fredag 19 oktober 2007

Norrtälje kommun som experimentfält

Försöker orientera mig i Blogg-Sverige genom att botanisera bland bloggar inom Bloggportalen.se I Norrtälje kommun är vi f n 9 bloggare, bl a riksdagsmannen Göran Pettersson (m), som har en intressant ansats - att bjuda in medborgare till samtal och ta deras kunskap och erfarenheter i anspråk för att göra ett bra arbete i riksdagen. Det gillar jag! Just nu är det företagare, som ombeds hjälpa till för att han ska kunna rensa i den byråkratiska snårskogen, som så många gnölar om, men få angriper på ett konstruktivt sätt.

Själv har jag erfarenheter från en period under 1980-talet, då jag tillsammans med min make Guy och ett 50-tal andra Rådmansöbor drog igång kooperativet Fritidsbyn Kapellskäret för att driva Vandrarhem, Camping och Gästhamn ute vid Riddersholm. Gunnar Lodin, tidigare värd för alla dessa verksamheter under flera år, har nu efter en överlåtelse tagit över som företagare. I början försökte vi klara bokföring, redovisning och deklarationer själva, men insåg rätt snart att vi gjorde klokt i att köpa dessa tjänster av en kunnig företagare. Den som gillar administration blir ofta en hejare på att hålla sig ajour med lagar och regler för företagare, vilka ofta även är arbets- och uppdragsgivare. Det gamla ordspråket "Skomakare, bliv vid din läst!" håller fortfarande.

Mitt råd till riksdagsmannen är: - Innan du stirrar dig blind på alla besvärligheter, som radas upp, tänk på att det mesta av denna byråkrati kommit till, för att förhindra fusk med skatter och avgifter. Tänk också på att det finns småföretagare - oftast kvinnor - som försörjer sig på att hjälpa andra företagare göra administrationen mera lättskött. De senare skulle kunna vara några mycket intressanta samtalspartners för en seriös dialog. Den idén ger jag bort till dig ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Tack för tipset att tala med dem som håller på med redovisning, de har säkert många bra förslag till vad som kan förenklas. Visst finns det goda skäl för många regler men jag tror inte på att vi ska ha ett krångligt regelsystem för att skapa arbetstillfällen för redovisningskonsulter.

Gun Svensson sa...

Hej Göran!
Mitt förslag utgick inte från att i första hand ge arbete åt redovisningskonsulter utan att där finns ett yrkeskunnande värt att ta tillvara. Bra att du gav mig en möjlighet till förtydligande.
Gun