tisdag 1 december 2009

En dag då fabror Staten vill lugna oss...

... och statsministern öppnar första luckan i adventskalendern. Denna öppning av dagens inlägg är en uppdatering sedan det twittrats om Zackrissons inlägg på VA.se.

Här min fortsättning:

Nu börjar storebror att jobba, lyder rubriken på Aftonbladets artikel i dagens anledning. DN skrev om detta igår i likhet SvD som också skrev om våra nordiska grannars oro och hotet mot Sveriges konkurrenskraft i telekombranschen. Dagarna strax innan hade M gjort sitt integritetsutspel, vilket Sanna Rayman synade. Jag är glad att Sanna fortfarande har udd kvar i pennan när det gäller FRA och det myndighetstänk som ligger bakom. Det är inte utan att det framgår i valet av ordförande i Försvarsunderrättelsedomstolen. Även om inkopplingen ännu inte fungerar fullt ut, vilket Ny teknik också skriver om, så är det uppenbart att myndigheter nu arbetar för högtryck med uppgiften att invagga svenska folket i en ny törnrosasömn, bland annat genom att låta kanslichefen för SIUN, Ulf Håkansson, tala om beställningsverksamheten.


Men minst lika intressant eller rent av intressantare för det övervakade svenska folket är FRA:s utvecklingsverksamhet. Den senare torde dock journalister akta sig för att beröra, eftersom denna del handlar om hemligheter, som de etablerade medierna inte bör lyfta fram i ljuset, om man fortsatt vill ha tillträde till maktens boningar och FRA:s tillskyndare. Det är inte utan att jag blir yr i mössan av att försöka orientera mig i det virr varr som omger den här verksamheten.


I brist på insyn i utvecklingsverksamheten, rekommenderar jag en recension i DN av Björn Sandmark. Den gäller boken ”Angriff auf die Freiheit. Sicherheitswahn, Überwachungsstaat und der A” av Ilija Trojanow och Juli Zeh. Den anbefalles till läsning om och om och om igen av den som ännu inte insett varför det som nu sker är helt åt fanders. Som piratpartist borde jag väl gnugga händerna av förtjusning – vilken grej att få vara med och upplysa folk på gator och torg om detta. Men, mest känner jag sorg över att våra styresmän och -kvinnor svikit folket i tro att de gjort något gott för landet.


De borde ha sett det som vi andra kan se - medan vi medborgare blir allt genomskinligare, vill den politiska makten dölja det som de sysslar med. Ett citat ur recensionen, som jag bär med mig idag,” Men Zeh och Trojanow är inte bara pessimistiska, trots att Lissabonfördraget nu öppnar för elektroniska pass och centraldatabanker i Bryssel över EU:s medborgare. Som den pamflett boken är uppmanar den till handling och rekommenderar att vi alla ska stryka frasen ”Jag har ju inget att dölja” ur vokabulären. Ty den som inte har något att dölja har redan förlorat allt.”



Andra som skriver är Sagor från livbåten; Scaber Nestor; MinaModerataKarameller; Lake, Oscar Fredriksson, Opassande och många många fler. Det finns dock ljusglimtar i decembermörkret. Medan regering och riksdag gör allt för att internet ska stämplas, som ett veritabelt tillhåll för terrorister, pedofiler och all sköns slödder – allt för att legitimera sitt snokande – finns det bibliotekarier som arbetar med Internet för alla (tack Ann Markström för tips och länk).


För övrigt tycker jag att FN ska fira 30-årsjubileet av sin deklaration om mänskliga rättiheter med att flytta från Geneve efter folkomröstningen i Schweiz om minareter. Ett tack till Paki för denna input! Religionsfrihet tillhör de mänskliga rättigheterna och mänskliga rättigheter är inte något, som upplysta politiker i ett upplyst land startar folkomröstningar om. Namninsamlingars legitima innehåll måste också kunna ges en remissomgång. Allt annat är ren lättja.


Uppdatering 2: Sent omsider läser jag dagens DN Opinion rubricerad " `Muslimskt våld´ är alltid värre än svenska fylleristers" och i skrivande stund har detta inlägg dragit till sig 446 kommentarer och 37 blogginlägg - det säger väl något om ämnets sprängkraft.

Intressant.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Mänskliga rättigheter , jaha , är det som när min dotter var med på mitt arbete i en del av Saud Arabien nyligen och tvingades bära slöja under hela sin vistelse i landet.Är det vad du menar med mänskliga rättigheter !?.Ge dig ut i världen och sluta skriva en massa skit på nätet så lär du få se en ny sanning långt från äggkastande vänsterungdomar i lilla Sverige.Stollar.

Erik

Beelzebjörn sa...

Ergo: Vi ska inte vara bättre än Saudiarbien...?

Kom ut ur din mentala bunker, och sluta skriva en massa skit på folks bloggar om du inte kan hålla en respektfull ton.

Troll.

Anonym sa...

Och på vilket sätt lyckas du förklara att det första inte är en inskränkning av mänskliga rättigheter genom att bara nämna en annan frihetsinskränkning? Jag förstår över huvud taget inte kopplingen.

Erik 2

Gun Svensson sa...

@Erik och Erik 2: Jag menar att folkets förslag och krav måste genomgå en liknande prövning som riksdagsledamöters förslag d v s sändas på en remissomgång till lagkloka och andra som rent principiellt kan ha värdefulla synpunkter INNAN de underställs folket för en omröstning. Elementärt i en demokrati. Hur ska demokratin annars kunna försvaras?

@Beelzebjörn: Uppskattar verkligen din hjälp. Har förstått att det är minerad mark att stå upp även för muslimers mänskliga rättigheter, då många inte klarar att hålla isär olika fundmentalistiska gruppers tolkning och tillämpning av islam och Islam som religion. Även om man klarar av detta, när det gäller Kristendomen, så tvekar många svenskar inte att dra alla muslimer över en kam. Det är som om muslimer skulle se Ku Klux Klan som kristendomens främsta uttolkare.

obeveklig sa...

Kravet på att behöva bära slöja gäller inte i hela Saudiarabien och dessutom har det inget att göra med FRA-lagen att göra i Sverige. Kampen om mänskliga rättigheter har kommit olika långt i olika länder. Det finns väl knappast något som motiverar att vi ska dra ner på vår egen standard för att andra har det sämre ?

Lars-Erick Forsgren sa...

Betr kyrkor i muslimska länder, kolla denna länk:

http://islam-west.com/2007/11/christian-churches-in-muslim-countries.html

Gun Svensson sa...

@obeveklig: Tack för ditt bidrag till upplysningen!

@Lars-Erick: Tack för länken, den tillförde saken en hel del intressant info. Har spritt den vidare till mina vänner på Facebook.

Anonym sa...

"Och på vilket sätt lyckas du förklara att det första inte är en inskränkning av mänskliga rättigheter genom att bara nämna en annan frihetsinskränkning? Jag förstår över huvud taget inte kopplingen."

Nej, det är du som säger att muslimer inte ska ha rätt till religionsfrihet bara därför att din dotter tvingades till att bära slöja i Saudiarabien. Det är araberna som gör fel. Det är Schweitzarna som gör fel.

INTE farmor gun. Inte VI. Vi säger att alla ska ha rätt till religionsfrihet.

DU borde sluta skriva en massa OLOGISKT SKIT (rek: slå upp argumentationsfel på wikipedia) eller lär dig lite korrekt och elementär argumentationsteknik.

Dumjävel. (Förlåt farmor gun, jag blev arg)

Anonym sa...

Eller låt mig summera det där bättre. Jag blev lite förbannad.

Det är trevligt att du påpekar att det pågår intolerans i flera länder och vi ska defenitift försöka påverka SA så mycket vi kan.

Det är dock inte ett argument för någonting annat än mera kamp mot religiös intoleras världen över. Tack för ditt stöd mot religiös intolerans. Bai bai.

Sovjetallergiker sa...

Som f.d. kommunismhatande sovjetmedborgare, blir jag både förbannad och rädd när jag tänker på FRA-komplexet. Män som Åkesson, Håkansson, Reinfeldt, Tolgfors, Bodström m.fl., gör mig illamående. Det var inte för att bli utsatt för ytterligare brevsprättande som jag flyttade hit en gång i tiden. Jag inbillar mig inte att jag är intressant för dessa individer ur kriminell eller hotsynpunkt, utan jag tänker mest på hur denna mäktiga apparat som nu uppförs kan missbrukas i det grövsta ur andra aspekter.

Däremot tycker jag att folkomröstningen i Schweiz var ett bra exempel på vad jag skulle önska mig i Sverige - mer demokrati. Själv hade jag också röstat för förbudet, av den enkla anledningen att jag ogillar oväsen, vare sig det kommer från kyrktorn eller minareter. Skulle det gälla en minaret utan böneutrop, så skulle jag däremot acceptera den. Jag skulle tro att en del som röstade för, tänkte som jag. Det borde kanske ha funnits tre alternativ:

1) Minarater med böneutrop
2) Minareter utan böneutrop
3) Inga minareter

Fast en minaret utan böneutrop är väl som en kyrka utan klockor, och ändå ett slag i ansiktet på den religiöse även om detta inte nödvändigtvis skulle vara avsikten.

Bo Bengtsson sa...

Eftersom jag inte vill bli sociogrammad av FRA pga av läsning på kontrollerade webbsidor,blir det här tack och farväl.
Vi hörs på valdagen, när resultaten tillkännagivits. :-)

Gun Svensson sa...

@Anonym: Tack för att du respekterar min önskan om en hyfsad "samtalston". Läste Agneta Lagercrantz recension av Keith Wards Den farliga religionen (Cordia)igår i SvD där hon lyfte fram hans uppfattning om att "alla hade svalt lögnen om att religionen är roten till all ondska". Hans uppfattning är att religionerna blir farliga när de används för onda syften. Han ser också att kyrkorna har en viktig uppgift - att vara en god kraft, men då krävs att samfundens ledare 1. avstår från politisk makt och söker sig tillbaka till engagemanget för de mest behövande;
2. accepterar och står upp för alla människors rätt till åsiktsfrihet och religionsfrihet;
3. motarbetar strukturer som släpper fram Högmod, Girighet och Hat.
Ward menar att mänskligheten skulle varit betydligt mer illa ute utan sina religioner.
Själv har jag kommit fram till att människans behov en tro på något större än henne själv är ett biologiskt behov - se naturfolk, som skilda från varandra i tid och rum,har påfallande många likheter i sitt förhållande till denna högre makt. Sedan vill vi som de sociala och skapande varelser vi är utöva våra riter tillsammans. Då blir det där, som i politiken - det skär sig och det uppstår nya konstellationer. Kristendom, Islam och Judendom kommer ur samma rot Teismen.

@sovjetallergiker: Outhärdligt buller är ljud som man ogillar, det har jag lärt mig "den hårda vägen". Som mamma till en hårdrocksälskande son och dito kamrater har jag insett att det mänskliga örat klarar av rätt höga db utan att bli skadat när människan gillar ljudet. För att ta en jämförelse - ingen gillar trafikbuller, men vi lär oss påfallande snabbt att stå ut med det.

@Bo B: Jag kommer att sakna kontakten med dig, men jag tycker att du drar helt rätt slutsatser av det som sker. Hoppas dock att du kryssar mig om jag lyckats ta mig in på Piratpartiets valsedel ;-).

Anonym sa...

Det Schweitzarna har gjort är beundransvärt, de har respekterat direktdemokratin och folkets vilja. Samt tål att säga att politiker i Schweiz inte förväntar sig kunna genomföra lagen p.g.a. intrånget i mänskliga rättigheter men de respekterande ändå demokratin och folkets vilja. Tänk om det hade skett här i Sverige istället för att ledarna kör sitt eget race och agenda.

Gun Svensson sa...

@Anonym: Jag är inte helfrälst när det gäller det som du kallar direktdemokrati - glöm inte att Hitler kom till makten genom demokratiska val, vilket jag tror ligger bakom tredelningen av makten i EU mellan kommissionen - ministerrådet - parlamentet.
Även ett medborgarförslag borde genomgå en remissrunda för prövningen av innehållets laglighet innan en omröstning kommer till stånd.

Anonym sa...

Ursäkta att jag tar upp en gammal diskussion. Vill bara förtydliga eftersom det visat sig att jag blivit ganska missuppfattad. Min komentar var inte riktad till Farmorgun den var riktad till Erik som skrev första kommentaren. Och framför allt så ÄR INTE Erik och Erik 2 samma skribent.

Erik 2

Gun Svensson sa...

@Erik 2: Det är helt OK - jag uppfattade helt klart att du gick i polemik med Erik, vilket jag satte värde på, eftersom vi behöver stöta och blöta våra känslor inför det som är främmande. Sedan är det en avgrund mellan att avsky människor på grund av en viss religion (som dessutom skruvas till beroende på vilken falang utövaren tillhör) och att vara tolerant d v s stå ut med det som man ogillar eller ännu hellre lära sig mera så att man inser att där finns mera som förenar än som skiljer oss åt även om en del tvingas gå i burka. Jag vet inte på vilken sida den andre Erik befinner sig, men ser det mera som hans sak än min, så länge han respekterar min och andras rätt att bejaka mångfald. Jag bygger min tilltro till detta sedan jag hörde talas om ABB:s utvecklingsgrupper sammansatta av civilingenjörer från olika världsdelar med olika kulturell och religös bakgrund, där just olikheterna bidrog till nya lösningar av en gemensam uppgift.