En
bit in på år 2017 vill jag dela med mig av ett fynd, som sociala
medier bidragit till. Har översatt texten med hjälp av Google
Översätt och gör därmed mitt för att den tjänsten ska bli mer
träffsäker. Tar mig alltså friheten att återge en del av en
artikel hos Forbes.com Artikeln är skriven av Paul Glader, som är
docent i journalistik vid Kings College i New York och mediaforskare
vid Berlins School of Creative Leadership. Jag ser mitt tilltag, som
en praktisk tillämpning av de Fair Dealing Rights, vilka jag anser
att vi nätmedborgare måste ha laglig rätt till, om vi ska kunna
hålla oss ajour med vad som händer i världen baserat på
tillförlitliga media. Önskar att även vi i Sverige kunde ha
tillgång till en liknande lista över svenska och europeiska
mediehus, som sätter en ära i en bra tillämpning av de pressetiska
reglerna. Då artikeln i sin helhet är läsvärd finns en länk till
den i slutet av blogginlägget. Här är Paul Gladers tio-i-topp
lista, vilken kan tjäna som exempel och föredöme för andra
listmakare.
"10
journalism-brands där Du kan finna reella fakta hellre än
alternativa fakta.
Inse
att miljontals fler människor kliar sig i huvudet och undrar vad man
ska läsa och var spendera sina prenumerationspengar, här är mina
topp 10 stora journalistiska varumärken där jag tror att du oftast
kan hitta reella, rapporterade fakta:
1.
The New York Times
Detta
är, enligt min uppfattning, den mest inflytelserika tidningen i USA
. Dess redaktionella sida och en del av dess nyhetsbevakning intar en
vänsterorienterad, progressiv syn på världen. Men NYT hävdar även
etiska normer för rapportering och de klassiska elementen i
journalistik i Amerika. Det är vad som fortfarande - utan tvekan -
hjälper NYT att vara kvar som den nyhetsorganisation i Amerika, som
sätter dagordningen. Den är ledande inom näringslivet, politiken
och kulturbevakningen.
2.
The Wall Street Journal.
Tidningen
med den största spridningen i USA, WSJ skapade sin struktur som en
affärstidning och har banat väg för nya särdrag i amerikansk
journalistik (till exempel kallas dess speciella mitten-kolumn "Ahed"
och en längre form djupgående reportage kallas "leders").
Eftersom företaget köptes av australiska mediamogulen Rupert
Murdoch 2007 svängde WSJ för att kunna täcka mera allmänna
nyheter utöver affärsnyheter. WSJ är fortfarande helt Brand X
bland dagliga affärstidningar i världen. Dess ledarsida är
Amerikas bastion för den fria marknadskonservatismen, med hjälp av
mottot "fria marknader, fria människor." Med tidigare
republikanska talskrivare och strateger som Karl Rove, Peggy Noonan
och Bill McGurn, som kolumnister, är WSJ ledarsida ofta ett måste
för republikanerna i Washington. Och vänstervridna läsare bör
inte avfärda WSJ ledarsida bara för att de kanske inte håller med
om dess ståndpunkter. Den har vunnit flera Pulitzerpris för ledare
och kolumner, vars kännetecken är en tydlig teori, backas upp av
noggrann faktabaserad rapportering och djärva argument.
3.
The Washington Post
Tidningen
som fällde president Richard Nixon med sin rapportering om
Watergateskandalen i början av 1970-talet behåller sin
intellektuellt robusta tradition under det nya ägandet av Jeff
Bezos, Amazon.com´s grundare . The Post har under årtionden varit
en del av de tre stora nationella tidningarna - en jämlike med NYT
och WSJ - när det gäller att vinna Pulitzerpris, anställa de bästa
och smartaste reportrarna och producera stora scoops. Av de tre
stora, är The Post utan tvekan den mest framåt-tänkande just nu i
sina försök med nya digitala strategier som har ökat läsekretsen.
Och med Bezos uppbackning, är The Post på ett uppdragskalas för
begåvade reportrar medan NYT och WSJ har skurit ner sin
rapporterings stab under de senaste månaderna. De flesta människor
tror att The Post´s ledarsida lutar åt vänster, men betraktas ofta
som mer kvar i mitten än NYT.
4.
BBC
BBC
är bärare av den globala standarden för kvalitet i Radio- och
TV-journalistik. Om bara amerikanska kabel nyhetskanaler kunde följa
BBC:s recept. Och samtidigt som PBS producerar några stora program
med underhållning, dokumentärer och nyheter, verkar deras
nyhetsprogram ofta sakna den kreativa energi som finns hos BBC. Medan
NPR (National Public Radio) producerar en del fantastisk
journalistik, förefaller huvuddelen av deras nyhetsbevakning komma
från åter-rapporterade nyheter från New York Times och Associated
Press. Och den amerikanska allmänheten uppfattar NPR vara mer
vänsterinriktade än BBC.
5.
The Economist
En
annan brittisk export, The Economist, är bemannad med utmärkta
ekonomer och journalister, som producerar en stramt redigerad,
sakligt strikt berättelse om vad som händer i världen varje vecka.
En underlighet är att The Economist inte offentliggör bylines av
deras skribenter så du vet aldrig exakt vem som skrev en viss
artiktel.
6.
The New Yorker
Denna
amerikanska pärla publicerar sofistikerade berättande facklitterära
artiklar från topp skribenter och reportrar varje vecka i en tryckt
tidning och i allt högre grad på andra plattformar. The New Yorker
utökar sin publik på ett smart sätt på nätet, erbjuder massorna
innehåll, som brukade vara öppen endast för deras prenumeranter i
tryck. Tidskriften själv kör ett stycke fiction varje vecka
(identifierar den som sådan). De faktabaserade reportagen i längre
form om politik, kultur, näringsliv och andra ämnen tar ofta
månader att rapportera, skriva och fakta-kontrollera. Resultatet är
djup rapportering och analys varje vecka, som är svårt att hitta
någon annanstans. Och de narrativa strukturer och tekniker, som
författarna använder, bäddar för trevlig läsning. I likhet med
The New York Times presenterar The New Yorker en progressiv syn på
världen. Konservativa läsare bör känna igen det, men inte låta
det hindra dem att njuta av några av de bästa rapporterade och
skrivna verk om händelser i världen.
7.
Wire Services: The Associated Press, Reuters, Bloomberg News
Du
kan inte precis "prenumerera" på dessa nyhetsbyråer. Men
du kan lita på att rapporter från dessa organisationer är sakliga.
De ger en ryggrad av nyheter och informationsflöden om politik och
ekonomi. Och deras medlemsorganisationer, som använder deras
reportage, drar nytta av denna rapportering. Du kan följa dessa
organisationer på sociala medier och kan även följa vissa
reportrar för dessa organisationer som rapporterar om ämnen som
intresserar dig. Dessa nyhetsbyråer har också webbplatser och
mobila appar, som du kan använda för att hålla dig à jour med
nyheterna.
8.
Foreign Affairs
Detta
varannan månads magasin publiceras av Council on Foreign Relations.
Det är en serös tidskrift för folk som vill ha underrättelser om
globala frågor. Magasinet och dess många digitala plattformar har
fördelar från föredragningar, inlagor, dialoger, olika åsikter
och analyser från många ledande tänkare, experter på
internationella relationer.
9.
The Atlantic
Detta
är en annan nationell pärla, en månatlig tidskrift som presenterar
en bild av nationen och världen från Washington D.C. Den informeras
av många topp journalister, som skriver långa specialartiklar och
ibland även några analyser. The Atlantic´s webb-sida yxar ibland
till klick rubriker. Men tidningen och dess moderbolag skriver också
under på amerikanska journalistiska principer för faktabaserad
rapportering.
10.
Politico
Grundat
av reportrar som lämnade Washington Post 2006, har Politico byggt
sig själv till en avgörande aktör i politikrapportering i USA (och
med expansioner till Europa). De publicerar vissa produkter i tryck,
men Politico är lätt tillgänglig på Internet och mobila enheter.
Håll ett öga på Axios, en nyhets start-up lanserad i år av två
grundare av Politico."
-
- -
Detta
är endast en del av en längre artikel av Paul Glader, som är
docent i journalistik vid Kings College i New York och mediaforskare
vid Berlins School of Creative Leadership, publicerad av Forbes.com
Den längre artikeln innehåller en intressant inledning och dessutom
även en lista på Runners Up, som Du han
hitta här. Glader presenterar sig själv som följer: "Tidigare
i min karriär, var jag trainee på Associated Press och Washington
Post. Jag arbetade som anställd skribent på Wall Street Journal
mellan 2001-2011. Jag har också publicerat frilansartiklar i The
Post, New York Times och New Yorker (hemsida) samt några av de
publikationer som anges i listan för Runners up."
1 kommentar:
En kommentar har tagits bort då bloggen inte är avsedd för marknadsföring av varor eller tjänster/ Gun S.
Skicka en kommentar