lördag 12 december 2009

Är det nån kvar på karusellen?

Alldeles uppenbart pågår ett spel som vi bara får veta brottstycken av och därför har svårt att finna logiken i. Mindre än en månad efter det att lagklustret kring FRA:s verksamhet syddes ihop med ett beslut i riksdagen, kommer uppgifter om en ny snabbutredning om nya befogenheter, som ska svara på om avlyssning för Säpos behov ska skötas av en ny fristående avdelning inom FRA eller om detta ska skötas av ett från FRA helt fristående organ. Hur mycket är egentligen kvar av Federleys och Annie Johanssons hjältedåd? Hur mår de FP-kvinnor, som tvingats krypa till korset och som man inbillat både det ena och andra? Hur många är kvar på karusellen? Börjar tycka att ”hjärntrusten” bakom FRA-lagstiftningen behandlar svenska folket som vore vi dumt fôlk.


Håll dig uppdaterad – Frendo; StoppaFRAlagen.nu; och Johan Westerholm. Scaber Nestor och Händelsehorisont kommenterar. Jag räcker upp handen och erkänner mig skyldig till att Alliansen regerar, men avsäger mig inte rösträtten. Jag har istället tagit steget in i ett politiskt parti, efter mer än 20 år i frivillig karantän, och hoppas få kandidera för Piratpartiet i valet 2010. Det är det minsta jag kan göra för att reparera skadan.


MinaModerataKarameller skriver klokt om Att vara den som vågar säga ifrån.

Intressant.

7 kommentarer:

. sa...

Är du förvånad? Det var ju tydligt från början hur det skulle bli.

God jul!

Dick Lindell sa...

Sverige är en demokrati enbart som ord. I verkligheten ignoreras vi som en flock med boskap, och våra åsikter räknas endast när de råkar sammanfalla med våra korrupta ledares. I övrigt ska vi hålla tyst, bli övervakade och inte säga emot när vuxna pratar.

handelsehorisont sa...

Tack för länken! Jag vill bara säga att du är ett riktigt ljus i mörkret oavsett politisk förhistoria. Själv har jag tidigare röstat hej vilt på allt från moderater till vänsterparti utan någon märkbar framgång. God Helg!

Annika Beijbom sa...

Bra bloggat, Gun, som vanligt! Jag undrar verkligen hur och vad t.ex. Johan Pehrson känt till sedan tidigare och ansluter mig gärna till din fråga om vad fp-kvinnorna tycker nu.
Många hälsningar
Annika Beijbom (fp)

Eduronflux sa...

Reinfeldt har ju tidigare själv skrivit att "svenska folket är mentalt efterblivet". Han verkar inte ha ändrat åsikt-

Gun Svensson sa...

@Garuda: Ja, faktiskt, eftersom man inte kan dra växlar på sina "vapendragares" lojalitet hur långt som helst. Det visar utvecklingen när det gäller S.
Tack önskar dig detsamma!

@Dick Lindell: Vi har den demokrati, som vi förtjänar - jag har tagit mycket för givet och inte varit särskilt uppmärksam - idag vet jag att det inte spelar någon roll vem som sitter vid makten - maktfullkomligheten har ingen partifärg ;-). Men det är bara den som har makt, som kan missbruka den och därför är det också den som måste vara vaksam. Nu verkar man tro att folket sover så djupt att man kan kosta på sig vad som helst. Men om jag blivit rejält klarvaken på några månader 2008, bör flera hinna bli det före valet september 2010.

@händelsehorisont: Tack själv. Jag tror att demokratin mår bra av att folket blir mera lättrörligt. När sedan ett gäng bestämmer sig för att gå i en viss riktning för att gagna en bra sak, då blir de kraft att räkna med. Därför tror jag att Piratpartiet har goda chanser att göra skillnad.

@Annika Beijbom: Tack! Märkligt att Public Service-media är så ointresserade kring detta spel, som är ovärdigt i en demokrati. Ledare, som tvingar ledamöter i den lagstiftande församlingen att rösta mot sin egen övertygelse, trots att de har laglig rätt att göra så, har inte längre mitt förtroende. Därför har jag nu valt att engagera mig för Piratpartiet. Där spelar man med öppna kort, när det gäller vågmästarstrategin, vilket blev en stötesten för mig. Men, så länge riksdagens beslut de facto tas i utskotten, ser jag Piratpartiet - när vi kommer in i riksdagen - som ett "medborgarutskott" med ett specifikt intresse för medborgerliga fri- och rättigheter. Detta till dess de tongivande partierna inser att de satt demokratins ljus under skäppan.

@Eduronflux: Svenska folket är som folk är mest - varken klokare eller dummare än andra. Det trista idag är att folkbildningen hamnat på efterkälken. När jag ser vad jag kunnat lära mig genom att blogga, så ser jag goda möjligheter att vi alla med hjälp av tekniken höjer vår kompetens när det gäller politik och samhälle och börjar ta för oss som ett medvetet folk.

magnusgus@AD sa...

Jo, vi är nog många som är kvar i karusellen! Men hur vågar du satsa allt på en kandidatur i PP?
Hur tror det kommer att kännas på valnatten om PP inte kommer in den här gången heller?
Har vi verkligen råd med 4 ytterligare förtappade år, vad kan parasiterna ställa till med på den tiden?
Jag skulle bli glad, ja överlycklig om PP kom in och kunde ställa lite krav på packet att börja representera medborgarna iaf i denna lilla, men så viktiga fråga som handlar om nätövervakning.
Men, tyvärr vågar jag inte rösta på ett parti som riskerar att hamna helt i bakvattnet i den valrörelse som väntar i höst.
Varför är ni så orealistiska i er egna våta dröm om vågmästarroll, att ni fullständigt tycks ignorera det faktum att medelsvensken faktiskt inte struntar i Sveriges alla övriga problem utan även vill avgöra inriktningen även för försvar, ekonomi, utbildning, hälsa, välfärd etc etc, och pga detta tyvärr kommer att välja något parti som har en politik även för detta?
Varför?
Vill PP verkligen in i riksdagen?

MVH/