onsdag 30 september 2009

Skam den som ger sig!

Den 20 september skrev jag ett mejl till riksdagsledamöter i Stockholms län, som gav klen utdelning. Sedan jag nu läst hur Justitieutskottet och Konstitutionsutskottet gjort sitt bästa för att drapera det som sker i regeringkansli och försvarsdepartement i FRA-saken i tilltalande kläder, gör jag nu ett nytt försök att föra dialog med de folkvalda.


Ikväll har jag sänt de som sitter på ”länsbänken” ett nytt mejl:


Måste vi acceptera detta?

Hej igen! Återkommer då endast tre av er besvarat det mejl, som jag skrev den 20 september. Vid detta tillfälle ställde jag en fråga med hänvisning till Olofs blogg där en grafisk bild förklarade vad lagstiftningen runt FRA:s verksamhet handlar om. Återkommer med min fråga: - Tycker du att det är något som svenska folket måste vänja sig vid och tvingas leva med? Nu med hänvisning till en dagsfärsk redogörelse gjord av Mark Klamberg, doktorand i folkrätt vid Stockholms universitet.


- - -

Scaber Nestor har lagt ut tidsschemat för den slutliga behandlingen fram till beslutet i riksdagen den 14 oktober. Fortfarande är vi många, som inte kan förstå hur det är möjligt att detta lagkluster kan komma till stånd i ett demokratiskt land. Även om vi vet att beslutet drevs igenom med allt annat än demokratiska metoder (partipiska och utkvittning), är det många av oss som har hoppats på att ledamöterna med tiden skulle kunna komma till insikt om det kloka i att välja försiktighetsprincipen – är man inte säker på att detta leder till något bra – då borde man lägga ner sin röst. Men, det hoppet är nu på väg att släckas.


Glädjande dock att det börjar bli allt fler som ställer sig frågor om vad säkerhetsen kan leda till, senast idag i DN:s huvudledare. Tidigare har man i den tidningen listat fem punkter för säkerheten inför valet 2010. På DN debatt redovisar ett par statsvetare att svenska folket är mer negativa till statlig övervakning. Som alliansväljare reagerar jag på att de båda av någon anledning, tycker sig se att de människor, som ogillar statens intrång i våra privata liv, skulle vara vänstersympatisörer. Jag har hittills trott att skyddet av integriteten varit en liberal paradgren. Redan för drygt 20 år sedan kom jag själv till insikt att en humanistiskt sinnad människa inte nödvändigtvis behöver klistra på sig ett sosse-märke för att göra sig gällande. Här ett par bra representanter för allianspartierna, som håller stilen - MinaModerataKarameller och Karl Sigfrid. Och i Fokus läser jag inlägg där Nicklas Lundblad, Sthlms handelskammare, försöker bena ut det komplicerade i dagens situation.


Parallellt med detta pågår förlikningsförhandlingar om Telekompaketet i Bryssel, där våra MEP:s arbetar under sekretess, men där Monica Horten Iptegrity.com kan berätta om det som pågår. Här hemma protesterar nätoperatörer idag i SvD mot att politiker försöker göra dem ansvariga för innehållet i de ”försändelser” som sänds via nätet. Och i SVT Rapport underlåter man att berätta att det är Etiska rådet för betalteletjänster som man ska vända sig till. Länk finns på Post- och Telestyrelsens hemsida. Otroligt svag journalistik att Konsumentverket och Rapport underlåter att berätta om detta.


Kan just undra vem som tjänar på denna vinkling? Kan det finnas ett samband mellan politikernas attacker på nätoperatörerna, deras protest i SvD Brännpunkt och Konsumentverkets agerande? Hax klarar ut innebörden i ”mere conduit” eller budbärarimmuniteten som det också kallas.


När det gäller den brottslighet, som frodas, när mindre nogräknade företag använder sig av möjligheten med betalteletjänster har jag själv tagit upp saken med Andreas Krohn vid bloggträffar, som Sthlms Handelskammare inbjudit till. Inte minst därför att det slår tillbaka på alla teleoperatörer när detta kan fortgå. Bloggade om saken sedan mitt barnbarn hade drabbats. På Etiska rådets hemsida kan man se vilka som ingår i stiftelsen som har till uppgift att ta itu med bedrägerierna.


Avslutningsvis ser jag att Lars-Erick tagit upp en tråd från mitt tidigare inlägg och reagerar med rätta på det försök till höger-/vänsterperspektiv, som en del debattörer vill blanda in i debatten om övervakning och kontroll. Sagor från livbåten försöker bringa reda i härvan inom Centerpartiet, vilken uppstår när man säger ett och gör något helt annat.

Intressant.

5 kommentarer:

Olof Bjarnason sa...

Det verkar vara något konstigt med Klamberg-länken "dagsfärsk redogörelse".

Gun Svensson sa...

@Olof: Tack har fixat detta och ett förargligt stavfel - det var visst en hetsigt igår. Blodtrycket steg när jag såg Rapports inslag om betalteletjänster. Istället för public service och folkbildning byggs politiskt färgade dimridåer.

Jonas B sa...

Vill bara tipsa om att Per Agerman har skapat en valaffisch åt Staffan Danielsson.

Gun Svensson sa...

@Jonas B: Tack!!! Jag har lagt ut Frendos inlägg till bloggvänner m fl på FaceBook samt twittrat om det.

Gun Svensson sa...

Fann ett mycket bra inlägg hos Tomas Lidholm om det som sker i EU, som jag länkar till här http://tomassida.se/?p=624