onsdag 27 juni 2012

Medborgarnas mejl – ”en mjuk form av terrorism”.


Läser Christian Engströms blogginlägg med info från Bryssel om ACTA och förfäras när jag där ser att det finns EU-parlamentariker som anser att medborgarnas mejl är att betrakta som ”en mjuk form av terrorism” och att det är EU-politikernas jobb att tänka åt medborgarna. Det är svårt att tro sina ögon och tankarna snurrar – kan det det vara sant? Inte för att jag misstror Christian, men jag vill gärna kolla hans källor och ser att det är organisationer som följt turerna kring ACTA-avtalet med stort intresse. Men då jag föredrar informationen på svenska går jag till Hax inlägg och inser att det verkligen är sådana grodor som hoppat ur munnen på Marielle Gallo, en fransyska tillhörande den konservativa gruppen EPP. De svenska politikerna i den gruppen hör hemma hos Moderaterna och Kristdemokraterna.

Hax är verkligen festlig med sin kommentar ”Men för allt i världen... pladdra på, bara! Det är rätt avslöjande”. Instämmer till fullo. Det är rätt enastående vad människor berättar om sig själva när de uttalar sig om annat :-) Samtidigt känner jag att den typen av politiker ger mig en kick som gör att energin rinner till. Undrar naturligtvis om det franska folket håller med henne om att de överlåtit tänkandet i sin helhet åt dem de valt vid EU-valet, eftersom de själva inte har tid att bry sig?! Vem har tid att kolla upp den saken? ;-)

För övrigt har jag varit på en trevlig piratlunch i Kista. På väg dit läste jag på nytt några avsnitt i boken Kunskap Kommunikation Kontroll bl a PIRATPARTIET OCH INFORMATIONSSAMHÄLLETS POLITISKA SKILJELINJER av Ulf Bjereld & Marie Demker, som jag gärna ser som underlag för en genomgripande diskussion för att synliggöra PP:s människorsyn, fokus vs bredd – styrkor och svagheter samt vad som kan anses vara vår gemensamma uppgift. En breddningsdiskussion utan en sådan gemensam grund blir så spretig att jag tappar orken redan vid blotta tanken. Medger att jag på grund av mitt hälsotillstånd varit frånvarande så länge att jag kan ha missat en hel del, men av det som jag nu försökt följa har jag inte känt mig särskilt inspirerad. Lever dock på hoppet att jag ska få kontakt med ytterligare några pirater, som vill börja nysta på den här tråden om PP:s roll i Informations-, Kommunikations- och Kunskapssamhället.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Å tänk sedan tanken, att alla som mailat istället hade skickat fysiska brev, kuvert som skall sprättas upp, diarieföras, sorteras, bäras omkring av internpost osv.. Exampelvis mailstormen inför FRA-omröstningen hade handlat om 20-30 ton brev, en fullastad långtradare! Den där Gallo missbrukar uppenbarligen ordet terrorism å det grövsta. I elektronisk form brukar ju saker knappt ens existera för den sortens folk hon representerar, poof Delete sen är det borta, men i fysisk form hade vi snackat om en belastning i kollossalformat.

-steelneck

Gun Svensson sa...

Tack steelneck - tror jag måste be någon kunnig i franska hjälpa mig att skriva ett vänligt brev till damen i fråga och upplysa henne om hur mycket mindre besvär jag och andra förorsakat henne med hjälp av mejlen. För att inte tala om effekter på miljön. För mig är kommunikation A och O.

Anonym sa...

http://breddning.piratpartiet.se/2012/04/26/balans-mellan-statsmakterna-i-montesquieus-anda/#comments. Din kommentar skulle verkligen uppskattas, Farmor! Vänligen CNAB

Gun Svensson sa...

Hej CNAB - Ska ta mig en titt på det efter mitt träningspass. Återkommer.

Anonym sa...

ereInteTack för din kommentar på PP's breddningsblogg! Viktig och läsvärd. Vänligen/CNAB