Ler igenkännande när jag läser
Gunilla Brodrejs artikel rubricerat Kritikerhatarna
i Expressens pappersutgåva den 6 maj. Likt många andra i den
kulturella åsiktsbranschen, tror hon sig om att kunna komma undan
sin del av ansvaret för den polarisering, som utvecklats mer allmänt
under det senaste decenniet, genom att antyda att skillnader i
synsätt kulturkritiker emellan kan tillskrivas ”populismens förakt
för eliter som smyger sig in överallt”. Genom att ondgöra sig
över den kritikerkollega, som använt sig av ett bredare register
för att lotsa dagens digitala användare in i operans värld,
avslöjar hon sin bristande kunskap om att nya grepp kan krävas, för
att nå denna nya publik, när många lever delar av sina liv i den
digitala miljön. DN-kritikern Nicholas Ringborg Ferrada-Noli´s
synd består i att han valt att använda sig av ett i teknikbranschen
välkänt grepp med Tech for dummies, när de vill lotsa analoga
användare in i den digitala miljön. Men, att den vägen även nå
fram till kollegorna – motspänstiga, som de är inför risken att
behöva rubba sina föreställningar om Informations- och
Kommunikationstekniken (IKT), som bärare av mera ont än gott, den skrämmer. Även om de vet att allt skapat av människor har sina
risker.
Undrar hur många av dem, som noterat
att vi, under en period, hade unga entusiaster, så kallade hackers,
vilka letade efter säkerhetshål i programvara, som olika
myndigheter och företag använde samt rapporterade detta för att
ansvariga skulle kunna rätta till felaktigheter och säkra
programmen. Men, istället för att registrera dem, som goda ideella
It-reparatörer i samhällets tjänst utvecklade de trångsynta
en ny näringsgren för advokater och företag inom
säkerhetsbranschen.
Det är den här attityden, som vi
nätanvändare har tvingats leva med, utan någon som helst
åtskillnad i nyhetsmedia mellan det, som utvecklar och det. som
fördärvar människor ock mänskliga relationer och framsteg. Främst
på grund av att den analoga världens jättar inom industrin för
upphovsrätt har bildat kartell med samma analoga världs
kultureliter för att på bred front erövra den digitala erans
globala marknad. Gemensamt för dem är att de inte har klarat av att inse
den stora skillnaden – visavi mänskligheten i stort –
mellan äganderätt och det tidsbegränsade monopol, som i lagtexter
benämns Immateriell rätt.
Undrar vem som idag kan klara av att
undervisa dem om innebörden i Artikel
27 mom. 1 och mom. 2 i FN:s allmänna deklaration om de mänskliga
rättigheterna? Nu, när World Trade Organization (WTO), sedan
ett antal år, inlemmats i FN-familjen och infört plikten för medlemsländerna att i alla handelsavtal skydda deras tolkning av
vad som gäller för Immateriell rätt, där även företag med
närstående rättigheter likställts med de enskilda
upphovsrättspersonernas rättigheter. Här har WTO lyckats med
bedriften att stadfästa sin tolkning att moment 2 trumfar moment
1 i denna artikel. Vad det innebär, det
framgår här. Detta är bakgrunden till EU:s
Upphovsrättsdirektiv om länkskatt och att lägga ansvaret på
webbplattformar, som innebär att de måste installera mycket
kostsamma filter för övervakning av innehållet i allt som sprids på
nätet.
Det är alls ingen överdrift att säga
att denna oheliga allians har lyckats komma mycket nära sitt mål,
utan att de flesta insiktsfulla kulturarbetare, i likhet med alltför
många dito internetanvändare, insett att dessa analoga
dinosaurer kommer att utgöra ett hot mot åsikts- och
yttrandefriheten samt trasa sönder dagens sökfunktioner. En
utveckling, som de välinformerade med insikt om vad detta kommer att
få för följder, känner vanmakt inför. De motsättningar, som
uppstått under vägs, har eskalerat under trycket av en bred
samhällselit, som vägrat och fortsatt vägrar att se sin
delaktighet i den polarisering som fortgår. En polarisering, som i –
sin mest desperata form – tagit och fortsatt tar sig uttryck i Hat
och Hot. Det är detta, som den kulturelit, där Brodrej känner sig
hemtam, kallar populism.
Den, som inte klarar av svårigheterna
att rätt tolka andras ordval, på grund av sin egen syn på saken,
kan ha svårt se det. Men för oss, som följt EU-projektet
att rigga En inre digital marknad och varit förtvivlade över eller
rent av förbannade på den samhällselit, som hade kunnat utgöra
broar mellan nuet och då, när upphovsrätten uppstod 1710 genom
Statue of Anne i Storbritanniens parlament, de förstår inte hur
smärtsamt det är att behöva bevittna hur de, som tror sig vara
kulturens beskyddare, landar i dess motsats, när de i stort sett helt bortser från den utvecklingsprocess som möjliggör enskilda
individers väg mot såväl en personlig utveckling som en fredlig
samvaro. En tillvaro där alla gör rätt för sig när de tycker sig
få något av värde för pengarna. Den processen underlättas inte
av statligt finansierade kampanjer, där de, som anser sig vara höjda
över all kritik i den pågående debatten, ser sig själva i rollen som
dugliga lärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar