Läser i FUB:s
tidning Unik nr 1/2018 sidan 8 en artikel om Stig Svenssons
rapport "Personlig assistans - Analys av en kvasimarknad och
dess brottslighet", som han redovisat mot bakgrund av
regeringsuppdraget med koppling till den pågående statliga
utredningen Översyn av LSS och assistansersättningen. En
kvasimarknad förklaras med att staten bestämmer både vem, som är
producent (Assistansanordnare) och vem som är Konsument
(assistantanvändare) samt priset för tjänsten
(schablonersättningen), som betalas av Skattebetalarna.
Artikeln har skrivits av Eva Borgström, Intressepolitisk samordnare
hos FUB. Rapporten är tillgänglig på Regeringens webb. För skattebetalarna är det självklart att en sådan
marknad kräver ändamålsenliga statliga funktioner för kontroll av
hänsyn till såväl användarna som skattebetalarna.
Men, istället för att i detalj ta itu
med statens kontrollsystem ger sig utredaren Stig Svensson i kast med
uppgiften att finna stöd för sitt antagande att det är hos den
svagaste gruppen, det vill säga hos föräldrar i deras roll som
assistansanordnare, som fusket är som allra störst. Därför bör
alla i denna grupp straffas överlag med en schablonmässig
nedsättning av beviljade timmar per vecka, vilket innebär att alla
ska straffas för något, som utredaren gissar att hälften av
föräldragruppen gör sig skyldig till. Redan där blir det helt
galet, eftersom kollektiv bestraffning inte hör hemma i den svenska
rättsordningen.
Istället för att ta ära och
redlighet av de familjer, som gör obeskrivligt viktiga insatser för
att familjen ska fungera, trots utmaningen att göra det bästa
möjliga i en svår situation, strör utredaren Stig Svensson salt i
såren med sitt förslag. Undrar var landet Sverige hade varit utan
alla enskilda individers insatser, vilka samhället inte hade kunnat
klara sig utan?! Assistansföretagen däremot avstår utredaren från
att utmana, eftersom de har en hel bransch i ryggen för att låta
rättsligt pröva hållbarheten i anklagelserna om fusk!
Om utredaren istället hade fokuserat
på behovet av ett hållbart kontrollsystem, då hade även det
fenomen, som kallas "Social shopping", kunnat åtgärdas
utan att alla familjer ska drabbas av misstankar. Något som skapar
ytterligare konfliktytor mellan svenskar och flyktingar &
invandrare. När myndigheter använder risken för människohandet,
som argument för åtgärder för att snäva in
assistansersättningen, då blir det tydligt att regeringens utredare
utgår från att vi medborgare - för att kunna tänka rätt -
behöver ställa utsatta föräldrars rätt till samhällets stöd
enligt intentionerna i nu gällande LSS mot utredarens idéer
om att det bland dessa familjer kan finns aktörer som ägnar sig åt
människohandel. Det ska således åvila den enskilde individen att
hjälpa politikerna med det, som de - trots alla sina resurser - ser
ut att vara oförmögna att klara av!
Vilket fattigdomsbevis är inte dessa
föreställningar, som odlas i den politiska makten boningar?!
Den fyrkantiga finansministern och
hennes feministiska vänner i alla partier måste öppna ögonen och
se hur deras feministiska retorik leder vilse till stor nackdel för
samhällets allra sköraste medborgare. Redan 2016 skrev FUB:s
ordförande Thoman Jansson om vikten
att stå upp för Karl Grünevalds ideal, vilket alla som värnar
om LSS intentioner från 1993 ser som nödvändigt. Min slutsats är att Regering och Riksdag måste skapa ett hållbart statligt
kontrollsystem istället för att misstänkliggöra de föräldrar
som gör sitt bästa för att skapa ett drägligt liv för sina
funktionshindrade barn!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar