tisdag 15 september 2009

Ett kunskapssamhälle med internet?

Är det möjligt med den attityd som högt uppsatta politiker och deras tjänstemän intar i förhållande till Internet och nätneutraliteten? Internets styrka, som verktyg för byggande av ett kunskapssamhälle, är människors möjlighet att få tillgång till all världens kunskap utan att det kostar skjortan. Därför är det som pågår i Frankrike av intresse även för oss här i Sverige – inte minst därför att Frankrike har en betydande makt när det gäller Europas utveckling. DN berättar idag om läget just nu i kampen mellan presidenten och Högsta Domstolen i Frankrike. Medan detta pågår försöker jag få tag på en svensk version av det dokument som Åsa Torstensson lanserat inför konferensen i Visby den 9-10 november A Green Knowledge Society - An ICT policy agenda to 2015 for Europe’s future knowledge society. Känner mig direkt handikappad av att behöva traggla igenom viktiga dokument i sällskap med lexikon. Medan irritationen växt efter att jag sökt i snårskogen på den plats där Ordförandeskapets aktiviteter läggs ut har jag till sist helt enkelt sänt ett mejl till Kommunikationsrådet Jörgen Samuelsson med den enkla frågan: - Var finner jag detta dokument på svenska? Jag kan ju inte vara den enda som har behov av dokument på mitt modersmål.


Ser hos Kulturbloggen att Infrastrukturminister Åsa Torstensson genomgått något slags förvandlingsnummer, men då jag inte tror på några mirakler när det gäller politiker, vill jag läsa texten med egna ögon och då på svenska, så att jag kan vara säker på att jag inte fått något om bakfoten. Det troliga är väl att det inte finns någon stark koppling mellan sagoboken – A Green Knowledge Society – och verkligheten i Telekompaketet.


Annars håller jag på att smälta gårdagens nyhet i DN och Kulturnyheterna om att regeringen i kommande budgetpropp kommer att föreslå att den saligen avsomnade stiftelsen Framtidens Kultur ska ersättas av en ny skapelse Kulturbryggan. Då begreppet farit genom mitt huvud i något sammanhang tidigare Googlade jag och fann 1. Ett nystartat företag Kulturbryggan AB; 2. En ideell förening startad 1991 med verksamhet på Öja vid Landsorts fyr; samt 3. Inkassoföretaget Sergel – ett av Sveriges ledande företag i ta-betalt-branschen – sponsrat verksamheten på Öja som ett led i sitt goodwillskapande. Då jag vill förstå vad det är som pågår har jag bett berörda nyhetsredaktioner att förklara saken närmare. Domännamnet bjuds redan ut på auktion. Det ska bli intressant se vart detta slutar.


Avslutar med en runda och finner att Opassande skriver om att kampen fortsätter; Jardenberg skriver om en återblick vid Internetdagarna; Karin Ajaxon i Juliagruppen skriver på Internetdagarnas webbplats om arbetet med Telekompaketet; Staffan Jonsson, projektledare på FoU frågar vad som saknas i policyn för det gröna kunskapssamhället, där han själv tycker att ordet integritet lyser med sin frånvaro; Scaber Nestor håller sig uppdaterad om telekomjättarnas inflytande; och MinaModerataKarameller noterar att tävlingen Stora Bloggpriset är igång.

Intressant.

1 kommentar:

Gun Svensson sa...

Har fått följande svar:
Gun,
Jag vet faktiskt inte om rapporten är tänkt att översättas till svenska men sätter Anders Hektor på kopia. Han bör kunna svara på den frågan. Med vänliga hälsningar
Jörgen Samuelsson