Igår eftermiddag gjorde jag något,
som jag inte gjort på mycket länge, jag köpte Aftonbladets
papperstidning, sedan jag noterat att där fanns en intervju med
Advokatsamfundets generalsekr. Anne Ramberg om #metoo-kritiken,
balansgången mellan engagemangen och att vara första kvinnan på
toppen rubricerad "Måste upp till styrelser och vd".
Vi
får veta att hennes arbetsvecka varit hektisk, främst på grund av
det årliga arrangemanget Advokatdagarna med 750 advokater, men
också på grund av att en del av samfundets medlemmar valt att
ansluta sig till metoo-kampanjen under hashtaggen #medvilkenrätt och
hunnit framföra kritik mot hennes #metoo-krönika i tidningen
Advokaten.
Inledningsvis
får hon frågan: - Vad hoppas Du konkret att
uppmärksamheten kring kampanjen kommer att leda till i rättssalarna?
Och svarar: - Den otroliga kraften i kampanjen ska vi
använda för att titta framåt så att allt inte återgår till
status quo. På alla nivåer i samhället. Jämställdhets-frågor
har ofta gömts i arbetsgrupper. De måste upp till styrelser och vd,
först då får de en legitimitet. Men ett problem är att kampanjen
innehåller allt från grova våldtäkter, som ska lagföras och
förövaren dömas för, till allmänt ohyfs.
Efter att ha läst
artikeln flera gånger sätter jag störst värde på att nålen i
Anne Rambergs etiska kompass stadigt visar vägen med hjälp av
rättsstatens principer samt att det kan vara framkomligt att
problematisera saken när olika intressen kan uppfattas vara lika
legitima. Anne Rambergs hållning i saken är mycket värdefull,
eftersom det krävs både ett framåtblickande och att vara beredd på
att saken inte är ur världen med en kampanj av det här slaget.
Det
räcker med att ta del av Staffan
Heimerssons krönika i dagens Aftonbladet, för att inse det. Jag
tar fasta på det, som förefaller mig ha störst relevans "Det
blir rättegångar. Män som utpekats som våldtäktsmän men inte
åtalats, inte dömts, inte straffats öppnar förtalsmål mot
medier."
Heimersson gör sedan en jämförelse med målet mellan Björn Borg
och tidningen Z år 1990, där tidningen Z blev dömd för förtal.
Heimersson citerar ur domen ”Den fråga som
tingsrätten har att besvara är om den undantagsregel i
förtalsbestämmelsen som medför ansvarsfrihet, det vill säga om
det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt att lämna
uppgift i saken.”
Nyckelmeningen
är: ”Är det med hänsyn till personens
gärning försvarligt att utsätta honom/henne för andras
missaktning?” ”Yttrandefrihet innefattar visserligen en frihet
att kritiskt granska politiker, offentliga befattningshavare,
vetenskapsmän, artister och även kända idrottsmän. Den kritik som
vederbörande måste tåla anses dock vara begränsad till vad som är
relevant; det ska gälla en kritisk granskning av den offentliga
insats han gör”.
Heimerssons
närmaste vänner hade varnat honom för att skriva den här
kolumnen: ”Du kommer bara att betraktas som
gubbe och kallas sexist." Den
gubbe, som levt till 82 års ålder, skräms dock inte så lätt.
Själv gumma, 80 år, som det senaste decenniet fått lära mig leva
med att kallas misogyn, när jag bland annat uttryckt uppfattningen
att kvinnor istället för att jämra sig till exempel måste lära
sig både att beskriva hur det arbete, som de utför, bidrar till
verksamhetens resultat samt vad detta rimligen kan vara värt i lön,
vilket också kräver träning av förmågan att förhandla. Vi lever
ju numera med personliga löner.
Att
segla är nödvändigt - det är en bra livshållning. Men, då krävs
både förnuft och känsla, där känslorna fyller seglen med den
nödvändiga vinden och förnuftet är det roder, som måste hanteras
för en framgångsrik seglats. Jag har dock mina tvivel att alla
aktörer i #metoo inser att deras känsloladdade berättelser måste
kombineras med kunskap om vad, som är rimligt att låna sig till inom ramen
för rättsstatens principer.
Själv har jag ställt mig ett antal
frågor: - Vilket Sverige vill vi ha? Ett Sverige
där människorna inte längre kan skilja på vad som är av särskilt
värde för offentligheten och vad som bör avhandlas privat eller i
samspel med en terapeut i avvaktan på eventuella rättsliga
åtgärder? Eller ett Sverige där vi tror oss om att vara kapabla
att skapa en tillvaro, där vi tar itu med våra rädslor (som mindre
nogräknade politiker kommer att spela hårt på under valrörelsen)?
Ett Sverige där vi respekterar både vår egen och andras behov av
integritet? Ett Sverige där vi känner tillit till varandra?
Vad jag själv kan göra för att bidra, det funderar jag på.
Intressant?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar