tisdag 20 juli 2010

Kokalolasosfofinontot!

Idag har jag gjort ett undantag och köpt DN:s papperstidning för att kolla in Piratpartiets helsidesannons. Kan tänka mig att rövarspråket till att börja med satte en del myror i huvudet på tidningens läsare, men med Piratpartiet som avsändare inser man nog rätt snabbt att annonsen är gjord med glimten i ögat. I Nyheterna24, Dagens Media och Resumé kan den som undrar läsa om den reklamcup som pågår och där startavgiften var 90 000 kronor, en summa som Pirat-Janne fick ihop efter ett upprop på sin blogg. Tråkigt nog gick vi inte vidare, men nog var det både spännande och roligt så länge det varade. Alltför många pirater var a f k kan man tänka. Men å andra sidan kan man tycka att en enda annons är bättre än ingen alls. Dessutom kan den kopieras och användas om och om igen.


I den mån att annonsen behöver förklaras bidrar Rick, Anna, Göran, Janne, Emma, Henry, Johnny, Värmlandspiraten och Magnihasa.


Annars är en annan pirathändelse sjösatt – visioner om framtiden på webbsidan 2022.nu. Maloki låter Herr Kanin komma till tals och ber oss att inte missa dagens berättelse om Remixkultur. För övrigt berättar Marie att piratskutan Arwen nått Grebbestad och haft besök av pirater. Anohito berättar att han nyss kommit hem från en fantastisk Islandsresa. Noterar för min egen del att Norrtelje Tidnings papperstidning idag citerat en liten snutt ur min NT-blogg med anledning av min kommentar till Copyswedes anspråk på nya pålagor på hårddiskar och mobiltelefoner. Hax kommer med ännu en kommentar om den idén. Knapsu säger sin mening och avslutar med Nä dra åt ... pipsvängen, Copyswede! Erik Laakso har förstått att han och nätmedborgare i alla andra partier behöver Piratpartiet i riksdagen och jag önskar att fler hinner komma till den insikten före valet.


Markus ”Lake” Berglund fortsätter sin debatt med de båda moderaterna i Norrtelje Tidning, men berättar också om Cecilia Wikströms inlägg i UNT idag, vilket triggade igång mig. Ett debattinlägg rubricerat ”Wikström arbetar för övervakning av internet” skickades kl 12.54 med en bön om publicering även i papperstidningen. Vill att mina vänner i Uppsala ska se att jag inte tappat stinget. Ser att Mårtensson skrivit läsvärt om The Washington Post och deras grävande med anledning av övervakningshysterin i USA. Undrar vilken tidning som gör ett motsvarande jobb här hemmavid. Men här verkar de flesta slutat vara alerta tigrar och mest blivit lata huskatter.

Intressant.

8 kommentarer:

Jan-Olof Flink sa...

Att Piratpartiets annons inte gick vidare berodde inte på frånvarande pirater. Det var en Jury hos DN som valde, och en juice-reklam vann med 4 mot 3. Bland läsarundersökningarna vann piratpartiet stort, vilket också är lite kul.

I en reklamtävling vinner alltså det bidrag som konsumenterna tyckte sämst om. Vilket nog förstärker mina fördomar om reklambranchen.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Njae, det var ju ingen guldäggsreklam riktigt J-O, men den var väl helt ok. Men jag håller med om att Josreklamen var trist. Fast jag är väl partisk (extra partisk i det här fallet dessutom...) :-)


Och tack för länken Gun, det är en hel del som uppmärksammat artikeln, alla har dock inte varit lika noga med att skicka över länkkärlek. Det är alltid lika roligt!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Markus "LAKE" Berglund sa...

Ps. du håller väl koll i NT åt mig de närmsta veckorna, jag har semester och är hemma i Uppsala större delen av tiden...

Gun Svensson sa...

@Jan-Olof: Förmodligen såg juryns majoritet JO som en nyttigare produkt för mänskligheten än ett parti som sänder signaler med hjälp av ett kodspråk. Men även om det inte föll hela juryn på läppen tror jag att rätt många uppskattade att Piratpartiet kan vara så cool.

@Markus: "Det är skönare lyss till en sträng som brast, än att aldrig spänna en båge". De orden av Verner von Heidenstam brukar jag tänka på när något jag hoppats på går i kras. Annars är det bara att bryta ihop och komma igen :) Självklart håller jag koll. Går själv och funderar på ett inlägg.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Vill du bolla ideér eller formuleringar så vet du var min e-post bor Gun. :-)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Idag kom repliken in:

Farmor Gun och andra pirater i UNT idag om censur på nätet

Bra jobbat Gun!

Gun Svensson sa...

@Markus: Tack för att du bevakade. Har bloggat och länkat. Nu ska jag bjuda mig själv på söndagmiddag på lokal. Återkommer om inlägg i NT.