Röstkorten har nu börjat sändas ut
till medlemmar i Svenska Kyrkan.inför valet. Medlemmar,
som fyllt 16 år senast på valdagen och är upptagna i
röstlängden fram till den 18 augusti 2017 är röstberättigade. I
valet utgörs valkretsen av det nya pastoratet - där den församling,
som man är medlem i , ingår från och med den 1 januari 2018. Vi
som bor i Norrtälje-Malsta församling tillhör således Roslagens
Östra pastorat.
På Svenska Kyrkans webbplats finns
länkar till pastoratens webbsida, här Roslagens
Östra pastorat, där det även finns länkar till de
församlingar, som ingår i pastoratet: Blidö,
Estuna-Söderbykarl, Frötuna, Lohärad, Länna, Norrtälje-Malsta,
Riala, Roslagsbro-Vätö, Rådmansö och Väddö. Här
är de församlingar som tillhör Roslagens
Västra Pastorat dock utan länkar till de berörda
församlingarna.
Genom att ange sitt postnummer i
det system, som
Svenska Kyrkan riggat för att publicera nomineringsgruppernas
kandidater i de tre olika valen, är det möjligt att kolla in varje
grupps kandidatlistor till de tre nivåerna - Kyrkofullmäktige i
pastoratet, Stiftfullmäktige och Kyrkomötet. Allt för att vi ska
kunna förbereda oss inför valet, som kan ske antingen i förtid
eller på valdagen. För att underlätta för väljarna, har de olika
nomineringsgrupperna ombetts svara på de tre frågor, som de själva
anser vara viktiga inför Kyrkomötet och kyrkans framtid, Längre
ner i detta inlägg finns länkar till dessa frågor och svar men
även länkar till källor med info vid sidan av det material som
Svenska Kyrkan centralt har presenterat.
Kyrkan spelar en viktig roll med
sitt arbete lokalt i församlingen, i de 13 stiften och centralt
genom Kyrkomötet, som bistås av det centrala Kyrkokanslitet
Nationellt sker också ett ekumeniskt
samarbete med andra samfund genom
Sveriges Kristna råd
och internationellt genom samarbete med andra kyrkor inom Lutherska
Världsförbundet. Därför gäller det att bilda sig en
uppfattning om vilken grupp man vill ge sin röst i valet till
Kyrkofullmäktige i pastoratet - vilka i sin tur ska utse ledamöterna
i respektive församlings eget Församlingsråd - men minst lika
viktigt är valet av kandidater till Stiftsfullmäktige respektive
Kyrkomötet, där makten över stiftets och hela kyrkans vägval och
framtid ligger.
Allt sedan kyrkan vid
millennieskiftet 1999/2000 skiljdes från staten, nomineras
valbara kandidater av olika nomineringsgrupper, vars beteckningar
visar att förändringsprocessen fortgår - även om det fortfarande
finns nomineringsgrupper, som visar att de politiska partierna
fortfarande har ett stort intresse av Svenska Kyrkan, som maktfaktor
i samhället. I Roslagens Östra pastorat finns, som bevis på detta,
Borgerligt alternativ,
Centerpartiet,
Miljöpartister i Svenska Kyrkan,
Socialdemokraterna
i Svenska kyrkan och Sverigedemokraterna
(Fädernes Kyrka). med
kandidater på alla tre nivåer; därutöver finns Fria
Liberaler i Svenska Kyrkan (FiSK) och Kristdemokrater
i Svenska kyrkan (en levande kyrka) med kandidater enbart
till Stiftsfullmäktige och Kyrkomötet. De sistnämnda har tidigare på grund
av problem med att få sitt namnbyte till "Kristdemokrater för
En levande kyrka" godkänt, haft en förklaring om detta på egna webbplatsen, men 2017-09-18 återfinner jag den förklaringen endast i en debattartikel från den 20 juli 2017 i tidningen Dagen. Bakgrunden
till det nya förbundets namn är - enligt ledande företrädare -
deras anknytning till den kristdemokratiska socialetiken, som de
framhåller kom till i en ekumenisk samverkan mellan katolska och
protestantiska teologer och filosofer i mellankrigstidens Europa.
Den knepiga frågan för
Generalsekreteraren, som hade att besluta i saken i enlighet med
Kyrkostyrelsens delegation, torde ha varit frågan ifall ett
evangeliskt-lutherskt trossamfund, inom sig kan rymma en aktiv
medlemsgrupp, som inte nöjer sig med Svenska Kyrkans ekumeniska
arbete med andra samfund, utan kämpar för att detta, som skapades i
mellankrigstidens Europa, ska ges möjlighet att etablera sig och
bygga upp katolskt influerade grupper inom den Svenska kyrkan. Detta
sagt inte minst med tanke på utvecklingen efter det Andra
Vatikankonciliet.
Processen att skilja religion och
partipolitik åt är inte så enkel att genomföra i praktiken.
Den grupp, som kommit längst, är POSK (Partipolitiskt obundna i
Svenska Kyrkan), som i vårt pastorat ställer upp med kandidater
i alla tre valen. POSK har sedan organisationen bildades 1987 arbetat
för att de, som är aktiva i församlingslivet, ska kunna vara
valbara i de organ, där beslut tas om kyrkans verksamhet och dess
framtid, utan att vara engagerade i ett politiskt parti.
Till POSK
vill jag återkomma efter presentationen av de två lokala
nomineringsgrupper, som enbart ställer upp med kandidater i valet
till pastoratets Kyrkofullmäktige. Den ena gruppen är Lohärads
framtid och den andra kallar sig Kyrkfolket, den
sistnämnda skapad genom ett samarbete mellan kyrkoaktiva kandidater
i pastoratets olika församlingar. Har inte orkat ta mig tid att
kolla upp om Kyrkfolket har någon koppling till Svenska Kyrkans
Lekmannaförbund, som fyller 100 år nästa år och därmed har en
intressant historia. Hur som helst, så måste de, som röstar på
kandidater i någon av dessa två grupper - om de vill vara
företrädda i Stiftsfullmäktige och i Kyrkomötet - välja
kandidater ur någon av de andra nomineringsgrupperna, som ställer
upp i dessa val.
Sedan åter till gruppen POSK
(Partipolitiskt obundna i Svenska Kyrkan). I valet 2013 var
denna grupp den näst största gruppen i Svenska Kyrkan efter
Socialdemokraterna. Detta trots att de sedan 2005 fått konkurrens av
gruppen FRIMODIG
KYRKA och sedan 2009 även av gruppen Öppen
kyrka - en kyrka för alla (ÖKA) Det är framförallt i
utvecklingen inom POSK med dessa två "utbrytare", som vi
tydligt kan läsa av effekterna av de diskussioner, som varit de mest
högljudda inom Svenska Kyrkan och därmed även i media - d v s
debatterna om kvinnliga präster och vigsel av samkönade par, där
FRIMODIG KYRKA och Öppen Kyrka - en kyrka för alla (ÖKA)
tydligt har visat motstridiga uppfattningar.
Personligen anser jag att
Frimodig kyrkas idé, att kyrkan ska lämna ifrån sig den juridiska
vigselrätten, främst måste ses som en praktisk åtgärd för att
undgå risken att bli ställd inför en domstolsprövning åtalad för
diskriminering av personer med annan sexuell läggning än
heterosexuell. De anser att Kyrkan ska "stå för
välsignelse, glädje, högtid och kyrkbröllop medan samhället
skall stå för myndighetsutövning.". Att de därmed
förmenar människor med annan sexuell läggning döpta och
konfirmerade i Svenska kyrkan rätten till "välsignelse,
glädje, högtid och kyrkbröllop" ser de inte som något,
som står i strid med det kristna kärleksbudskapet, vilket myntades
långt innan vi människor fick kunskap om att människor av naturen
kan ha begåvats med en annan sexuella läggning än den
heterosexuella, vilket vi har att förhålla oss till.
Tolkar ÖKA:s deklaration som
ett svar på detta "Några
av de viktigaste punkterna vi arbetar med är att: Behålla
vigselrätten och att Svenska kyrkans präster viger par av såväl
samma som olika kön; Vara en engagerad röst i samhällsdebatten:
samt Bemöta varje människa med kärlek och aktning och motverka
alla former av diskriminering.". Dessutom
uttalar ÖKA tydligt sitt stöd för jämställdhet mellan könen
bland biskopar, präster och diakoner.
Nöj Dig således inte med att
bara läsa igenom de
olika nomineringsgruppernas svar på tre viktiga frågor när det
gäller kyrkomötet, utan sök även information på nätet och
bilda Dig en egen uppfattning ifall dessa nomineringsgrupper står
för ett förhållningssätt, som Du vill lägga Din röst på.
Trossamfundet Svenska Kyrkan har vid sidan av de politiska partierna
en viktig roll att spela för att vårt land ska utvecklas i en
kärleksfull anda med tillit till det goda inom människan. Kyrkans
uttalade tro på människans värde och rättigheter grundad i den
evangelisk-lutherska gemenskapen gör att jag fortfarande är medlem,
även om jag inte är någon flitig kyrkobesökare.
Om Du inte redan upptäckt Svenka
Kyrkans informationsvideos om Kyrkovalet 2017 så hittar
Du dem här, där det även finns en video med en talesperson,
som förklarar hur valet går till med hjälp av teckenspråk.
Avrundar med en länk till tidningen Dagen med en ledare av Joel
Halldorf "Överdriven
rädsla för svensk kristen höger" som kan vara bra att ha
i åtanke, eftersom det faktiskt är överdriven rädsla eller stark
avsky, som alldeles för lätt skapar det spinn på nätet och därmed
både i sociala och etablerade medier, vilket gynnar de krafter, som
man vill motverka. Själv ska jag försöka sitta på händerna till
dess Kyrkovalet är avklarat.
2 kommentarer:
Hej Gun!
Nu är jag inte med i kyrkan eftersom jag är nyateist, men jag tänker på riksdagsvalet. Jag undrar om Piratpartiet tänker valsamverka i valet 2018 eftersom partiet ligger långt under 4%-spärren. ca en halv procent i föregående val.
I sådana fall är ni varmt välkomna till Valsamverkanspartiet. Det måste göras i god tid, inte fem i tolv.
Hej Martin!
80 år fyllda och med en rätt skröplig kropp, har jag inte länge tillräcklig ork för att engagera mig med liv och lust i Piratpartiets on-line möten och olika aktiviteter. Därför är jag inte är rätt person att ställa denna fråga till. Partiledaren heter Magnus Andersson och hans hemsida finns här https://www.moinois.com/ Jag antar att hans e-postadress är förnamn.efternamn(at)Piratpartiet.se Ha det så gott!
PS. I likhet med mikrobiologen och vetenskapsmannen Rene Dubos, vars bok Detta mänskliga djur gavs ut i Sverige 1972 på Libers förlag, lutar jag åt att människans behov av en tro ligger nedärvda i våra gener. Är Du för att kyrkan ska vara öppen för jämställdhet mellan könen samt att även samkönade par ska kunna gifta sig i Svenska Kyrkan, då tycker jag att Du ska gå och rösta på kandidater i nomineringsgruppen Öppen Kyrka - åtminstone i valet till Stiftsfullmäktige och Kyrkomötet. DS.
Skicka en kommentar