onsdag 22 december 2010

Ska de verkligen anförtros fler befogenheter?

Först hör jag på radion att Beatrice Ask talar sig varm för nya befogenheter till polisen, som inte bara gäller tillgång till våra trafikdata, utan brottsprovokation, vilket innebär att polisen ska kunna göra sig skyldig till brott i sin jakt på brottslingar. Sedan läser jag i Expressen och SvD att ministern är upprörd, sedan en anställd inom kriminalpolisen visat synnerligen dåligt omdöme. SR har också uppmärksammat saken. Här kan vi se att det knappast handlar om en engångsföreteelse. Det verkar mera handla om en kåranda, där sånt här beteende odlas. Lumparjargong? Man kan bli skräckslagen för mindre. Undrar hur stort mörkertalet är? Undrar hur vanligt det är att kollegor bryr sig? Ska riksdagen verkligen ge denna kår ännu vidare befogenheter? Hemlig telefonavlyssning blir också allt vanligare. Men frågan är om det leder till fler uppklarade brott. Jens O funderar också över nyttan med Ask & Co. Samtidigt verkar det som om detta med alla dessa lagar kommit till under public service medias radar.


Sedan måste jag bjuda på en berättelse ur verkligheten – Mikael Nordfeldth kan berätta hur han blir behandlad av polisen. I Umeå där gör man sig ingen brådska med att återlämna prylar, som de tidigare beslagtagit, trots att Åklagarmyndigheten beslutat att lägga ner förundersökningen. Avrundar med Lars-Ericks Regeringen vill att public service ska vara husbondens röst. Undrar om vi kommer att se någon skillnad? Det sista var väl en aning elakt. Men det har att göra med att jag är väldigt besviken över att framför alllt public service-media fogat sig i övervakningsstaten med allt vad som följer i dess spår.

Intressant.

5 kommentarer:

Beelzebjörn sa...

Måste bara säga det:

Du är bäst :)

God jul Gun <3

Gun Svensson sa...

@Beelzebjörn: Tack! Bäst är väl att ta i, men det värmer att veta att jag ingår i ett gäng, som tagit som sin uppgift att tilltro folket om kloka reaktioner - om de får veta vad som pågår. Ha en riktigt skön helg min vän!

Michael Gajditza sa...

Ja du farmor, så mycket som jag skrivit om riksenheten för polismål t.ex och om hur åklagarna där kan göra otroliga piruetter för att slippa åtala en polis. Vret inte om du sett min jämförelse som visar skillnaden i behandling av en polis i chefsposition och nu aktuelle Assange? Har du inte sett den så ta dig en titt här: http://bit.ly/bMwUu5 Det är så tydligt och skrämmande då man ser det uppställt i tabellform.

Jag önskar sannerligen att du har rätt om kloka människors reaktioner. Dom tycks bara vara så få och så långsamma.

Ha nu en riktigt skön och God Jul plus ett lika Gott Nytt År så ses vi snart på en barrikad nära dig! :-)

Anonym sa...

God Jul kära FarmorGun!

Gun Svensson sa...

@Michael: Man tror inte sina ögon - den polisen måtte ha hållhakar på någon eller sitta inne med sådant som man inte vill ska komma ut.
Ber att få önska dig detsamma!

@Gubben: God Jul kära goa Gubben!