... berörda parters organiserade flykt
från det gemensamma ansvaret för den goda arbetsmiljö, som
Arbetsmiljölagen (AML) och dess regler ska bidra till. Det vågar
jag påstå sedan jag sökt efter den källa ur vilken denna
världsvida opinionsbildning är sprungen. Många är de
journalister, som på olika sätt bidragit med att lyfta fram
kampanjens resultat i form av "vittnesmål" från aktiva
inom olika branscher och verksamheter. Framförallt i november 2017
när kampanjens resultat med hjälp av olika fyndiga hashtaggar och
den gemensamma hashtaggen Metoo vällt fram likt eruptioner ur en
sedan länge sovande vulkan.
Idag - en månad senare - kröns detta
med en debattartikel av ordföranden för Sveriges Kommuner och
Landstings arbetsgivarorganisation SKL, Lena Micko, i samverkan med
företrädare för MÄN för jämställdhet, Unizon (kvinno., tjej-
och ungdomsjourer) och Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor, MUCF. Debattinlägget handlar om deras
våldsförebyggande arbete med utgångspunkt från kampanjen mot
könsrelaterat våld i arbetslivet det vill säga Metoo-kampanjen
och har publicerats både på tidningen Dagens samhälles och SKL:s
webb. Medan jag läst har jag naturligtvis klurat på ifall
socialdemokraten Lena Micko håller sig uppdaterad och har samrått
om hur hennes insatser kan samspela med det som görs inom
förhandlingsdelegationen
inom SKL med fokus på det systematiska arbetet med arbetsmiljön
i kommuners och landstingens eller regionernas verksamheter samt
deras bolag och eleverna
i skolan. Men, den diskussionen finns det anledning att fördjupa
sig i senare eftersom den av SKL skickligt tajmade Nationella
konferensen om våldsförebyggande arbete, under den 7 - 8
december 2017, nog främst ska ses som ett påpassligt partipolitiskt
inspel inför valet 2018.
Började istället mitt sökande hos
Journalistförbundet för att se vad detta fackförbund gjort för
att åstadkomma ett gott arbetsliv i arbetsmiljölagens anda och
finner info om såväl Arbetsmiljölag
och Arbetsmiljöavtal som Ett
jämställt arbetsliv. Det är på sidan för Ett jämställt
arbetsliv som jag finner upphovet till Metoo-kampanjen "Den
8 mars är det Internationella kvinnodagen, och International
federation of Journalists, IFJ, uppmanar till jämställdhet på
redaktioner runt om i världen. Journalistförbundet, som är
anslutet till IFJ, ställer sig bakom de fyra punkterna i IFJ:s krav:
Se till att kvinnor och män har lika stor möjlighet att inta
ledande positioner på redaktionerna; Stäng lönegapet mellan könen;
Behandla alla anställda lika, oavsett kön: Genomför aktiva
åtgärder för jämställdhet på redaktionerna, det bidrar också
till en mer jämställd nyhetsrapportering."
Gick sedan vidare till International
Federation of Journalists och fann uppropet Stop
gender-based violence! Support
an ILO Convention Där förklaras att Könsbaserat våld (Gender
Based Violence) är en manifestation av ojämlika maktrelationer
mellan kvinnor och män. På jobbet, som i samhället, kan GBV ta sig
multipla former, bland annat: Fysiska övergrepp, inklusive
våldtäkt; Verbal misshandel och hot om våld - även online;
Mobbning; Psykologisk misshandel och hot; Sexuella trakasserier.
Det är alltså detta som på Journalistförbundets webb omnämns med
orden "Behandla alla anställda lika, oavsett kön" och
"Genomför aktiva åtgärder för jämställdhet på
redaktionerna, det bidrar också till en mer jämställd
nyhetsrapportering." IFJ har rapporter om kampanjens olika
inslag från
maj till november 2017. Teaterförbundet visar också sitt
deltagande i kampanjen och jag utgår från att initiativtagarna
till kampanjen använt sig av de kanaler som de internationella
fackliga organisationerna förfogar över, vilket förklarar den
förhållandevis breda uppslutningen kring Metoo-kampanjen. Samtidigt som vi i Sverige med alla motsättningar mellan rasister/nationalister och journalister samt
mellan fullblodsfeminister och deras motståndare har bäddat för att hålla grytan kokande i månader. Att
Time
Magazine korat Metoo-kampanjen till Årets Person - De som
bröt tystnaden blir bara den slutliga bekräftelsen på hos vilka ordets makt ligger. Undrar vilket/vilka PR-företag, som kan sätta
en fjäder i hatten för detta lyckade påverkansarbete? Samtidigt
skaver det rejält att den yrkesgrupp, som vi väljare är så beroende av för
att demokratin ska fungera, verkar tycka att det jesuitiska
förhållningssättet - Att ändamålet helgar medlen - är helt OK, när det gäller dem själva och därför inte har några dubier när
det gäller att promota en kampanj, som främst gynnar deras egna
intressen.
Avslutningsvis vill jag meddela att jag
inte längre är en aktiv medlem i Piratpartiet, eftersom jag inte vill
att någon skugga ska falla över alla ambitiösa pirater, för att jag idag väljer att stå upp för min åsikts- och yttrandefrihet framför att vara
partipolitiskt bunden. Intressant?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar