torsdag 4 februari 2010

Dagen efter Stora Bloggpris-galan.

Det har varit en hektisk dag med en översvämmad mejlbox med Grattis och kramar, en telefon och mobil, som ringer från när och fjärran, och dessutom kände jag starkt för att vara med och fila på ett debattinlägg i Aftonbladet om exporten av övervakningsteknologi till Libyen, vilket visades i SVT:s Korrespondenterna i går kväll.

Uppståndelsen kring bloggpriset är ett intressant fenomen i sig och jag har haft anledning ställa mig frågan om Johanna Ögren i DN har rätt i sina iakttagelser. Gör jag detta för att synas? Nej, egentligen inte, eftersom jag rätt ofta känner mig ställd när allför mycket ljus faller på min person. Igår var jag så inställd på att Henrik, Marie eller Elin skulle vinna att jag aldrig hann bli ockuperad av några rädslor. Därför blev det också mer än bara Tack, tack, tack, som jag tidigare hade svarat dom, som frågat ifall jag hade förberett ett tack-tal. För mig är bloggandet främst ett sätt att vidga mina vyer och processa kunskap. Dit hör både knåpandet med ett inlägg och det meningsutbyte som artiklar, kommentarer och mejl leder till. Sedan blir jag självfallet glad om andra läser och gillar mitt engagemang.


För den som inte redan sett AB:s rapportering från galan finns en del länkar på Stora Bloggprisets webbplats. Opassande; Sagor från livbåten; Lars-Erick; pch Skärvor från skäret är bara några axplock ur hyllningskören. Jag är obeskrivligt tacksam för allt som jag fått vara med om: Glasskulptur, diplom, ny mobil, blommor, gala i sällskap med goda vänner och mina närmaste och alla glada hurra-rop. Gårdagens pris ledde till en radiointervju i morse strax efter klockan nio och en premiär när jag fick chatta med Aftonbladet läsare. Det har också lett till att jag fått en hel del input kring teman som intresserar mig. Här bland andra twittraren Dr P.O. som funnit en intressant länk om Framtidens (Nutidens?) skola. Medan jag kollar in den YouTube-film han funnit, tänker jag på att medan många i vuxenvärlden förfasar sig över internet, fyller annat stoff än skolans och lärares ungdomarnas mobiler med innehåll. Synd både för ungdomarna, som missar så mycket av värde, och lärare, som missar att själva lära sig hur de kan använda tekniken i sitt arbete. Egentligen är det bara fantasin sätter gränser. Men det passar naturligtvis inte den som tycker att riktig lärdom bara kan vinnas med tagelskjortan på.


Nu följer en räcka dagar a f k då farmor ska umgås med barnbarnen fram till dess att föräldrarna är hemma igen. Men jag kan nog inte avhålla mig helt från nätet ;-)

Intressant.

10 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Oj, så bra att du tar upp detta du med! Med priset i ryggen når du ut till många fler!
Och så bra att du fick AB att ta in detta!
Därmed visade inte bara upp dig, utan att medmänsklighet och känsla för integritet ännu lever!

Och ska pp in i riksdagen så är ju gammelmedia en kanal att nå folk. Bravo!

Ekonomikommentarer sa...

Instämmer med Lars-Erick. Bra gjort att kritisera storebrors-exporten till Libyen!

Shaun sa...

Jag vill bara göra som många andra och gratulera till en välförtjänt utmärkelse.
Skål

johan wouters sa...

Missade all dessa farmorguns som fick stora bloggpriset.För ni är väll ett dussin eller så för att hinna med det som kommer ut i ditt namn?
Hoppas hur som helst att ni fortsätter länge till.
Vet också att Riksdagen inte kommer att vara sig lik när du kommer in efter valet.
Grattis Gun och lycka till önskar morfarjohan.
http://morfarjohansblogg.blogspot.com

Mr Profit sa...

Stort grattis! Mycket välförtjänst!

Gun Svensson sa...

Lars Erick: Overvakning ar inte OK varken har eller dar.

Ekonomikommentarer: Min intuitiva kansla sager att har ligger en hund begraven. Forsoker Sverige kila in sig hos diktaturer pa detta satt?

Shaun: Sk[l och tack! Tangentbordet vid denna dator konstrar. Gillar inte a eller o med ringar eller prickar.

Morfarjohan: Lustigkurre dar! Bra att du ocksa tror att vi kan ta oss in dar - tack for support!

Mr Profit: Tack - sparar alla dessa glada tillrop till en dag nar det kanns motigt!

Anohito sa...

Tusen grattis, verkligen väl förtjänat.

P.O. Arnäs sa...

Grattis till vinsten!

/P.O.

Anonym sa...

Fega politiskt korrekta Aftonbladet väljer farmor Gun.
Dom som är bäst och har mest läsare passar inte in på AB agenda.

http://frianyheter.wordpress.com/
http://politisktinkorrekt.info/

Din vän sa...

Grattis igen. Du är bäst.
Jo, det här tycker jag du som piratpartist borde ta upp: censuren som drabbar studenter i Lund:
http://kulturbloggen.com/?p=17427