måndag 2 juli 2012

Almedalen på distans


Utan möjligheter att vara där, sänder jag en tacksam tanke till Brit Stakston och Joakim Jardenberg, som varje morgon sänder God Morgon Almedalen #GMA12. Idag är det Miljöpartiets dag och under sändning talades om lobbying ur olika synvinklar. SvD hade ett antal artiklar om företeelsen i lördags. Hos Britt och Jocke blev det ur en annan vinkel. Man kan även se programmet senare under dagen. Av dagens gäster blev jag nyfiken på och ville veta mera om Per Grankvist, engagerad i Fair Trade. Googlade och fanns hans blogg och ett föredrag på 56 minuter om Konsten att förena hållbarhet och lönsamhet

Ett föredrag som kan ställa det mesta på ända hos den som inte vill tro att detta är möjligt eller har aversioner mot att vinstintresse ska styra ett miljöengagemang. Men, alla vägar som bär mot en bättre omsorg om människor, flora och fauna runt om på vår planet, är berömvärda och jag lovar att det är väl använd tid att kolla på hans föredrag. 

Det är möjligt att SVT:s Nyhetslabbet också tar upp lobbying som dagens tema, men vid den tiden måste jag tänka på läkarbesök och hjärtgympa så det blir att kolla på webben senare. Jag letar också efter möjligheten att kunna se TV4:s utfrågning av Anna Troberg igår, varför jag ber den som har tillgång till en länk lägger den i en kommentar. Mittåt: det var Expressens TV som visade intresse för Anna i deras programpunkt Raka svar. Tack Mårten för den länken.



2 kommentarer:

Anne Kekki sa...

kram till dig. vi kämpar som nätaktivister, under denna vecka.

Gun Svensson sa...

Tack Anne! Undrar om du har någon länk till intervjun med Anna T igår hos TV4. Hade annat för mig just då.