt - särskilt tekniskt, rent utrustningsmässigt - ligger i framkant. Men trots det borde även vi vara väldigt mycket bättre rustade, tekniskt och kunskapsmässigt. Det ser jag närmast som en utopi, tyvärr. Tiden är en faktor, särskilt i kombination med ständiga lullullprojekt. Saker tillåts aldrig sätta sig, och då går också all tid till annat än det vi snackar om här.<br />/LinusLinus Hellmanhttp://www.hell-man.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-25359182660556974022011-02-13T14:14:06.262+01:002011-02-13T14:14:06.262+01:00@Linus: Tack för din utförliga kommentar. Du har n...@Linus: Tack för din utförliga kommentar. Du har naturligtvis rätt i att det är hårda prioriteringar som gäller i all verksamhet som finansieras av skatter. Därför är det verkligen viktigt att de som beslutar om pengatilldelningen har en så bra bild av verkligheten som möjligt. Det är det ena. <br /><br />Det andra jag försökte säga är att bemötande och attityd som möter eleverna är något obetalbart, som inga pengar i världen kan köpa om läraren, som eleven är beroende av, är i avsaknad av den inlevelseförmåga som krävs för att mötet dem emellan ska leda till något fruktbart. En lärare som ogillar datorer och har förutfattade meningar om datorers skadliga inverkan, kan vara direkt förödande för en elev som upptäckt datorns möjligheter. <br /><br />Vad jag kan se behövs lärare som kan hantera sociala medier redan på mellanstadiet för att kunna möta och ta tillvara pojkarnas teknikintresse i arbetet med deras sociala och kunskapsmässiga utveckling.Gun Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/04390905148168067256noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1630001778196175470.post-12179015099448632642011-02-12T22:59:48.709+01:002011-02-12T22:59:48.709+01:00Du har rätt i mycket, men hemfaller åt en viss pop...Du har rätt i mycket, men hemfaller åt en viss populism i följande citat:<br /><br />"Om inte, får jag ändå hoppas att hon genom sin egen utsatthet har lärt sig något om hur elever har det när en lärare utser en elev och dennes föräldrar till syndabockar, när det egentligen är alltför få vuxna i klasser med 30 elever där 3 – 4 elever har särskilda behov av extra stöd."<br /><br />Det är tvivelsutan en korrekt iakttagelse du gör på slutet, men dels tar du för lätt på lärares roll i den situationen, och dels räcker det inte som förklaringsmodell.<br /><br />Det är visserligen ett problem att en hel del människor i offentlig sektor, bl.a. lärare, av olika skäl inte vågar stå upp för olika sorters brister i verksamheten, men man är naiv om man tror att det skulle göra någon större skillnad. I alla fall i skolan. Du får gärna konkretisera hur du menar att lärare borde göra sin röst hörd, och på vilket sätt du menar att det skulle kunna ha effekt.<br /><br />Rädslan är en sak, men den tror jag överdrivs. Värre är det med insikten om att det inte spelar någon roll, att det inte hjälper. Och DET går det faktiskt att förstå ganska lätt.<br /><br />Låt oss säga att vi kom fram till att vi totalt sett har för stora elevgrupper, att våra skolor rent fysiskt inte håller måttet (varken till sin utformning eller storlek), att utrustningen i skolorna är undermålig, att lärarna ges alldeles för lite och alldeles för dålig fortbildning, att lärarutbildningen är oerhört undermålig, att lärares tid till planering och samarbete inte på långa vägar räcker till, att tillgången till särskilt stöd är alldeles för dålig (både i tid och i kompetens), och att yrket sett till ansvar, komplexitet och utbildningsnivå är hysteriskt underbetalt. Var skulle du då hitta pengarna till att åtgärda de bristerna?<br /><br />Skolan slukar redan en mycket betydande andel av den kommunala pengakakan, och det saknas inte precis andra kommunala bristområden. Skattehöjning? Lycka till. Förstatligande? Jovisst, men ett, hur ska vi nå politisk majoritet för den reformen? Och två, den statliga kakan är inte precis påtagligt mer välmående än den kommunala.<br /><br />Nu kan det låta som att jag tycker att svensk skola av i dag är en katastrof. Det tycker jag inte - skolan levererar i dag, grovt generaliserat, utifrån kunskapssyn och yttre förutsättningar, en ganska hygglig verksamhet - men om vi påtagligt vill förbättra verksamheten och resultaten (det fästs för stor vikt vid vår placering i diverse internationella jämförelser - dagens skola och dagens kunskapssyn är inte anpassad till det rätt förlegade mätsätt som de undersökningarna görs på), så kommer det att handla om att investera stora, stora summor i de områden som jag nyss räknat upp.<br /><br />En sak ser jag som oerhört viktig. Svensk skola skulle må extremt bra av mer självständiga och mer kompetenta skolledare, rektorer. De har kanske det svåraste jobb någon kan ha (kommunala mellanchefer har en omöjlig situation), men DÄR har du i dag alldeles för mycket av nickedockor, personer som ser som sin främsta uppgift att administrera beslut fattade av politiker eller högre tjänstemän.<br /><br />/Linus Hellman, piratpartist och So-lärareLinus Hellmanhttp://www.hell-man.senoreply@blogger.com