Kollar
på filmen TPB AFK, som publicerades på YouTube den 8 februari 2013
och är tillägnad alla som kämpar för ett öppet internet. När
jag själv la ut en länk till den på FaceBook den 10 februari 2013
skrev jag "Det
handlar inte om juridik - det är politik" Just därför är det
intressant att se filmen fler ggr? Vad lär vi oss - om relationer
mellan USA och Sverige - om rättsväsendet och dess kluster av
åklagare, advokater, domare och upphovsrättsindustrins alla
intressenter - om datanördar, som tror att de kan rå på den, som
sitter på makten att skärpa lagarna under processens gång ...
" Alla tillsammans lydande under naturlagen om Orsak och Verkan
och därmed beroende av sans och balans i rättstillämpningen både
för individers och samhällets friska växt.
På
detta sätt laddar jag för att friska upp minnet samt hämta
inspiration innan jag tar itu med uppgiften att gå
igenom regeringens politik med anledning av våra d v s
internetanvändarnas behov av att på ett juste sätt kunna dela
material med varandra, nämligen Regeringens
Kommittédirektiv Diar. 2017:4, som handlar om Regeringens
beslut den 19 januari 2017 ang. Straffskalorna för vissa
allvarliga immaterialrättsintrång. Utredningstiden förlängs.
Uppdraget ska i stället redovisas senast den 29 september 2017. Det
bäddades för detta redan förra året när beslutet om inrättandet
av Patent- och Marknadsdomstol togs i riksdagen den 2 mars 2016. Allt
inom ramen för En inre digital marknad i EU.
Under
rubriken Behovet av en utredning på sidan 2 redovisas
Regeringens ståndpunkt under två rubriker dels Vikten av ett
fungerande upphovsrättsligt och varumärkesrättsligt skydd och
dels Civilrättsliga och straffrättsliga sanktioner m.m.
innan man landar i Uppdraget på sidorna 7 - 12. Ett uppdrag som
förefaller vara beställt av de lobbyister och företag, som under
decennier livnärt sig på att med mer eller mindre ljusskygga
metoder jaga fildelare - eller företag, som i mer eller mindre
industriell skala, har förvärvat närstående rättigheter till ett
kreativt innehåll genom betalning av licenser för sitt nyttjande av
upphovsrättspersoners rättigheter, vilka förmedlas genom olika
mellanhänder, till exempel insamlingsorganisationer för
licensmedel, där den ursprungliga kreatören inte har något annat
val än att vara med, eftersom en majoritet av medlemmarna i deras
intresseorganisationer har beslutat att så ska det vara. En ordning
som byggts upp under decennier av en industri, som gjort allt vad den
förmått för att förhindra en sund utveckling av affärsmodeller,
som går hand i hand med den tekniska utvecklingen och kan vara till
nytta även för produktion i mindre skala i de enskilda länderna
med människor i hela världen, som intresserade kunder. Detta i
motsats till de från USA styrda imperierna, som på sikt utgör ett
reellt hot mot de enskilda ländernas kulturarv och därmed även mot
mångfalden av kulturyttringar.
Det
här ovan sagda kan förefalla vara fria fantasier, men det räcker
att ta del av det som sägs på sidan 2 i detta stycke
"Upphovsrätten
ger rättighetshavaren möjlighet att styra över hur verket används
och ta betalt för verket. Som utgångspunkt får upphovsmannen
hindra andra från att framställa exemplar av verket utan tillstånd
och göra det tillgängligt för allmänheten. Det innebär t.ex. att
ett verk, utan upphovsmannens tillstånd, varken får läggas ut på
en webbplats på internet, laddas ner eller delas vidare till andra.
Även s.k. närstående rättigheter som gäller till förmån för
exempelvis utövande konstnärer (artister) och framställare
skyddas. I den fortsatta framställningen omfattas de närstående
rättigheterna när begreppet upphovsrätt används."
för
att inse vad det egentligen är frågan om.
Genom
att här slå fast att de närstående rättigheterna ska likställas
med upphovsmannens rättigheter visar regeringen att det är
företagens och insamlingsorganisationernas intressen, som går före
de enskilda upphovsrättspersonernas och medborgarnas intressen.
Genom att lägga makten över utvecklingen i händerna på 1. företag
med närstående rättigheter och 2. Insamlingsorganisationer, som
idag livnär sig på att inkassera och fördela intäkter från de
tillstånd/licenser, som dessa tecknat med företag på 3. den
kollektivt anslutne kreatörens vägnar, vill regeringen förhindra
en utveckling, där små och medelstora företag i olika länder
jorden runt ges en möjlighet att berika både sitt företag och den
kulturella allmänningen. Samtidigt vill regeringen förhindra
medborgarnas tillgång till en juste användning för privat bruk
online. Detta genom att underlåta att reglera det, som i den analoga
världen kallas juste nyttjande för privat bruk enligt God sed eller
Fair use och som i den digitala världen kan kallas Fair Dealing
Rights.
Kan
Sverige idag ses som ett rättssamhälle, där människor är kapabla
att respektera en juste och balanserad lagstiftning och där
företagen ges möjligheter att göra vinst på ett sätt som står i
samklang med det allmänna rättsmedvetandet?
Förr
kunde människor dela sina upplevelser och erfarenheter med en
relativt liten begränsad grupp enligt god sed, men icke desto mindre
bidrog detta mänskliga beteende till individens, företagens och samhällets
utveckling. Idag vill människor, som tillbringar en hel del tid
online, kunna göra detsamma och på så sätt bidra till att
information om människors liv och deras behov av varor och tjänster
sprids runt om i landet, men även internationellt. Frågan är dock
om upphovsrättsindustrin och de etablerade politikerna är kapabla
att skapa en god miljö för mänskligt liv och företagande med sin
syn på oss nätmedborgare, som snyltgäster och ouppfostrade odågor?
Att
det blivit så här beror inte enbart på uppkäftiga och stundtals
skämtsamma pirater i kretsen kring The Pirate Bay, vilka tidigt
insåg teknikens möjligheter, men inte kunde förutse verkan av att
industrins advokater umgicks med domare, advokater och professorer i
föreningar för alla med intresse att jämställa immaterialrätt
med äganderätt, dock med en begränsad skyddstid, som eskalerat
allt efter som tekniken utvecklats. Detta beror inte heller på alla
oss andra enskilda individer, som även på nätet vill kunna dela
material med varandra för utbyte av åsikter om och upplevelser av
skilda uttryck och avtryck i det mänskliga livet, här hemma och i
världen omkring oss till en rimlig kostnad.
Alla
ansträngningar, som gjorts och görs för att låsa in material och
jaga fildelare har lett till att inte ens en prenumerant på en
etablerad tidning kan dela artiklar med några andra än de, som
redan är prenumeranter, trots att tekniken finns. En teknik, där en
publicist kan ge prenumeranter möjlighet att dela med sig av
en länk och mottagaren av länken i sin tur möts av upplysningen
från vem länken kommer samt av uppmaningen att dela med sig och upplysning om möjligheten att teckna en prenumeration per månad eller under ett
år. I det fallet har utgivaren förstått att läsaren är en viktig
länk i kedjan, som leder till nya prenumerationer. Gläds mycket åt
att jag av min son och hans familj fick pengar när jag nyligen fyllde 80 År, för att kunna
prenumerera på Thomas
Baekdals utgivning. Dessutom - i en tid av Fejknyheter och
"Alternativa nyheter" - är det rent ut sagt skamligt att
etablerade media inte kommit längre än att de låser in sina
artiklar bakom betalväggar, åtkomliga enbart för prenumeranter,
som inte alltid förstår vad de ger ifrån sig, när de accepterar
villkor för betalningen via mellanhänder.
Detta trots att
distributionen av en artikel på uppdrag av egna prenumeranter är
försumbar och originalet fortfarande finns kvar hos utgivaren. Men
hur göra för att få ledande politiker att förstå detta och ordna
med en upphovsrätt där Fair Dealing blir möjlig även online. Intressant?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar