lördag 23 december 2006

Borat är en gycklare i vår tid

Livliga diskussioner med goda vänner om filmen Borat, och om humor och var gränserna går när det gäller skämt och buskis, det har fört mig vidare mot en sannare kunskap om skillnaden mellan humor och skämt eller om man så vill mellan en humorist och en gycklare eller en narr.
Efter att ha läst Jan Öjvind Swahns inledning till Bra Böckers Folksagor och den del som presenteras med undertiteln Gyckel, inser jag att Borat är en figur med behov av att gyckla det forna Sovjet men inte heller är okritisk till företeelser i väst.

För människor, som inte har möjligheten att på demokratisk väg utveckla det samhälle man lever i, fanns och finns fortfarande möjligheten att gyckla överheten. Men, eftersom värdet ligger i det grovkorniga skämtet, gäller det att ta detta för vad det är - ett gyckel med politisk udd. Det har inte speciellt mycket med humor att göra även om det lockar till skratt. Okunnig, som jag tidigare var, upprördes jag av figuren Borats överspel. Idag inser jag att Borat är en gycklare, som verksam i vår tid måste skrika så att livstycket spricker för att kunna ta sig genom mediabruset.

Med denna lilla betraktelse vill jag önska Borats skapare och hans efterföljare samt alla andra en riktigt fridfull och god jul.

Inga kommentarer: