måndag 21 december 2009

Pumlornas afton

Som traditionen bjuder är farmor och mormor idag bjudna till barnbarnen för att vara med om julgranens utsmyckning, det som jag brukar kalla pumlornas afton. För den oinvigde kan ett besök hos Pumlans vänner förklara saken. Själv har jag bott i Luleå några år under 1950-talet och tycker att denna hemsidas skapare gör en kulturgärning genom att sprida kunskapen om pumlorna vidare över landet. Som en tribut till denna norrländska stad bjuder jag på en länk till en av mina tidigare bloggvänner, som återvänt till bloggosfären efter ett längre uppehåll.


Med detta vill jag också ha sagt att jag inte har tid att sitta här och filosofera kring det som rör sig i tidningsvärlden och bloggosfären. Men, då somt av det, som jag redan hunnit läsa, börjat leva ett eget liv i mitt inre känner jag för att bara droppa två intressanta postningar – Sagor från livbåten och veckobrevet från SSBD. Och önska er alla en mycket trevlig och berikande läsupplevelse.

Intressant.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tittar bara in för att önska dig en riktigt GOD JUL fylld av fina stunder med dina närmaste och käraste!

Anonym sa...

Tack för uppmärksamheten - och god pummeljul!

Gun Svensson sa...

@Redaktörn: Tack för alla goda skratt under året - ber att få önska dig och de dina en riktigt skön helg!

@tibergsblogg: Väl bekomme! Tänker med tacksamhet på hur du gav mig pågångsmod när jag var ny i bloggosfären och blev verkligen glad när jag såg att du var i farten igen. En riktigt God Jul med många vackra pumlor önskas dig!

Isaksson sa...

God Jul, Gun. Tack för all fin läsning som jag fått njuta!

Inte minst, lycka till med det nya året!

Bert sa...

Viktig kulturgärning det där. Nu har den till och med spridit sig till DN:s Nutidskryss.

Kampen ger resultat.

God Jul Farmorgun!

Gun Svensson sa...

@Isaksson: Tack för uppskattning. Önskar dig en riktigt god Jul och ett gott nytt År.

@Bert: Det var roligt! Vi må sända Ove Friman, presidenten i Pumlans Vänner en hälsning. God Jul!

jenso sa...

@Farmorgun:
En God Jul och ett riktigt gott nytt år. :-)