onsdag 9 december 2009

Tänk efter före innan du köper julklappar.

Igår skrev jag i mitt inlägg bland annat följande: Men, till dess regering, riksdag och marknad förstår värdet av medborgarmakt får vi väl pröva hur långt vår makt som konsumenter når. Idag är det dags att skrida till verket.


Läser hos Olof och Scaber Nestor en uppmaning om att vi måste visa upphovsrättslobbyn var vi står inför deras framfart. Det är jag med på och jag hoppas kunna påverka alla mina vänner att också tänka sig för – bättre biljetter till olika kulturevenemang än att köpa de produkter, som gör att vi fått IPRED och är på väg att drabbas av ACTA. Eftersom vi inte ser ut att ha någon talan som medborgare får vi pröva hur långt makten som konsument sträcker sig. De branscher som förklarat krig mot sina kunder måste förmås att tänka om och då återstår bara att rösta med fötterna – lägg julklappspengarna på annat!


Noterar med tillfredsställelse att prövningstillstånd beviljats (DN) för prövning om jäv (SvD) förekom vid domslut mot The Pirate Bay. Expressen noterar också den saken, liksom Aftonbladet. Bra att det utreds!

Intressant.

4 kommentarer:

Rikard sa...

Jag gillar verkligen att du ger exempel på vad man kan köpa i stället (biljetter till kulturevenemang) och inte bara manar till bojkott. Stiligt!

Det visar nämligen att vi ju inte är emot kulturen utan tvärt om tycker det är bra om folk tillgodogör sig kultur men har synpunkter på hur viss industri beter sig och förpackar kulturen.

Köp kulturklappar men skippa skivorna och möjligen de företag som visat sig skeva, det är jag helt med på!

scaber nestor sa...

FB-event på kampanjen.

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#/event.php?eid=232720978451

Anonym sa...

den som sår vind må skörda storm

Gun Svensson sa...

@Rikard: Ren självbevarelsedrift :)Att bara sätta sig på tvären är rätt trist. Gillade själv skarpt att OlofB(eta), som kom med idén, också illustrerade samt använde sig av CC-licens och därmed bidrog till att sprida kännedom om denna möjlighet. Hoppas att FB-gruppen som Scaber Nestor skriver om här nedan blir framgångsrik.

Scaber: Jag såg det och har gått med samt spritt detta till alla mina FB-vänner.

@Kraxpelax: På vilket sätt tycker du att det som du länkat till hör hemma här?