Är nu inne på den andra veckan då bolaget, som svarar för
driften av Stadsnätet – Telia Öppen fiber – ännu inte klarat att leverera den
tjänst som de lovat stadsnätets ägare ETANET AB att klara av efter det fysiska
övertagandet av bredbandstjänsten till den lägenhet som jag hyr av Roslagsbostäder
AB, vilket skedde onsdagen den 22 januari 2014.
Strax före kl 18.00 den dagen
kom en tekniker från Imtech, som för Telia Öppen fibers räkning tog sig in i
skåpet i min hall för att fixa omställningen. På en direkt fråga från min sida
försäkrade teknikern att jag inte skulle behöva vidta någon åtgärd utan att
anslutningen skulle fungera lika bra efter som före hans åtgärd. Något som även
hyresvärden Roslagsbostäder AB tidigare meddelat i sin information om ändringen
av driftansvaret från ETANET till Telia Öppen fiber.
Den här dagen hade jag
bott i lägenheten i tolv dagar och anslutningen hade under den tiden fungerat utan
några som helst problem. Sedan den 22
januari har jag varit strandsatt i min lägenhet eftersom jag inte har så lätt
att i snömodd och is ta mig ner till Stadsbiblioteket för att komma åt en till
internet uppkopplad dator. Mina försök att komma ut på nätet har stannat vid
ett meddelande om ett SSL-fel samt en vidarebefordran till Bredbandswebbens
hemsida. Har varit i kontakt med min Internetleverantör Bahnhof, som bland
annat gett mig rådet att klicka mig vidare på Bredbandswebbens sida och göra en
ny beställning hos dem, som de sedan skulle kunna hantera.
Otaliga är de ggr som jag försökt följa den
instruktionen – Först möts jag av meddelandet Viktig information! ”Följande
tjänster är inkopplade på din adress: o
Bahnhof KO Internet 10/10 Mbit/s Kontakta din leverantör för att ändra eller
ersätta befintliga tjänster.” Därefter
gör jag som jag blivit ombedd – fyller i formuläret för att på nytt beställa
tjänsten ifråga. När detta är gjort möts
jag av meddelandet ”Oops! Ett fel har uppstått. Vi beklagar detta och ber dig försöka
igen.” Därpå hänvisas till länken ”Till startsidan”.
Detta har jag gjort åtskilliga ggr även om jag
inte är intresserad av att ändra eller ersätta befintliga tjänster – jag begär
bara att den tjänst som jag sedan länge betalar för ska fungera lika bra efter som före Telia Öppen fibers övertagande av Stadsnätets drift! Detta
speciellt som Telias övertagande leder till en prishöjning med drygt 15
procent, vilket enligt Bahnhof i huvudsak beror på Telia Öppen fibers
övertagande. Tänk att det alltid kan vara så lätt att vältra över kostnaderna
för företagens kostnadsjakt på slutkund!
Med en god väns hjälp har jag just nu
tillgång till en uppkopplad dator i en mindre publik miljö än Stadsbiblioteket.
Det betyder att jag nu laddar för en upptrappning av kampen för ett eget öppet
och tillgängligt internet här på hemmaplan. Just nu känns det bara som att jag
fått bevis för sanningen i det gamla ordspråket ”Ju flera kockar desto sämre
soppa!”
Hittills har ett helt gäng trevliga ungdomar hos Bahnhofs support gjort
vad som stått i deras makt för att få det hela att fungera. Men när dagarna går
och inget händer, har jag börjat i den andra ändan – hos Stadsnätets ägare
ETANET! Ett telefonsamtal igår den 29/1 …
men tyvärr har de inte längre tillgång till tekniken varför de inte kunde
hjälpa mig. Jag insisterade att ETANET väl måste vara intresserade av att
överföringen till Telia Öppen fiber fungerar. Ställde också frågan om det kunde
vara min till såväl ETANET som Bahnhof tidigare anmälda flytt från Vegagatan
till Vasagatan, som gjort att mitt ärende fallit mellan stolarna? Men se detta
kunde bara Telia Öppen fiber svara på eftersom tekniken nu låg i deras händer. Snacka
om rundgång!
Med avstamp i detta blogginlägg tänker jag nu pröva vilka
möjligheter jag har att med olika medias hjälp få veta vem som har ansvar och
ska se till att min och andras rätt till internetuppkoppling ska fungera.
Fortsättning följer.
1 kommentar:
Telia har bl.a även köpt up Zitius, som bl.a levererar driften av stadsnätet i norra STOCKHOLM.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3794677.ece
Att en dominerande leverantör av kommunikationstjänster, som Telia lägger beslag på driften av stadsnät efter stadsnät, bådar inte gott.
När de manövrerat ut eller köpt upp konkurrenterna, så står de fria att höja priser som de önskar.
Detta borde Konkurrensverket sätta stopp för.
En fungerande marknad kräver konkurrens inte monopol.
Skicka en kommentar